• Anonym (sjuk)

neka umgänge pga sjukdom

Hej

Har en son på 4 år med mitt ex. Har sonen här varannan helg dvs. denna helgen som kommer nu. Både jag och min sambo har insjuknat i magsjuka och jag sa till exet, alltså sonens mamma att vi gärna inte har sonen denna helgen för att vi är sjuka i magsjuka. Mamman tycker det är vansinnit, men jag tycker det bara är dumt att ta hit sonen 9mil enkel resa för att han ska vara här och kanske till och med bli smittad. Vi lär ju inte ha någon ork till att hitta på bus och äventyr m.m.

Vem tycker ni resonerar bäst? Är det okej att jag som umgängesförälder nekar denna helgen för att vi är magsjuka?     

• Svar på tråden neka umgänge pga sjukdom
  • Anonym (3)

I min värld gör man det bästa för barnet. Altså hade jag erbjudit att ni kunde träffas nästa helg istället (om inget särskilt var bokat). Känns inte ok att utsätta ett barn för magsjuka i onödan.

• angeni

Jag personligen skulle inte vilja ha hem ett barn som är smittad av magsjuka.
    Så jag skulle låta er slippa.

Ni kanske kan byta helg så ni tar nästa när ni piggnat på er?

• Anonym (Konstigt)

I den bästa av världar ser vårdnadshavarna till barnets bästa. Jag hade blivit glad om mina ex, och sambons ex, gjorde som du men det finns förstås rötägg som inte fatta att det är för barnets bästa. Perfekt kunna byta helger för kidsens skull vd sukdom eller andra uppenbara problem.

• Nemi77

Vi brukar ställa in/byta helg om vi är magsjuka. Likaså om bonus är magsjuk eller tex har hög feber då det är rätt lång resa mellan hemmen. Det går också andra vägen såklart, om bonus blir sjuk under "vår" helg, så stannar hon tills hon är frisk för att slippa resa när hon är sjuk samt smitta ner en familj till. Tycker det är självklart att man inte utsätter ett barn från magsjuka om man kan undvika det!

• lillam82

ja hade byt helg om det gick, vem vill ha hem ett barn med magsjuk.
    för det hinner ju lagom bryta ut tills han/hon kommer hem igen..

Mamma till Wilma 2001 och bf 27/11
  • Anonym

Har ni så dålig kommunikation och samarbete? vad trist.

För mig hade det varit självklart att barnet inte ska komma när det är sjukdom, särsklit när det gäller magsjuka.
    Ni kan inte ha honom nästa helg?

Eller är det ofta så att du har skäl till att barnet inte kan komma??

• Anonym

när det är magsjuka så skickar jag aldrig barnen till sin pappa, varesig om barnen har det eller han. har jag det så stannar också barnen hemma. vill ju inte smitta två familjer i onödan.

• Anonym (Kräk)

Ni verkar ha samarbetsproblem. Det enklaste är att ni bara följer umgängesavtalet till pricka i så fall. Du kan ju få be om att träffas för diskussion om nytt avtal med nya villkor vid sjukdom och andra oväntade händelser för framtiden.

• Anonym
    Anonym (Kräk) skrev 2012-07-06 17:13:41 följande:
    Ni verkar ha samarbetsproblem. Det enklaste är att ni bara följer umgängesavtalet till pricka i så fall. Du kan ju få be om att träffas för diskussion om nytt avtal med nya villkor vid sjukdom och andra oväntade händelser för framtiden.

Precis, tycka kan man göra hur mycket man vill men är man inte överens så gäller avtal. Det är själva poängen med avtal och domar för annars behövde man ju liksom inte några.
  • vetvadjagvill
    Anonym (Kräk) skrev 2012-07-06 17:13:41 följande:
    exakt men man kan inte bli tvingad till umgänge om man inte vill...

• Anonym

Det e så löjligt av ex att inte acceptera att man är sjuk och inte kan eller tycker att det är lämpligt att ta emot eller låta barnen komma när man själv är sjuk eller barnet är sjuk.

Vi fick mannens barn hem till oss med två dagar gamla utslag då barnet hade vattkoppor  och h*n lyckades smitta ner två vuxna med detta som gjorde att den ena fick väldigt väldigt jobbigt i 4 veckor med smärta och koppor från tår till knopp med ½ cm mellanrum...den andra fick bältros som gjorde otroligt mycket ont och denna fick sparken då h*n inte kunde jobba under sjukperioden... Tack vare en biomamma som tänkte bara på sig själv.

• Anonym (TillhörLivet)

Sjukdom tillhör ju livet. När barnet är hos de en förälder och den föräldern blir sjuk så skickar man ju inte iväg barnet till andra föräldern, bara för att minimera smittorisken för barnet. Att ens nära och kära är sjuka och kan smitta en tillhör livet och så länge det handlar om vanliga bagatellartade sjukdomar är det inget att hålla på att trixa med umgängen hit och dit för.

Att det inte finns ork för lek och bus är heller inget skäl: Tror du att barnet har det roligare hos boendeföräldern, då denne är sjuk? Ibland får barn finna sig i att det inte kan vara bus och lek jämt och ständigt. 

Svar på tråden neka umgänge pga sjukdom