• Barbamamah

Hur stor chans att vinna boendet?

Tror chansen är rätt liten (utan att veta) att ett litet barn tvingas till byte av boförälder utan allvarliga skäl. Varför kämpar du inte för ha växelvis boende så småningom istället? Då får ju barnet ändå lika stor tillgång till båda föräldrarna.

• Barbamamah
    Anonym skrev 2012-08-11 20:57:23 följande:
    Jag tänker inte ta barnet i skrivande stund. Absolut inte! Jag vet att barnet behöver sin mamma i spädbarnsålder. Men så fort barnet börjat äta vanlig mat och likväl kan tas hand om både mamma och pappa så vill jag att hon bor med mig. Nu bor vi inte på cykelavstånd till varandra, så att ha varannan vecka är inte aktuellt då det inte kan vara bra för vårt barn att ha två dagis varannan vecka. eller två skolor! Men hade mamman bott närmare hade jag gärna vela ha varannan vecka. Jag vill bara barnets bästa och eftersom mamman och jag resonerar enligt nedanstående mamman: "så lite umgänge som möjligt mellan umgängesförälder och barn" Pappa (jag): "så mycket tid som möjligt med umgängesförälder" Så anser jag att med mig som boende förälder med en sundare och fredlig värdering gällande umgänget och dess omfattning, skulle kunna upprätthålla en tightare kontakt mellan barn och umgängesförälder än vad mamman klarar av. Givetvis ska jag inte komma och ta barnet då behovet till mamman är som störst då hon ammar. Och detta är något jag mer än gärna låter komma stegvis. Exempelvis fler och fler övernattningar hos mig för varje månad efter 12 månaders ålder för att slutligen bo på heltid hos mig vid 24 månaders ålder. Givetvis får mamman hälsa på hur mycket hon vill och även låta barnet övernatta hos henne..

Men om du nu siktar på att få fler och fler dagar i veckan förstår jag inte varför du inte nöjer dig när du uppnått 3-4 dygn/vecka så att barnet bor växelvis lika mycket hos er båda. Skulle det inte vara bäst för barnet att ha lika stor tillgång till båda föräldrarna?
  • Barbamamah
    Barbamamah skrev 2012-08-11 21:24:36 följande:
    Men om du nu siktar på att få fler och fler dagar i veckan förstår jag inte varför du inte nöjer dig när du uppnått 3-4 dygn/vecka så att barnet bor växelvis lika mycket hos er båda. Skulle det inte vara bäst för barnet att ha lika stor tillgång till båda föräldrarna?

Men hur vill du ha det? Först säger du att du skulle besöka barnet varje dag om du fick för mamman men att hon inte går med på det upplägget. Sedan säger du att du bara kan besöka barnet på helgerna på grund av ditt arbete.
  • Barbamamah
    Anonym skrev 2012-08-11 22:16:46 följande:
    Mamman bor 12 mil från mig. I en liten ord på 350 invånare utspritt på en stor yta. Jag bor i en stad med närmare 100.000 invånare. Mamman är livrädd att flytta till en plats med fler invånare och trafikflöde än vad hon idag är van vid. Så hur relation vi än har så kommer växelvis boende (varannan vecka eller dyl) aldrig funka så länge hon promt ska bo där hon bor och jag promt ska bo där jag bor. För mig spelar det ingen roll var jag bor - liten ort som stor ort. Jag vill träffa mitt barn och kan flytta var som helst bara jag får träffa mitt barn ofta. Problemet är rättare sagt ekonomin för min del. För min del innebär det flera år av arbetslöshet då jobbmöjligheter samt mina egna arbetslifserfarenheter inte ger mig några jobbmöjligheter på hennes ort, om jag säger upp mig och flyttar dit. Jobbmöjligheterna är minimala för min del! Så därför vill jag inte flytta dit då det inte är ekonomiskt hållbart. Mamman å sin sida har utbildning och erfarenhet från ett yrke det råder personalbrist inom. Så rent teoretiskt sätt kan hon utan problem få både ett och tre jobb på min ort om hon skulle vilja flytta hit. Hade gärnat önskat att mamman bodde närmare. För då hade jag kunnat träffa barnet oftare och vårdnadsformerna hade varit enklare att ha. Men för oss båda verkar det inte vara aktuellt. Utöver det så har jag ingen möjlighet att besöka dom på vardagarna. Detta eftersom att jag arbetar Må-Tors 06.00-17.00. Avståndet är helt enkelt för långt för att jag ska kunna hinna hem, byta om, äta middag, åka dit, umgås, åka hem och slutligen komma somna en så pass lämplig tid att jag har möjlighet att få den dygnsvila jag behöver för att kunna sköta mitt arbete (7-8 timmars sömn). Så alternativet dagtid är att mamman och vårt barn åker till mig på veckorna, t.ex. två gånger på veckan plus att jag åker till dom en eller två gånger på helgen. Jag har absolut inget problem med att betala hela hennes bensinkostnad för samtliga besök. Jag kan dessutom bidra med att laga middag och bjuda på detta. På så vis kan umgänge på veckorna bli möjliga. För mamman är ju ledig hela veckorna och har inte direkt några bundna tider att anpassa sig till som jag har (mitt jobb då). Nu är scenariot inte aktuellt eftersom att mamman är paranoid över det mesta gällande barnet och inte kan sätta sig och köra bil utan sällskap. Hon totalvägrar att barnet ska riskera sitt liv i en bil längs vägarna för tydligen dör 400 personer årligen i trafiken och det kan ju vara vårt barn det händer - enligt henne. Barnet kan sluta andas eller dö av plötslig spädbarnsdöd medan hon är fullt upptagen med att köra bil - jag kan räkna upp ett dussintal ursäkter jag hört. Du kanske förstår att jag sitter på ett ganska stort problem?

