Inlägg från: marlun |Visa alla inlägg
  • marlun

Barn+häst?

Jag ska i framtiden skaffa häst då ja precis köpt en gård, men jag har lite frågor.
    Jag ska ha barn i Januari och undrar hur det funkar med småbarn och hästar?
    Då ja ska ha hästana hemma på gården. Eller ska man vänta tills banet blivit större?

Och till min andra fråga är- vi har inget stall här utan ett gammalt kostall som vi tänkte bygga om (ska höja taket och har redan boxar som ja kan montera)  men de ja undrar är hur jag ska förvara fodret på bästa sätt? Jag ska ta bort golvet på loftet för att kunna få mer takhöjd i stallet. Några förslag?

• Svar på tråden Barn+häst?
  • marlun
    FruOMor skrev 2012-08-28 21:47:03 följande:
    Småbarn och häst funkar utmärkt. Se till att barnet är klätt ordentligt då de är still i en vagn när den är liten.
    Ang fodret så kan du väll ta en utan boxarna eller ett annat mindre utrymme som har någon form utav dörr med lås och förvara hö halm foder i tunnor?!

Okej. Skönt att höra :)
    Blir lite förvirrad då de flesta annonser på hästar är för att dom är gravida som dm ej kan ha kvar den.

Smart lösning på fodret  då ska jag montera upp 3 boxar ist för 2.
    Tack så jätte mycket för svaren :)  
  • marlun
    FruOMor skrev 2012-08-28 22:48:00 följande:
    Ingen fara! Jag har en dotter på 1,5 år och se haft häst sen jag själv var 2 år så så jag vet med all säkerhet att häst och barn funkar ihop! Köper du ensilage så kan du ju ta in en åt gången och ha resterande utomhus :)) kom ihåg bara att fodret så som havre betfor osv måste vara väl inlåst ifall en häst kommer på rymmen så de inte får i sig ex torr betfor som kan leda till döden..
    Glöm heller inte att du måste ha absolut minst två hästar gärna 3 då de är flockdjur och absolut aldrig skall stå skälv, så har du bara två och vill ta ena så blir den andra själv och de är inte att rekommendera men det går ju självklart :)

Okej men om man har ensilage utanför måste ma inte ha den på en platta eller liknade? eller kan den stå direkt på marken?
    Tänkte börja me två hästar och sen se hur allt fungerar men vill gärna ha tre. Då jag inte haft häst på ett par år så vill ja börja med två :)
  • marlun
    FruOMor skrev 2012-08-28 23:03:39 följande:
    Vi har våra ensilge direkt på marken, dock använder man dessa balar endast vinterhalvåret få de jäser sommarhalvåret och de fryser vid minusgrader men när du väl fått in dem så håller de bra temp. Ska du ha varm eller kall stall? Men svaret på frågan är att du kan ha dem på marken! Se till att få ensilage med lite klöver då det inte är
    Så bra för hästar och desstobättre för kor :))
    Okej vad bra. :)
    Jag har inte riktigt rättut den frågan ang kall/varmstall. Det är nämligen tegelväggar i kostallet och vet inte riktigt hur de håller värmen i sig. Men antar att det kommer bli ett kallstall. Yttligare en fråga kom ja på. Om man har kallstall ka mn ha utrustningen i en garderob då eller måste de vara i mer värme så man inte sabbar  utrustningen?
  • marlun

Oj nu vart det mycket info.
    Tack så jätte mycket för tipsen :)

Just nu lutar det mot lösdrift, men ska bygga ett stall ändå då ja får alla boxar gratis och har utrymmet.

Ska vänta me at skaffa häst tills barnet kommit och under tiden bygga.
    Tack så jätte mycket för tipsen, mycket användbara :)   

Svar på tråden Barn+häst?