• Anonym (Orolig)

Min man röker 2 pack cigg om dagen!

Jag mår så himla dåligt! Min man röker 2 pack cigg om dagen. Han har rökt lite sedan han var 10 år gammal men cigaretterna blir fler och fler och senaste året har det börjat spåra ur, nu i sommar har han kommit upp till 2 pack om dagen och han är bara 25 år gammal! Han spottar slemloskor varje morgon(pga rökningen) och när jag ligger mot hans bröst kan jag ibland höra blåsljud(beror det på cigaretterna?)

Jag vill inte förlora honom! Hur får man honom att fatta? Han vet ju redan att det är farligt men han bryr sig inte.  

• Svar på tråden Min man röker 2 pack cigg om dagen!
  • Pinguicula

Uscha. Jag tyckte jag rökte hela tiden innan jag slutade, rökte ändå inte upp ett paket om dagen (men nästan).

Har du själv rökt? Eller missbrukat något annat? Du kan nog ha svårt att förstå annars varför han röker, icke-rökare brukar ha svårt att förstå!

Tänk på att inte tjata, det kommer att ge honom ångest. Vad gör en rökare när hen får ångest? Röker såklart!

Diskutera öppet och moget om det. Finns ju bra läkemedel idag som kan hjälpa, min partner åt Champix - han slutade utan problem!

• Anonym (Orolig)
    Pinguicula skrev 2012-07-15 13:04:30 följande:
    Uscha. Jag tyckte jag rökte hela tiden innan jag slutade, rökte ändå inte upp ett paket om dagen (men nästan).

Har du själv rökt? Eller missbrukat något annat? Du kan nog ha svårt att förstå annars varför han röker, icke-rökare brukar ha svårt att förstå!

Tänk på att inte tjata, det kommer att ge honom ångest. Vad gör en rökare när hen får ångest? Röker såklart!

Diskutera öppet och moget om det. Finns ju bra läkemedel idag som kan hjälpa, min partner åt Champix - han slutade utan problem!

Har snackat om läkemedel men han tror inte på sånt "trams" som han säger... Han säger att han BEHÖVER ciggen och att inget kan ersätta det
  • Border

Innan författaren Allen Carr som skrivit boken Äntligen icke - rökare slutade röka, så rökte han 100 cigg om dagen!!
    Alltså, ju mer man röker desto större blir beroendet och slutligen spelar det ingen roll hur mycket man röker för man lyckas ändå aldrig tygla abstinensen tillräckligt 

• Border
    Anonym (Orolig) skrev 2012-07-15 14:04:29 följande:

Har snackat om läkemedel men han tror inte på sånt "trams" som han säger... Han säger att han BEHÖVER ciggen och att inget kan ersätta det
    Han BEHÖVER inte ciggen, det är bara en illussion.
  • Anonym (Orolig)
    Border skrev 2012-07-15 14:08:00 följande:
    Han BEHÖVER inte ciggen, det är bara en illussion.

Han stressar mycket, oroar sig för ekonomin, har hett temprament osv och han röker för att "slappna av"
  • Pinguicula

Medicinerna funkar, för många!

Låt honom läsa Allen Carrs böcker, jag blev rökfri tack vare honom.

• Pinguicula

Allen Carr tar för övrigt upp just det där, med att rökningen är för att stressa ner... Nästan alla rökare hittar på såna anledningar (man tror verkligen att rökning hjälper!) Allen Carr motbevisar rökaren på ett enormt bra sätt.

• Lilly Jk

Både jag och sambon slutade röka samma dag jag plussade.
    Jag av uppenbara skäl och sambon för att stötta mig.

Nu var det bara två veckor sedan men det sägs att första tiden är värst.
    Ingen av oss saknar ciggen minsta lilla.

Det kostar multum, är skadligt och luktar verkligen snusk.
    Finns verkligen ingen vettig anledning att fortsätta röka.

Han kan om inte annat köpa en sådan elektrisk cigarett,
    som man laddar i USB och fyller på med smaksatta oljor med nikotin.
    Betydligt billigare och nikotinet finns i olika styrkor så att man kan trappa ner.
    En tanke om han röker bland annat "för att hålla sig sysselsatt"

• Border
    Anonym (Orolig) skrev 2012-07-15 14:17:07 följande:

Han stressar mycket, oroar sig för ekonomin, har hett temprament osv och han röker för att "slappna av"
    Din man SKA läsa "Äntligen icke-rökare" så kommer han aldrig mer vilja röka. Att man blir avslappnad är bara en illussion. Pulsen ökar när man röker
  • Moonis

20 cigg om dagen är rätt vanligt så det handlar inte om ovanliga mängder. Men igentligen kan man aldrig tvinga en annan att sluta utan han måste komma till den gränsen själv.
    Försök ge lite vinkar om olika hjälpmedel han kan testa och få det att låta skönt att slippa den lasten. 