Du förväntar dig alltså att en nybliven ensamstående mamma ska åka 24 mil med sitt nyfödda barn varje dag för att barnet ska ha ett umgänge som du är nöjd med. I min värld låter det som ett rätt mastigt krav. Jag skulle själv aldrig orkat med det, varken fysiskt eller psykiskt. Det är inte för inte som tiden efter förlossningen kallas för barnsängstiden. Den nyblivna mamman förväntas vila upp sig, få igång amningen och knyta band till barnet i lugn och ro. Jag tror inte att det finns någon expert som skulle rekommendera ett sånt upplägg.
  • Barbamamah

Sorry, missat att du inte krävde att mamman skulle köra fram och tillbaks dagligen utan endast på vardagarna. Hur långa umgängestider vill du ha varje gång?

• Barbamamah
    Anonym skrev 2012-08-11 22:43:25 följande:
    Har jag semester kan jag komma dit varje dag. Jobbar jag finns det inte ens tid att komma dit ens en enda gång eftersom att jag hinner enbart stänga av bilen så måste jag åka igen.

Man börjar ju undra över din lämplighet som förälder om du prioriterar din nattsömn över ditt barn. Det är välkänt att de flesta spädbarnsföräldrar lider av kronisk sömnbrist. Föräldraskapet är inte någonting du bara kan stänga av för att kunna sova ostört dina åtta timmar per natt.
  • Barbamamah
    Anonym skrev 2012-08-11 22:50:21 följande:
    Barbamamah På ett forum vill många vara anonyma och inte bli igenkänd. Så lita inte på allt du läser och ta allt med en nypa salt. Vissa detaljer kan vara sanna, men något modifierad och anpassad till anonymiteten ;) Bara ett tips ;)

Jaha. Eller nähä??
  • Barbamamah
    Anonym skrev 2012-08-11 22:52:54 följande:
    Vill du flyga med en pilot som inte har sovit tillräckligt? bara undrar....  :)

Du borde kanske börja fundera på karriärbyte eftersom ditt arbete verkar vara oförenligt med livet som småbarnsförälder. I alla fall om du vill vara en närvarande och ansvarsfull förälder.
  • Barbamamah
    BAKOFRAM skrev 2012-08-11 22:56:28 följande:
    Men då kanske du ska byta arbete nu så du kan åka dit mera och bygga upp en bra kontakt

• Barbamamah
    Anonym skrev 2012-08-11 22:58:32 följande:
    Jag anser - och det spelar ingen roll om det är pappan eller mamman som är föräldrarledig. Att den som arbetar ska vara prioriterad angående sömn de dagar denne arbetar. Detta eftersom att föräldern som arbetar inte direkt kan lägga sig och sova på jobbet. Medan den som är ledig kan sova lite här och där under dagen då barnet är lungt. Så gjorde iaf jag och min förra sambo då mitt andra barn var nyfött. På vardagarna prioriterades min sömn där mamman tog sonen på natten. Medan på kvällar, så skötte jag matlagning, ev tvätt och alla blöjbyten. På helgerna så fick hon sova ut medan jag var den som tog hand om barnet. Men jag är väl dum i huvudet enligt dig med mitt tankesätt ;) men den mamman klagade iaf inte :)

Alla mänskliga relationer ser olika ut och lösningar måste kompromissas fram. Du kan inte förvänta dig att en lösning som kompromissades fram mellan dig och mamma nr 1 även ska tillämpas i relationen mellan dig och mamma nr 2.
  • Barbamamah

Hur kommer det sig förresten att ni har gemensam vårdnad?

• Barbamamah
    Anonym skrev 2012-08-11 23:44:16 följande:
    Tyvärr så tycker jag inte att man alltid kan kompromissa. Är man t.ex pilot, busschaufför, långtradarchaffis osv så måste man få sova på nätterna när man arbetar. Annars blir man livsfarlig i trafiken. En död pappa är ingen bra pappa....

Jag misstänker att ni kommer få samarbetsproblem om du inte klarar av att kompromissa. Det är inte mammans uppgift att lösa ditt livspussel. Du är förälder och bör börja leva som en sådan. I alla fall om du ska vara en bra förälder.
Svar på tråden Hur stor chans att vinna boendet?