• Anonym

Hur stor chans att vinna boendet?

Hej

Vi har gemensam vårdnad för tillfället. Och vår dotter är bara 8 veckor i skrivande stund och bor med sin mamma. Jag är då umgängesförälder och hälsar på ibland. Tyvärr har mamman något hat över mig och vill helst inte ha mig där. Att jag skulle komma 1-2 gånger per vecka får jag ju göra. Men hon resonerar som så att ju mer dessa sämre och jobbigare för hennes del. Så om jag skulle dyka upp 4 gånger på en vecka så skulle det vara bra för barnet men mamman skulle bara tycka det vara störigt.

Struntsamma: hon gillar inte mig och jag har absolut inget emot henne. Jag tror att hennes plan från första början var att ha mig som spermadonator med hopp om att jag skulle vara en kille som bara skiter i barnet och betalar underhåll.

I alla fulla fall så skulle jag önska, så fort inte barnet är så beroende av sin mamma pga amning, typ vid 12-18 månaders ålder - har mig som boende förälder efter det. Och henne som umgängesförälder. Givetvis med hemensam vårdnat mellan oss.

Varför?

Jag är stor förespråkare för att kontakten mellan barn och förälder skall vara så god den bara kan bli. Om jag är boende förälder skulle mamman få träffa dottern varje dag utan problem. Om hennes besök så mycket som skulle innebära att det mesta jag planerar om kvällar och helger går i kras - så spelar det ingen roll för mig. Mitt barn är det viktigaste i mitt liv!

Mamman har inte direkt samma åsikt om umgänge som jag har. 1-2 gånger och korta besök tycker hon är maximalt. Oftast blir det bara 1 gång i veckan och alla andra dagar brukar hon antingen ha andra planer, t.ex. åka bort med dottern eller annan aktivitet som hindrar mig att besöka.

Därför anser jag att om jag hade boendet så hade kontakten mellan umgängesföräldern varit bättre. Visst kan man skriva ett umgängesschema för att kunna garantera sina träffar varje vecka. Men det finns ingen tingsrätt eller övrigt organ som skriver ett schema där umgänge finns möjligt varenda dag bitvis. Oftast brukar det lämna rum för privatliv till boendeföräldern om så önskas.

Jag säger inte attt jag skulle, om jag fick besöka dom varje dag. Jag vill ju såklart ge mamman och barnet en möjlighet till privatliv där dom också kan få åka bort eller göra saker själva.

Vi har helt enkelt inte samma åsikt om hur vi tycker umgänge är viktigt eller inte.

Hur stor chans har jag som umgängesförälder att bli boendeförälder trots motstånd från nuvarande boendeförälder med mina visioner om vad som är bra och dåligt för barnet?

• Svar på tråden Hur stor chans att vinna boendet?
  • Barbamamah
    Anonym skrev 2012-08-11 22:50:21 följande:
    Barbamamah På ett forum vill många vara anonyma och inte bli igenkänd. Så lita inte på allt du läser och ta allt med en nypa salt. Vissa detaljer kan vara sanna, men något modifierad och anpassad till anonymiteten ;) Bara ett tips ;)

Jaha. Eller nähä??
  • Barbamamah
    Anonym skrev 2012-08-11 22:52:54 följande:
    Vill du flyga med en pilot som inte har sovit tillräckligt? bara undrar....  :)

Du borde kanske börja fundera på karriärbyte eftersom ditt arbete verkar vara oförenligt med livet som småbarnsförälder. I alla fall om du vill vara en närvarande och ansvarsfull förälder.
  • BAKOFRAM
    Anonym skrev 2012-08-11 22:52:13 följande:
    Som jag sa så är möjligheten att anpassa tider efter barn möjlig, om inte annars har jag andra jobb som kan passa bättre om jag har ett barn boendes hos mig.

