• FruSen

Britax Multitech II - Gigantiskt åbäke?

Vi har en ganska stor tjej, 3.5 år, väger 18 kg och har nyss passerat 1 m i längd. Ligger lite över längd- och viktkurvan (alltid gjort). Hennes pappa är 2 meter lång så vi har väl alltid misstänkt att hon kommer bli lite längre/större.

Hur som haver, i dagsläget har vi en Birtax Hi-Way-stol som vi i stort är nöjda med. Dock börjar den bli väldigt trång och jag skulle gärna se att hon kunde åka bakåtvänd lite längre.

Kikar nu runt bland olika bilbarnstolar och tyckte att Britax Multitech II såg jättebra ut! Den kan man ju använda både bakåt- och framåtvänd ju! Det verkar ju vara en stol hon kan ha länge. Men den ser ju sjukt stor ut! Är det som att sätta en elefant i baksätet? Vi har alltid haft stolen bak då vi tycker det är smidigt och praktiskt (och känns säkrare) så vi hade liksom planer på att fortsätta ha henne bak. Men får det plats nått mer ?

Har ni andra tips på bra stolar som tar 25 kg bakåt som man sen kan använda framåtvänd?
    Jag skiter inte pengar och vill försöka tänka ekonomiskt också och det bästa vore ju nu att köpa en stol hon fortsättningsvis kan ha i några år... 

• Svar på tråden Britax Multitech II - Gigantiskt åbäke?
  • tinis77

Britax two-way. Ungefär samma höjd som m-t, men eftersom det inte är något nackstöd på t-w så kan den användas längre än m-t.
    Kombistolar väger mkt mer än bältesstolar, och har sämre bältesstyrning och bör därför inte användas framåt. Kombistolar är godkända till 25 kg framåt, bältesstol till 36 kg, så en bältesstol behövs i vilket fall som helst. Eftersom bakåt är säkrast så bör man ha barnet bakåt tills stolen är urvuxen, och då är den även urvuxen framåt.

Min äldsta som var 6 år och 3 månader när han bytte från sin bakåtvända t-w till bältesstol.

• Sisisisi

Jag skulle köpa en britax.twoway, den funkar bakåt mycket längre än multitechen. När.det är dags att vända framåt så köper man en bältesstol som kan användas till 10-12 år.Kombistolar bör inte.användas framåt!

Jag är väldigt.nöjd med vår MT, den är inte så farligt stor. Sonen har precis fyllt 4 och den är snart urvuxen så han får byta till twoway snart så han kan åka bakåt ett år till.

• FruSen
    Mellanmjölkens land skrev 2012-07-21 18:51:37 följande:
    Max-way? Den känns större/rymligare men vi har mätt och den tar exakt lika mycket plats som en hi-way
    Är den högre i rygg? Den stolen verkar ny, fanns nog inte då vi köpte vår Hi-Way. 
  • Sisisisi
    FruSen skrev 2012-07-21 19:06:09 följande:
    Är den högre i rygg? Den stolen verkar ny, fanns nog inte då vi köpte vår Hi-Way. 

Den är högre än hiway, bältena sitter högre upp. Den funkar ungefär lika länge som multitech.
  • syskonsförsök
    Sisisisi skrev 2012-07-21 19:11:39 följande:
    Den är högre än hiway, bältena sitter högre upp. Den funkar ungefär lika länge som multitech.
    Undrar jag med då vi snart ska köpa en ny stol till vår minsting. Vet du om den (max-way) är lika hög i ryggen som en two-way?
  • Sisisisi
    syskonsförsök skrev 2012-07-21 20:14:29 följande:
    Undrar jag med då vi snart ska köpa en ny stol till vår minsting. Vet du om den (max-way) är lika hög i ryggen som en two-way?

Nej så hög är.den tyvärr inte. Det står att den ska funka till 6 år men det är nog inte många barn som får plats så länge, men till 110-115 cm funkar den. Den är högre i ryggen än de flesta stolar, men twoway och kanske axkid är högre.
  • syskonsförsök
    Sisisisi skrev 2012-07-21 20:21:04 följande:
    Nej så hög är.den tyvärr inte. Det står att den ska funka till 6 år men det är nog inte många barn som får plats så länge, men till 110-115 cm funkar den. Den är högre i ryggen än de flesta stolar, men twoway och kanske axkid är högre.
    Ok. Tack för ditt svar. Vilken axkid är det som gäller då? Jag försöker leta här men det är ju en djungel..
  • CR
    Sisisisi skrev 2012-07-21 16:50:23 följande:
    Jag skulle köpa en britax.twoway, den funkar bakåt mycket längre än multitechen. När.det är dags att vända framåt så köper man en bältesstol som kan användas till 10-12 år.Kombistolar bör inte.användas framåt!

Jag är väldigt.nöjd med vår MT, den är inte så farligt stor. Sonen har precis fyllt 4 och den är snart urvuxen så han får byta till twoway snart så han kan åka bakåt ett år till.

Hur stor är er son? Jag funderar på en MT därför att jag har en liten kille. 2,5 år 11kg och 90 lång... Tänker att han kan sitta bra och länge i MTn för att han just är liten. Har en acta graco duo men har upptäckt en spricka i frigoliten så den får åka till tippen snarast.

Hur ligger MTn säkerhetsmässigt???

Är det ngn som hittat ngn billista för MTn?
  • Mamma200220052011

Vi letar också efter en stol åt vår snart 1 åriga dotter. Och har funderingar på Multi-techen.
    Här hittade jag bilbarnstolstester.
     http://www.bäst-i-test.se/Bilbarnstol

Stolt 3 barnsmamma till älsklingarna Simon,Tyra & Ebba. <3
  • Sisisisi
    CR skrev 2012-07-21 22:58:57 följande:

Hur stor är er son? Jag funderar på en MT därför att jag har en liten kille. 2,5 år 11kg och 90 lång... Tänker att han kan sitta bra och länge i MTn för att han just är liten. Har en acta graco duo men har upptäckt en spricka i frigoliten så den får åka till tippen snarast.

Hur ligger MTn säkerhetsmässigt???
    Är det ngn som hittat ngn billista för MTn?

Han är 4 år och 109 cm, får plats ett par månader till skulle jag tro. Din son sitter nog jättebra i MT, den är rymlig på bredden och barnet sover bra i den.
Svar på tråden Britax Multitech II - Gigantiskt åbäke?