• marlun

Barn+häst?

Jag ska i framtiden skaffa häst då ja precis köpt en gård, men jag har lite frågor.
    Jag ska ha barn i Januari och undrar hur det funkar med småbarn och hästar?
    Då ja ska ha hästana hemma på gården. Eller ska man vänta tills banet blivit större?

Och till min andra fråga är- vi har inget stall här utan ett gammalt kostall som vi tänkte bygga om (ska höja taket och har redan boxar som ja kan montera)  men de ja undrar är hur jag ska förvara fodret på bästa sätt? Jag ska ta bort golvet på loftet för att kunna få mer takhöjd i stallet. Några förslag?

• Svar på tråden Barn+häst?
  • FruOMor

Småbarn och häst funkar utmärkt. Se till att barnet är klätt ordentligt då de är still i en vagn när den är liten.
    Ang fodret så kan du väll ta en utan boxarna eller ett annat mindre utrymme som har någon form utav dörr med lås och förvara hö halm foder i tunnor?!

• marlun
    FruOMor skrev 2012-08-28 21:47:03 följande:
    Småbarn och häst funkar utmärkt. Se till att barnet är klätt ordentligt då de är still i en vagn när den är liten.
    Ang fodret så kan du väll ta en utan boxarna eller ett annat mindre utrymme som har någon form utav dörr med lås och förvara hö halm foder i tunnor?!

Okej. Skönt att höra :)
    Blir lite förvirrad då de flesta annonser på hästar är för att dom är gravida som dm ej kan ha kvar den.

Smart lösning på fodret  då ska jag montera upp 3 boxar ist för 2.
    Tack så jätte mycket för svaren :)  
  • FruOMor

Ingen fara! Jag har en dotter på 1,5 år och se haft häst sen jag själv var 2 år så så jag vet med all säkerhet att häst och barn funkar ihop! Köper du ensilage så kan du ju ta in en åt gången och ha resterande utomhus :)) kom ihåg bara att fodret så som havre betfor osv måste vara väl inlåst ifall en häst kommer på rymmen så de inte får i sig ex torr betfor som kan leda till döden..
    Glöm heller inte att du måste ha absolut minst två hästar gärna 3 då de är flockdjur och absolut aldrig skall stå skälv, så har du bara två och vill ta ena så blir den andra själv och de är inte att rekommendera men det går ju självklart :)

• marlun
    FruOMor skrev 2012-08-28 22:48:00 följande:
    Ingen fara! Jag har en dotter på 1,5 år och se haft häst sen jag själv var 2 år så så jag vet med all säkerhet att häst och barn funkar ihop! Köper du ensilage så kan du ju ta in en åt gången och ha resterande utomhus :)) kom ihåg bara att fodret så som havre betfor osv måste vara väl inlåst ifall en häst kommer på rymmen så de inte får i sig ex torr betfor som kan leda till döden..
    Glöm heller inte att du måste ha absolut minst två hästar gärna 3 då de är flockdjur och absolut aldrig skall stå skälv, så har du bara två och vill ta ena så blir den andra själv och de är inte att rekommendera men det går ju självklart :)

Okej men om man har ensilage utanför måste ma inte ha den på en platta eller liknade? eller kan den stå direkt på marken?
    Tänkte börja me två hästar och sen se hur allt fungerar men vill gärna ha tre. Då jag inte haft häst på ett par år så vill ja börja med två :)
  • FruOMor

Vi har våra ensilge direkt på marken, dock använder man dessa balar endast vinterhalvåret få de jäser sommarhalvåret och de fryser vid minusgrader men när du väl fått in dem så håller de bra temp. Ska du ha varm eller kall stall? Men svaret på frågan är att du kan ha dem på marken! Se till att få ensilage med lite klöver då det inte är
    Så bra för hästar och desstobättre för kor :))

• marlun
    FruOMor skrev 2012-08-28 23:03:39 följande:
    Vi har våra ensilge direkt på marken, dock använder man dessa balar endast vinterhalvåret få de jäser sommarhalvåret och de fryser vid minusgrader men när du väl fått in dem så håller de bra temp. Ska du ha varm eller kall stall? Men svaret på frågan är att du kan ha dem på marken! Se till att få ensilage med lite klöver då det inte är
    Så bra för hästar och desstobättre för kor :))
    Okej vad bra. :)
    Jag har inte riktigt rättut den frågan ang kall/varmstall. Det är nämligen tegelväggar i kostallet och vet inte riktigt hur de håller värmen i sig. Men antar att det kommer bli ett kallstall. Yttligare en fråga kom ja på. Om man har kallstall ka mn ha utrustningen i en garderob då eller måste de vara i mer värme så man inte sabbar  utrustningen?
  • izgo

Jag har en 14 dagars bebis + 5 hästar hemma.
    Jag skulle nog inte rekomendera att skaffa häst samtidigt i samband med
    BF eller så OM man inte har riktigt stor hästvana. Har ston

• izgo

O hingst hemma.
    Köp hellre hö eller hösilage då två hästar sällan hinner äta upp en rundbal ensilage innan mögel träder in.