Men då kanske du ska byta arbete nu så du kan åka dit mera och bygga upp en bra kontakt
  • Barbamamah
    BAKOFRAM skrev 2012-08-11 22:56:28 följande:
    Men då kanske du ska byta arbete nu så du kan åka dit mera och bygga upp en bra kontakt

• Anonym
    Barbamamah skrev 2012-08-11 22:50:13 följande:

Man börjar ju undra över din lämplighet som förälder om du prioriterar din nattsömn över ditt barn. Det är välkänt att de flesta spädbarnsföräldrar lider av kronisk sömnbrist. Föräldraskapet är inte någonting du bara kan stänga av för att kunna sova ostört dina åtta timmar per natt.
    Jag anser - och det spelar ingen roll om det är pappan eller mamman som är föräldrarledig. Att den som arbetar ska vara prioriterad angående sömn de dagar denne arbetar. Detta eftersom att föräldern som arbetar inte direkt kan lägga sig och sova på jobbet. Medan den som är ledig kan sova lite här och där under dagen då barnet är lungt.

Så gjorde iaf jag och min förra sambo då mitt andra barn var nyfött. På vardagarna prioriterades min sömn där mamman tog sonen på natten. Medan på kvällar, så skötte jag matlagning, ev tvätt och alla blöjbyten. På helgerna så fick hon sova ut medan jag var den som tog hand om barnet.

Men jag är väl dum i huvudet enligt dig med mitt tankesätt ;) men den mamman klagade iaf inte :)
  • BAKOFRAM
    Anonym skrev 2012-08-11 22:58:32 följande:
    Jag anser - och det spelar ingen roll om det är pappan eller mamman som är föräldrarledig. Att den som arbetar ska vara prioriterad angående sömn de dagar denne arbetar. Detta eftersom att föräldern som arbetar inte direkt kan lägga sig och sova på jobbet. Medan den som är ledig kan sova lite här och där under dagen då barnet är lungt.

Så gjorde iaf jag och min förra sambo då mitt andra barn var nyfött. På vardagarna prioriterades min sömn där mamman tog sonen på natten. Medan på kvällar, så skötte jag matlagning, ev tvätt och alla blöjbyten. På helgerna så fick hon sova ut medan jag var den som tog hand om barnet.

Men jag är väl dum i huvudet enligt dig med mitt tankesätt ;) men den mamman klagade iaf inte :)
    När  och hur ofta träffar du dina andra barn
  • Barbamamah
    Anonym skrev 2012-08-11 22:58:32 följande:
    Jag anser - och det spelar ingen roll om det är pappan eller mamman som är föräldrarledig. Att den som arbetar ska vara prioriterad angående sömn de dagar denne arbetar. Detta eftersom att föräldern som arbetar inte direkt kan lägga sig och sova på jobbet. Medan den som är ledig kan sova lite här och där under dagen då barnet är lungt. Så gjorde iaf jag och min förra sambo då mitt andra barn var nyfött. På vardagarna prioriterades min sömn där mamman tog sonen på natten. Medan på kvällar, så skötte jag matlagning, ev tvätt och alla blöjbyten. På helgerna så fick hon sova ut medan jag var den som tog hand om barnet. Men jag är väl dum i huvudet enligt dig med mitt tankesätt ;) men den mamman klagade iaf inte :)

Alla mänskliga relationer ser olika ut och lösningar måste kompromissas fram. Du kan inte förvänta dig att en lösning som kompromissades fram mellan dig och mamma nr 1 även ska tillämpas i relationen mellan dig och mamma nr 2.
  • Barbamamah

Hur kommer det sig förresten att ni har gemensam vårdnad?

• Anonym (Konstigt?)
    Barbamamah skrev 2012-08-11 23:09:51 följande:
    Hur kommer det sig förresten att ni har gemensam vårdnad?

