• tardis

LCHF problem

Om du överäter fett kan magen bli lös. Den gör sig ju av med det den inte kan tillgodo ta sig den vägen och ja... fett är inte så fast.

Äter du mycket kokosfett? Kanske äggmjölkslatte eller liknande? Kan ställa till det.

• tardis

Hmm... tyvärr är jag inte mer insatt än så, hade själv det problemet när jag ett tag åt väldigt mycket och det blev för mycket fett för kroppen. Vet inte om du kan ställa frågan i kommentarsfältet hos kostdoktorn.se eller på något lchf-forum. Kan ju finnas fler som haft IBS där som vet om det kan vara relaterat. Jag har ju inte haft det.

Äter du mycket mjölkprodukter? Det behöver ju inte vara IBS/LCHF-relaterat utan kan ju vara en känslighet mot just detta. Själv kan jag äta mer mjölkprodukter när jag med LCHF utesluter gluten men jag måste vara försiktig. Får magknip och märker att tarmsystemet blir lite upp och ned av för mycket.

Vissa upplever att vanlig hårdost kan hjälpa mot lös i magen när man LCHF:ar. Har ingen aning om varför det fungerar, men många rapporterar positivt! (och hårdost innehåller inte laktos!) 

• tardis

Jag tycker det ser helt ok det du äter, men som sagt prova utan mjölkprodukter. Du behöver inte vara laktosintolerant, men många människor är känsliga ändå. Dock tar det ju faktiskt tid att ställa om kroppen till ny kost, och i och med dina redan konstaterade magproblem kan det ju ta längre tid ändå.

Tycker inte du ska ge upp, det finns ju många IBS:are som blivit bättre av LCHF. Kolla dock runt på nätet, kanske finns bra bloggar och forum.

Svar på tråden LCHF problem