Hur stor chans att vinna boendet?
Hej
Vi har gemensam vårdnad för tillfället. Och vår dotter är bara 8 veckor i skrivande stund och bor med sin mamma. Jag är då umgängesförälder och hälsar på ibland. Tyvärr har mamman något hat över mig och vill helst inte ha mig där. Att jag skulle komma 1-2 gånger per vecka får jag ju göra. Men hon resonerar som så att ju mer dessa sämre och jobbigare för hennes del. Så om jag skulle dyka upp 4 gånger på en vecka så skulle det vara bra för barnet men mamman skulle bara tycka det vara störigt.
Struntsamma: hon gillar inte mig och jag har absolut inget emot henne. Jag tror att hennes plan från första början var att ha mig som spermadonator med hopp om att jag skulle vara en kille som bara skiter i barnet och betalar underhåll.
I alla fulla fall så skulle jag önska, så fort inte barnet är så beroende av sin mamma pga amning, typ vid 12-18 månaders ålder - har mig som boende förälder efter det. Och henne som umgängesförälder. Givetvis med hemensam vårdnat mellan oss.
Varför?
Jag är stor förespråkare för att kontakten mellan barn och förälder skall vara så god den bara kan bli. Om jag är boende förälder skulle mamman få träffa dottern varje dag utan problem. Om hennes besök så mycket som skulle innebära att det mesta jag planerar om kvällar och helger går i kras - så spelar det ingen roll för mig. Mitt barn är det viktigaste i mitt liv!
Mamman har inte direkt samma åsikt om umgänge som jag har. 1-2 gånger och korta besök tycker hon är maximalt. Oftast blir det bara 1 gång i veckan och alla andra dagar brukar hon antingen ha andra planer, t.ex. åka bort med dottern eller annan aktivitet som hindrar mig att besöka.
Därför anser jag att om jag hade boendet så hade kontakten mellan umgängesföräldern varit bättre. Visst kan man skriva ett umgängesschema för att kunna garantera sina träffar varje vecka. Men det finns ingen tingsrätt eller övrigt organ som skriver ett schema där umgänge finns möjligt varenda dag bitvis. Oftast brukar det lämna rum för privatliv till boendeföräldern om så önskas.
Jag säger inte attt jag skulle, om jag fick besöka dom varje dag. Jag vill ju såklart ge mamman och barnet en möjlighet till privatliv där dom också kan få åka bort eller göra saker själva.
Vi har helt enkelt inte samma åsikt om hur vi tycker umgänge är viktigt eller inte.
Hur stor chans har jag som umgängesförälder att bli boendeförälder trots motstånd från nuvarande boendeförälder med mina visioner om vad som är bra och dåligt för barnet?