Undrar samma om nu mamman inte vill ha med pappan att göra och bara använde som "spermabank". Gemensam är något mamman gett dig, inte något du bara fått. Så att hon ger dig gemensam vårdnad tycker jag tyder på att hon är bra och vill främja er relation, även att hon anser dig pålitlig. Tycker också att sitt resonemang i tråden är helknasigt och att du motsäger dig själv. Barnet har rätt till bägge föräldrar, men ska bo med primära anknytningspersonen upp till tre. Efter det kan man prata växelvist. Varför skulle mamman vara sämre boendeförälder än du? För att hon inte vill åka 24 mil med en nyfödd? I början är det så, mycket saker och inget som säger att det kommer att bli annorlunda snart! Vissa barn kan man helt enkelt inte åka med, och fr rekommenderar inte ett sådant åkande alltid (blev själv avrådd efter en liknande sits att åka och ha mig). Du slutar fem, räknar med att hennes hemresa tar 90 minuter, då är klockan att vända direkt halv sju. Har du tid från jobbet, eller kan ni ses 17? Du ska hinna umgås med barnet osv. Vet inte själv, men har en son som blev hysterisk om jag inte la honom vid sju när han blev kring 5 månader... Plus att han bara skulle konstantamma kvällstid. Så om du tänker på att sådant kan uppstå, hur gynnar set barnet att komma till dig två dagar/veckan. Det är inte bara att se till att vara ledig och åka med ett barn, finns en hel del runt omkring som skall visas hänsyn till. Man ska helst träffas ofta med kort, vidare skrev du att du kunde byta jobb om du blev boendeförälder, varför inte nu? Du har skrivit att du inte kan flytta pga jobb... Men flytta 6 mil närmre (man kan tom pendla på 12), så har du närmre. Du verkar tänka mycket på dig själv, och inte fullt ut på allt omkring och hur barn funkar. Du har barn sedan innan, hur mycket ansvar tog du där egentligen? Och hur ser det umgänget ut om du ska spendera lördag och söndag hos ditt nya barn?
  • Anonym
    Barbamamah skrev 2012-08-11 23:06:29 följande:

Alla mänskliga relationer ser olika ut och lösningar måste kompromissas fram. Du kan inte förvänta dig att en lösning som kompromissades fram mellan dig och mamma nr 1 även ska tillämpas i relationen mellan dig och mamma nr 2.
    Tyvärr så tycker jag inte att man alltid kan kompromissa. Är man t.ex pilot, busschaufför, långtradarchaffis osv så måste man få sova på nätterna när man arbetar. Annars blir man livsfarlig i trafiken. En död pappa är ingen bra pappa....
  • Barbamamah
    Anonym skrev 2012-08-11 23:44:16 följande:
    Tyvärr så tycker jag inte att man alltid kan kompromissa. Är man t.ex pilot, busschaufför, långtradarchaffis osv så måste man få sova på nätterna när man arbetar. Annars blir man livsfarlig i trafiken. En död pappa är ingen bra pappa....

Jag misstänker att ni kommer få samarbetsproblem om du inte klarar av att kompromissa. Det är inte mammans uppgift att lösa ditt livspussel. Du är förälder och bör börja leva som en sådan. I alla fall om du ska vara en bra förälder.
  • Anonym (Konstigt?)

Och du kan väl ta ut en halv-fpdag/vecka och åka till mamman på vardagarna ändå? (jobba halvdag). Så otroligt mycket kan hon väl inte förlora på två fpdagar/månad och du får vips fyra extra umgängestillfällen/månad! Du kan till och med ta ut 1/4 dag och sluta kring 14 två dagar/veckan!

• Anonym

Skulle inte tro att du har chans arr få  boendet. Barnet kommer knyta an till mamman först och därmed mest och är det inget allvarligt fel på mamman så kommer inte tingsrätten att döma att barnet ska flytta hemifrån vid två års ålder. Dvs skiljas från sin primära omsorgsperson. Och då ni kommer att bo så långt ifrån varandra så blir nog inte växelvis heller. Så ja det blir nog varannan helg och lov med tiden.

• Anonym

Skulle inte tro att du har chans arr få  boendet. Barnet kommer knyta an till mamman mest och är det inget allvarligt fel på henne så kommer inte tingsrätten att döma att barnet ska flytta hemifrån vid två års ålder. Dvs skiljas från sin primära omsorgsperson. Och då ni kommer att bo så långt ifrån varandra så blir det inte växelvis heller. Så ja det blir nog varannan helg och lov med tiden.

Svar på tråden Hur stor chans att vinna boendet?