• faithfully

Vad fick din mjölkproduktion att öka?

Lillan har mått gott i fyra veckor och har ammat var tredje timma dygnet runt. Nu har hennes behov ökat. I förrgår tog vi till med ersättning halv två på natten, då hade hon varit vaken sedan kl 18 och i princip ammat 30-40 min en gång i timmen :( hon blir arg när det inte kommer mjölk. Vi vill undvika ersättning och bara helamma. Har nu i 2-3 dagar ammat varannan timme hela dagen, varje timme typ maratonamning på kvällen och när hon vill på natten. För att öka mjölkproduktionen. När får man resultat? Jag dricker ca 2 liter vatten per dygn utöver det till måltiderna. Fler tips på vad jag kan göra?

• Svar på tråden Vad fick din mjölkproduktion att öka?
  • pigglet

Det är effektivare att amma än att pumpa. Det är ganska vanligt att man knappt får ut något alls med pump, fast man har gott om mat till bebisen. Så har man ett barn som gärna suger ofta (som ts) så är det bättre att amma så ofta barnet kan tänka sig att suga.

Nässprayen är väl för att skynda på utdrivningsreflexen, inte för att öka mjölkproduktionen. Eller finns det flera olika? Den jag har hört om kan man i alla fall använda om man har svårt att få mjölen att spruta, tex om bebisen inte riktigt orkar suga igång utdrivningsreflexen.

Att mjölkproduktionen kommer igång efter förlossningen trodde jag var hormonstyrt. När moderkakan lossnar så går signaler att brösten ska börja producera mjölk. Tom utan att bebisen suger, därför får man mjölk även efter att man fött ett dött barn.
    Kan man verkligen pumpa igång produktionen innan? Låter jobbigt och rätt så onödigt i mina öron, men det kanske funkar? 
    Bröstmjölk får bara säljas till sjkuhus under barnets 3 första månader, undrar just hur de skulle ställa sig till mjölk som är från INNAN förlossningen   ;) 

• smultron87

Jo klart det är bäst att amma. Tänkte bara pumpa när bebisen inte ska ha mat såklart

• smultron87
    pigglet skrev 2012-09-04 11:53:57 följande:
    Det är effektivare att amma än att pumpa. Det är ganska vanligt att man knappt får ut något alls med pump, fast man har gott om mat till bebisen. Så har man ett barn som gärna suger ofta (som ts) så är det bättre att amma så ofta barnet kan tänka sig att suga.

Nässprayen är väl för att skynda på utdrivningsreflexen, inte för att öka mjölkproduktionen. Eller finns det flera olika? Den jag har hört om kan man i alla fall använda om man har svårt att få mjölen att spruta, tex om bebisen inte riktigt orkar suga igång utdrivningsreflexen.

Att mjölkproduktionen kommer igång efter förlossningen trodde jag var hormonstyrt. När moderkakan lossnar så går signaler att brösten ska börja producera mjölk. Tom utan att bebisen suger, därför får man mjölk även efter att man fött ett dött barn.
    Kan man verkligen pumpa igång produktionen innan? Låter jobbigt och rätt så onödigt i mina öron, men det kanske funkar? 
    Bröstmjölk får bara säljas till sjkuhus under barnets 3 första månader, undrar just hur de skulle ställa sig till mjölk som är från INNAN förlossningen   ;) 
    klart jag inte tänkt sälja mjölk jag pumpar ut INNAN förlossningen, tänker jag inte frysa in heller för den delen.

jo mjölkproduktionen sätter igång långt innan förlossningen till och med, men vissa producerar inte tillräckligt för att barnet ska bli tillräckligt mätt vilket min son inte blev när han var liten.
  • faithfully
    pigglet skrev 2012-09-04 10:22:02 följande:
    Vet du - allt det du beskriver låter HELT normalt! Alla vi som ammat barn har upplevt det. Sådana här perioder kommer nu och då för ALLA. Det är frustrerande, ja. Man blir orolig. Man känner sig låst (man hinner ju inget annat än amma!). Men det går över. Efter en vecka så går det längre tid mellan amningarna igen. Kanske kvällsstrulet kvarstår - de allra flesta bebisar ÄR mer vakna och amningssugna på kvällen. Även detta går över så småningom. man hittar nya rutiner. Rutinerna ändras hela tiden med bebis, tycker i alla fall jag. Det som funkade förra veckan funkar inte alls nästa. Just när man tycker man fått kläm på det, "så här ser vårt dygn ut", så ändras det igen. Det är bara hänga med bäst man kan.   Det borde reglera sig själv, bara man inte ger ersättning. Är hon lite småhungrig och har fått i sig för lite under dagen så vaknar hon oftare under natten och vill amma. Så du behöver nog inte väcka henne.  

