• LoveMyFamily

LCHF problem

Hej! Jag har ätit enligt LCHF sedan ca 4 veckor. Jag har IBS och i början blev jag mycket bättre i magen men nu har jag värsta diarren (sorry).
    Jag undrar vad jag ska göra, ska jag avvakta eller måste jag sluta äta enligt lchf?
    Detta driver mig till vansinne.

Varför fungerar ingenting för mig?

• Svar på tråden LCHF problem
  • tardis

Om du överäter fett kan magen bli lös. Den gör sig ju av med det den inte kan tillgodo ta sig den vägen och ja... fett är inte så fast.

Äter du mycket kokosfett? Kanske äggmjölkslatte eller liknande? Kan ställa till det.

• LoveMyFamily

Hej!
    Äter inte alls för fett och äter inte heller kokosfett.

Har haft så här länge och magsjuka har man ju inte flera veckor.

• tardis

Hmm... tyvärr är jag inte mer insatt än så, hade själv det problemet när jag ett tag åt väldigt mycket och det blev för mycket fett för kroppen. Vet inte om du kan ställa frågan i kommentarsfältet hos kostdoktorn.se eller på något lchf-forum. Kan ju finnas fler som haft IBS där som vet om det kan vara relaterat. Jag har ju inte haft det.

Äter du mycket mjölkprodukter? Det behöver ju inte vara IBS/LCHF-relaterat utan kan ju vara en känslighet mot just detta. Själv kan jag äta mer mjölkprodukter när jag med LCHF utesluter gluten men jag måste vara försiktig. Får magknip och märker att tarmsystemet blir lite upp och ned av för mycket.

Vissa upplever att vanlig hårdost kan hjälpa mot lös i magen när man LCHF:ar. Har ingen aning om varför det fungerar, men många rapporterar positivt! (och hårdost innehåller inte laktos!) 

• Hannah76
    LoveMyFamily skrev 2012-07-10 21:45:49 följande:
    Hej!
    Äter inte alls för fett och äter inte heller kokosfett.

Har haft så här länge och magsjuka har man ju inte flera veckor.
    Ok tolkade det som att det hade kommit nu.
    Hur var din mage innan då? Har du fått diagnosen IBS?
  • LoveMyFamily

Jag har alltid haft mer diarrer än förstoppning men för 2 års sedan brakade detta loss.
    Då¨hade jag diarreer x flera, ont i magen, illamående.
    Jag har gjort koloskopi och gastroskopi utan att de hittat något.

Idag har jag ätit så här:
    Frukost:2 ägg med bregott
    Lunch: 2 bitar fläskytterfilé, lite sås
    Middag: Stek 4-5 skivor med sås gjord på gräddmjölk,kalvfond, broccoli.
    Mellis: Jordgubbar med grädde.

Bara idag har jag haft 2 stora tömningar *sorry*

Så j*vla jobbigt

• Hannah76

Det är testat att du inte är känslig/intolerant mot tex laktos?

Så det är inte värre nu med lchf?

Har du provat annan kost?

• LoveMyFamily

Hej igen!
    Jo, jag har testat det, ingen skillnad.

Jag har fått fler diarrer nu sedan någon vecka. Har kört lchf kanske 3-4 veckor.

• Hannah76
    LoveMyFamily skrev 2012-07-10 22:22:49 följande:
    Hej igen!
    Jo, jag har testat det, ingen skillnad.

Jag har fått fler diarrer nu sedan någon vecka. Har kört lchf kanske 3-4 veckor.
    Det kan ju ta ett tag för kroppen att vänja sig vid ny kost.
  • tardis

Jag tycker det ser helt ok det du äter, men som sagt prova utan mjölkprodukter. Du behöver inte vara laktosintolerant, men många människor är känsliga ändå. Dock tar det ju faktiskt tid att ställa om kroppen till ny kost, och i och med dina redan konstaterade magproblem kan det ju ta längre tid ändå.

Tycker inte du ska ge upp, det finns ju många IBS:are som blivit bättre av LCHF. Kolla dock runt på nätet, kanske finns bra bloggar och forum.

• Loreena

Min mage kunde reagera med diarré dagen efter jag fuskat. Om jag tex. åt en bit kladdkaka på torsdagen så fick jag springa på toaletten på fredagen. Inte så kul... men har väl magen vant sig av med socker och mjöl så kanske den får en liten chock om man plötsligt äter det.
    Äter du mycket linfrön, nötter, mandlar, solrosfrön? Fibrer? Sötningsmedel? Fundera över om du ändrat något i din kost som du inte åt tidigare när du mådde bra med LCHF.
    Om du ätit någon protonpumpsblockerare som tex. Omeprazol eller Losec så kan gallan ha minskat tillfälligt, och din mage får då svårare att bryta ner fettet i maten. Ett sätt att få fart på gallan igen är att dricka ett glas vatten med äppelcidervinäger i ca 30 min innan måltid.

Svar på tråden LCHF problem