pigglet skrev 2012-09-04 11:53:57 följande:
Det är effektivare att amma än att pumpa. Det är ganska vanligt att man knappt får ut något alls med pump, fast man har gott om mat till bebisen. Så har man ett barn som gärna suger ofta (som ts) så är det bättre att amma så ofta barnet kan tänka sig att suga.
Nässprayen är väl för att skynda på utdrivningsreflexen, inte för att öka mjölkproduktionen. Eller finns det flera olika? Den jag har hört om kan man i alla fall använda om man har svårt att få mjölen att spruta, tex om bebisen inte riktigt orkar suga igång utdrivningsreflexen.
Att mjölkproduktionen kommer igång efter förlossningen trodde jag var hormonstyrt. När moderkakan lossnar så går signaler att brösten ska börja producera mjölk. Tom utan att bebisen suger, därför får man mjölk även efter att man fött ett dött barn.
Kan man verkligen pumpa igång produktionen innan? Låter jobbigt och rätt så onödigt i mina öron, men det kanske funkar?
Bröstmjölk får bara säljas till sjkuhus under barnets 3 första månader, undrar just hur de skulle ställa sig till mjölk som är från INNAN förlossningen ;)
klart jag inte tänkt sälja mjölk jag pumpar ut INNAN förlossningen, tänker jag inte frysa in heller för den delen.
jo mjölkproduktionen sätter igång långt innan förlossningen till och med, men vissa producerar inte tillräckligt för att barnet ska bli tillräckligt mätt vilket min son inte blev när han var liten.