Jag tvivlar inte alls på att det är normalt. Dock vill jag bara ha tips på hur jag ökar produktionen mest effektivt. Vänner och bekanta som kommit i detta läge ger ersättning först en gång per dag, sedan utökar de då barnet kräver mer igen. Och de ger mig bara råd att börja med ersättning. Hon kräver liksom inte alls att amma mer än vanligt dagtid, det är på kvällen men då har produktionen stannat av och hon ammar 2 minuter typ sedan blir hon arg för jag har inte så det mättar henne.. Nu har det gått några dagar och det gick lite bättre på kvällen igår
  • faithfully
    smultron87 skrev 2012-09-04 10:53:39 följande:
    Vad är det i öl som gör att produktionen ökar? Borde inte produktionen öka om man pumpar också?

undrar jag också, hört från några att det fungerar. Malten? Jästen typ? Ska köpa julmust om jag hittar, det borde också fungera..
  • Elvis Mamma

Att ge ersättning ökar inte produktionen utan tvärtom! Att hon vill amma oftare är ett tecken på att hon ökar produktionen och helt normalt. Periodvis kan en bebis vilja tutta mer eller mindre dygnet runt men även det är normalt å att ge ersättning förstör bara amningen! Det bästa sättet att öka produktionen är att amma, amma och amma och att dricka mycket! Nu har jag aldrig behövt öka min produktion utan har galet mycket mjölk men jag dricker mellan 3-4 liter vatten per dag. Har alltid en flaska till hands å dricker alltid medans jag ammar. Det är humlet i ölen som sägs kunna öka produktionen och det finns även te och andra örter man kan ta till. Rekommenderar dig att läsa på lite om amning, finns en mängd bra böcker å sedan att helt enkelt amma på! Och vill du helamma så ge inte ersättning! Lita på din kropp och att du har mat till ditt barn!

• Elvis Mamma

Å att hon vaknar om ni lägger henne i spjälsängen är inte ett dugg konstigt, hon är ju bara 1 månad å behöver all närhet hon kan få! Har du provat med sjal eller sele?

• faithfully
    Elvis Mamma skrev 2012-09-04 12:49:39 följande:
    Att ge ersättning ökar inte produktionen utan tvärtom! Att hon vill amma oftare är ett tecken på att hon ökar produktionen och helt normalt. Periodvis kan en bebis vilja tutta mer eller mindre dygnet runt men även det är normalt å att ge ersättning förstör bara amningen! Det bästa sättet att öka produktionen är att amma, amma och amma och att dricka mycket! Nu har jag aldrig behövt öka min produktion utan har galet mycket mjölk men jag dricker mellan 3-4 liter vatten per dag. Har alltid en flaska till hands å dricker alltid medans jag ammar. Det är humlet i ölen som sägs kunna öka produktionen och det finns även te och andra örter man kan ta till. Rekommenderar dig att läsa på lite om amning, finns en mängd bra böcker å sedan att helt enkelt amma på! Och vill du helamma så ge inte ersättning! Lita på din kropp och att du har mat till ditt barn!

Jag tror då inte att ersättning ökar någon produktion iaf? Varför skulle den göra det? Bara när jag inte lyckases mätta mitt barn på 6 timmar trots litervis med vatten under dagen så gav jag ersättning för att sluta plåga henne, sen har det ju tack och lov inte behövts mer än den enstaka gången. Problemet är ju att det bara är mellan 18 och 00 på kvällen hon inte blir mätt men då är det 'tomt' hos mig. Dagtid initierar jag amning varannan eller var tredje timma, då hon annars inte ber om det förrän efter ca 4 timmar. Under dagen har jag gott om mjölk så brösten spänner mellan amningarna...
  • faithfully
    Elvis Mamma skrev 2012-09-04 12:53:32 följande:
    Å att hon vaknar om ni lägger henne i spjälsängen är inte ett dugg konstigt, hon är ju bara 1 månad å behöver all närhet hon kan få! Har du provat med sjal eller sele?

Vi har sjal och sele! Hon ligger i min famn 5-6 timmar på kvällen. När hon är mätt sover hon mycket gott i spjälsängen. Hon somnat direkt efter amningarna jag gör under natten ;)
Svar på tråden Vad fick din mjölkproduktion att öka?