• FruOMor

Ang utrustning så skulle jag valt att bygga till en liten kammare och satt in ett element då både du och utrustningen mår bättre av lite plus grader!
    Ang rundbalar så menade ja att dessa används främst under vintern när kylan kommer och då de fryser ute så blir det inget mögel och tänker du på den inne så får hon sprida ut de, en hel koladugård med två hästar har nog utrymme eller så köper du mindre balar :))
    Hon kan även köpa häst trotts små barn och lite mindre vana, allt tar dock längre tid men hon kan köpa två hästar som inte kräver så mkt och kanske ute behöver ridas vare dag..

• Gaytjej

Kallstall = ett stall du inte värmer upp.

Man behöver inte förvara utrustning i ett uppvärmt utrymme. Jag har haft sadlar i en kall sadelkammare i 25 år, fungerar utmärkt.

Du bör ha större utrymme än motsvarande en box för att kunna förvara höbalar. Är skönt att ha ett lager så man slipper hämta stup i kvarten. Vi förvarar vårt hö i ett utrymme där det är gjordgolv. Vi har lagt lastpallar i botten och en presenning ovan på det. Vi får plats med ca 5 hästtransporter (ca 250 balar) på en yta som är ca 50 kvm stor (lågt i tak).

Mitt bästa tips är att använda dina befintliga boxväggar och bygga en stor gruppbox med en helst två breda utgångar direkt till hagen, istället för att göra småboxar av dem (man måste ha en sjukbox dock). Att ha lösdrift är det bästa vi har gjort för oss själva och för våra hästar!

Alla stallsysslor går bra att göra tillsammans med barnen. Har man sedan möjlighet att lägga en timmes av sin barnfria tid på att rida så går det ju alldeles utmärkt att ha häst även om man har småbarn. Finns en eller ett par långa trådar om hur folk har löst (eller inte löst) kombinationen hästar och barn här i forumet.

Lycka till med gård, hästar och barn! 

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • miikaelas

Ska du ha hö så ska det aldrig förvaras direkt på golvet/marken, det behövs luft under för att förhindra mögel.
    Ska du bara ha två hästar skulle jag också rekommendera lösdrift, riktigt skönt!

Själv har jag med mig min 4 mån till stallet varje dag! Fungerar utmärkt, men som nyfödd hade jag aldrig haft med henne!

• marlun

Oj nu vart det mycket info.
    Tack så jätte mycket för tipsen :)

Just nu lutar det mot lösdrift, men ska bygga ett stall ändå då ja får alla boxar gratis och har utrymmet.

Ska vänta me at skaffa häst tills barnet kommit och under tiden bygga.
    Tack så jätte mycket för tipsen, mycket användbara :)   

• Rallypillan

Jag har ett riktigt bra tips hur man förvarar foder (betfor, krafft, havre osv) så inte råttor o möss kommer åt det! 
    Köp vanliga soptunnor, använt detta i alla år, dvs ca 15 år som jag och mamma haft egna hästar. Fick första pollen av mamma vid 3 års ålder ;) 

• Krila

Jag har haft min häst i snart tio år, har en dotter på 5,5. Lånade ut hästen när jag var gravid från v 25 eller något sådant tills dottern var ca 4 månader. Ibland följde hon med till stallet och ibland var hon hemma med sin pappa när jag var i stallet. 

Funkade utmärkt.

Sedan fick jag ta mer och mer ansvar för dotter och när hon var två blev jag ensamstående. Då blev det svårare. Men jag har och hade hästen inackorderad. Det är säkerligen mycket smidigare att ha den hemma!

Jag har turen att ha en hästintresserad mamma, hon jobbar till och med som stallchef i stallet där vi har hästen. Så hon sköter allt själv och jag kan rida typ när jag vill. Jag jobbar också i stallet, extra med turridningarna. Så har vi haft medryttare till och från under åren.

Jag skulle väldigt gärna vilja ha en liten gård så man kan ha hästar hemma. Har bott så när jag var yngre fast vi bara hyrde ett hus på gården vi hade hästen på. Hur mysigt som helst! 

Svar på tråden Barn+häst?