• IorÅsna

Den boken funkar inte för alla tyvärr, jag har läst den 3ggr och ändå röker jag idag. Enda gångerna jag slutar röka är när jag blir gravid (haft 5mf och självklart börjat röka efteråt igen) och jag vet att jag kan sluta, jag vill inte just nu. Det handlar om mycket vilja, man måste inte röka. Jag inbillar mig att jag måste röka för att slappna av eller stressa ner men egentligen är det en dålig ursäkt. Problemet är att jag vill inte sluta just nu. Mina cigg är mina vänner just nu hur illa det än låter. Men när jag blir gravid tänker jag inte på mig själv ju så därför är det enklare. Jag ska snart gå till en man som utför hypnos för rökare som tydligen har haft en stor positiv inflytande på rökare. Min kompis som rökte lätt 1-2pkt/dag sluta efter han gick dit, det var över 6mån sen. Jag har inte haft råd att gå dit än då han är väldigt dyr men nu har jag sparat i 6mån och ska lägga dom pengarna för att se utfallet! Du kanske kan googla i din stad och se om det finns? Detta är i Malmö. Man kan även prova en personlig coach inom rökning om inte annat funkar innan, hört dom hjälper många också. Att han ska läsa boken kan bli svårare, han måste ha viljan att vilja läsa den också.. Sen även plåster och usb-stickan, dom kan funka på vissa. Jag tror dock att din man måste vilja sluta först på riktigt innan han börjar utforska olika valmöjligheter som hjälp. Kan gärna skicka dig länken om du önskar! Att röka är äckligt, jag håller med. Och snor dyrt är det! Men en rökare tänker tyvärr inte så

• Pinguicula

Fast två paket om dagen är inte 20 cigg.

• Moonis
    Pinguicula skrev 2012-07-15 18:55:42 följande:
    Fast två paket om dagen är inte 20 cigg.
    Nej, va jag som tänkte fel. Märks att det va ett tag sen man rökte Drömmer
  • Pinguicula

Moonis: Det är ju iofs positivt

• NadiaMi

Oroad för ekonomin och röker upp ungefär en hundralapp om dagen...
    Det blir ungefär 3000:- i månaden som går upp i rök, för att han är 'orolig och måste lugna ner sig'.

Förutom hälsoriskerna så innebär det en rätt stor press på ekonomin, vilket knappast underlättar om det finns problem på den fronten. Och humöret... Ja, abstinensen i sig orsakar garanterat en del av humörproblemen så att ta en cigarett till hjälper för stunden, men föder samtidigt beroendet vidare.

Jag har inte själv gjort mer än feströkt (tack vare att jag får huvudvärk av cigarettröken) men har hört mycket gott om boken 'Äntligen icke-rökare'. Det känns som en välplacerad investering om han inte är villig att göra något annat för att dra ner på rökningen.

• Moonis
    Pinguicula skrev 2012-07-16 10:06:23 följande:
    Moonis: Det är ju iofs positivt
    Solig
  • be han sluta

Det första du kan göra är att sätta dig ner och prata med honom. Han måste förstå själv hur farligt det är att röka för att kunna sluta. Har själv aldrig rökt i hela mitt liv och kommer aldrig att göra det för att: 1. Man dör i förtid 2. Man får åldrad hud 3. Man har större chans att drabbas av lunginflammation 4. Man utsätter tusentals barn för barnarbete 5. Det är allmänt ur snuskigt att röka och det stinker skitäckligt 6. Man får väldigt dålig kondition och har svårt för att andas 7. Man påverkar omgivningen 8. Man slösar tusentals kr varje år för cigarettpaketen Och mycket, mycket mer... Du kan ju köpa sådana där förpackningar för dem som vill sluta att röka, med nikotin i. Och om han bara slutar tvärt kan han må dåligt den första veckan men sen kommer man att må mycket bättre efteråt! Hoppas att han slutar att röka. Lycka till!

• sextiotalist

För det första, för att han ska dra ned eller sluta, så måste det komma från honom själv, ingen påtryckning utifrån kan få honom att ändra sig.
    Däremot kan du be honom att endast röka de cigaretterna som verkligen smakar gott (det gör jag numera). Han kan också träna att dra ut på tiden mellan cigaretterna.

Motionerar han?
    Jag har rökstopp två timmar (minst) innan en löprunda, det är också ett sätt att dra ned och glesa ut cigaretterna.

Men något som kan få honom att tänka efter, se till att han får stå för cigaretterna helt själv. Har ni gemensam ekonomi, så får du komma överens med honom att ni har en varsin egen slant och från den får han betala sina cigaretter

• Anonym (rökare)
    Anonym (Orolig) skrev 2012-07-15 13:00:48 följande:
    Jag mår så himla dåligt! Min man röker 2 pack cigg om dagen. Han har rökt lite sedan han var 10 år gammal men cigaretterna blir fler och fler och senaste året har det börjat spåra ur, nu i sommar har han kommit upp till 2 pack om dagen och han är bara 25 år gammal! Han spottar slemloskor varje morgon(pga rökningen) och när jag ligger mot hans bröst kan jag ibland höra blåsljud(beror det på cigaretterna?)

Jag vill inte förlora honom! Hur får man honom att fatta? Han vet ju redan att det är farligt men han bryr sig inte.  
    Ja, det du skriver är sådant som man som rökare funderar och har ångest över varje dag, att det ska vara så förbannat svårt att komma ur den vanan :( 

Han har åtminstone tur som har dej, som stöttar och pushar honom att sluta, ge inte upp, en dag hittar du rätt knapp att trycka på som får honom motiverad att lägga av :) Det är det som behövs, ordentlig motivation.
  • Anonym (e-cigg)

Håller med Lilly Jk, han kunde ju börja med e ciggaretter. Mycket bra som rökavvänjningsmedel för mig och många andra. Finns dock många att välja på så det gäller hålla tungan rätt i mun .

Köper själv direkt i butik.

Svar på tråden Min man röker 2 pack cigg om dagen!