• Madde V

sökes: positiva historier som ger oss som kämpar hopp!

hejsan! Efter 2 års försök till att skaffa ett syskon till vår son börjar vi nu ge upp hoppet. läkarna hittar inga fel på oss. jag har gått på akupunktur, men det har inte hjälpt. just nu kör jag min första kur Pergotime som jag i princip tjatat mig till eftersom läkarna har sett att jag har ägglossning, men jag ville testa detta innan vi antingen beslutar oss för att sluta hoppas på syskon, eller påbörjar IVF. Jag söker nu er som har lyckats få barn efter att ha genomgått ungefär samma resa som vi med ett ständigt slit mellan hopp och förtvivlan. jag behöver alltså lite pepp! :)

• Svar på tråden sökes: positiva historier som ger oss som kämpar hopp!
  • Sometimes

Jag vet inte hur det har gått för dig, för nu var det ju några månader sedan du skrev detta. Hoppas du redan har blivit gravid, men annars kommer det lite pepp här!!

Jag och min man har försökt få barn i tre år. Vi är oförklarligt barnlösa (min man har två barn sedan tidigare) och jag har bara en äggstock kvar efter en tumör på den andra. Efter två års försök påbörjade vi ivf förra hösten. Det är olika hur man upplever ivf:en och stimuleringen. En del märker ingenting, men för mig var det hemskt! Jag blev överstimulerad och svällde upp. Det värkte och gjorde ont och sedan kräktes jag av medicinen jag fick mot överstimuleringen.

I slutändan blev det ändå bra för vi fick ut hela 21 ägg på en äggstock (läkarna fnissade åt hur mycket det var och sa att det var tur att jag inte hade två äggstockar för då hade jag kunnat ha uppemot 50 ägg). 12 av dem blev befruktade, vilket också är ett väldigt bra resultat. Ett sattes tillbaka i mig och 11 gick till frysen.

Ingen graviditet den gången, men vi gjorde ett frysförsök några månader senare. Det blev en biokemisk graviditet (ägget fäster bara en kort stund), vilket fick oss att hoppas på att det kanske skulle lyckas nästa gång. Det gjorde det!! Vi blev gravida, men lyckan var tyvärr över i v. 12 när läkarna upptäckte ett MA.

Nu har jag precis plussat igen, tre månader efter att jag skrapades och på mitt första frysförsök efter mitt MA. 

Jag hade aldrig varit gravid innan vi provade ivf. Du har ju fått ett barn redan, så det jag vill peppa med är att säga att du har alla chanser att lyckas!! Om jag kunde så kan säkert du också! Ställ dig själv frågan: varför skulle du inte lyckas? Du har ju kunnat förut!!

Jag gick också på akupunktur - en omgång innan utredningen och en omgång innan frysförsök 1. Jag tyckte att det gjorde gott även om det inte lyckades direkt. Men det hjälpte mig att slappna av mitt i allt det jobbiga. Hon sa ockskå att jag hade mycket kyla i kroppen och det försvårade för ägget att fästa. Så jag gav upp mitt älskade gröna te som tydligen ger kyla och nu dricker jag bara ingefärate och kryddiga teer. Man vet ju aldrig - det kanske var det lilla som gjorde skillnad!              

• loppa8

Jag har ett barn som är 7 år nu och kommer vara närmare 8 när syskonet kommer.
    Jag har tagit pergotime hur många gånger som helst, både dubbel och trippel dos. Det har blivit fina ägg och jag har då fått ovitrelle. Jag har spolat äggledarna och gjort titthålsoperation för att kolla om allt stod rätt till därinne. Allt såg fint ut. Inget fel på mannen heller. I ett år hade jag recept på hormonsprutor som jag inte vågade ta (spruträdd) Men ingen graviditet...
    När jag gett upp hoppet och börjat ge bort bebis och barnsakerna och bokat en resa till Thailand som inte går att avboka så händer det plötsligt! Jag kan inte förstå det och mannen vill inte ens prata om det. Konstigt och overkligt, men jag har på sistone känt hur det fladdrar :)

• JJ1

Visst är det svår att bli med barn. Man stressas ju bara av tanken att inte bli gravid. Då blir det ännu svårare att bli gravid.

Frågan är varför man blir gravid när man ha varit i Thailand?

För att ta reda på svaret frågade jag dr Minqi Yang, som ha hjälpt över 20 familjer att bli med barn under tre års tid. Hennes förklaring till Thailands fenomen var:

Man blir inte gravid eftersom kroppen tycker inte att det är rätt förutsättning för barn. Det kan vara allt från att man är mentalt stressad eller fysisk sliten. Då tömmer man på krafter i kroppen (Yang qi). Många har även dålig blodcirkulation, eftersom vi sitter mycket på jobbet o inte rör på oss. Även i IVF så ger man ju medicinering för att förbättra blodcirkulationen. På semester i Thailand minskas stressen, man får sol energi som hjälper ens Yang att stiga samt äter en massa starka mat med ingefära som sätter igång blodcirkulationen i kroppen. Då bygger man förutsättning för att kunna bli gravid. Folk som inte har för allvarliga Yang brist i kroppen kan då bli gravida. Andra som ha för mycket brister får räcker då inte med en Thailandsresa utan man behöver stärka sin kropp under en längre tid.

Jag tycker att hennes svar på så enkle och verkade logiskt så att jag vill gärna dela med det med er. :) Det finns alltså hjälp och hopp!

hjälp för barnlöshet
  • StoraM

Hej

Vet int eom det här uppfattas som possitivt elel rinte. Jag tycker det är possitivt.
    Min ex man och jag försökte flera år skaffa barn. Han hade ett barn sedan tidigare. MEn det lyckades inte. Sex IVF behandlingar och tre missfall senare separerade vi. Barnlösheten var inte enda orsaken, det tror jag är viktigt att understryka.

Jag träffar en annan kille och tredje gången när vi har sex (under en säker period) så blir jag gravid. Nu är jag i vecka 15 och allt ser bra ut so far.

Mina egna teorier är att det fungerar nu för att:
    Jag i förhållandet upplevde att jag var utsatt för en väldig massa stress och press. Jag räkte inte till för min man enligt honom. Jobabde för mycket, tjänade för lite, gjorde för lite hemma, träffade kompisar för mycket, var för saml, klädde mig fel, you name it...

Vi skilde oss och jag fick lugn och ro.

Varje gång vi hade sex var det ett tvång (plus att ajg inte kunde slappna av eftersom allt var fel på mig. Ja, så var det naturligtvis inte, men så fick han mig att känna.)         

Så jag tror att ett allmänt välbefinnande är mycket viktigt. 

Trivas med sig själv.
    Trivas i sin relation
    Inte stressa och oroa sig
    Ha bra sex
    Släpp tanken på att det kan bli ettbarn när ni har sex.
    Bara må bra. Fokusera på vad som är trivsamt ochroligt i livet.

Kram         

Svar på tråden sökes: positiva historier som ger oss som kämpar hopp!