Jag vet inte hur det har gått för dig, för nu var det ju några månader sedan du skrev detta. Hoppas du redan har blivit gravid, men annars kommer det lite pepp här!!
Jag och min man har försökt få barn i tre år. Vi är oförklarligt barnlösa (min man har två barn sedan tidigare) och jag har bara en äggstock kvar efter en tumör på den andra. Efter två års försök påbörjade vi ivf förra hösten. Det är olika hur man upplever ivf:en och stimuleringen. En del märker ingenting, men för mig var det hemskt! Jag blev överstimulerad och svällde upp. Det värkte och gjorde ont och sedan kräktes jag av medicinen jag fick mot överstimuleringen.
I slutändan blev det ändå bra för vi fick ut hela 21 ägg på en äggstock (läkarna fnissade åt hur mycket det var och sa att det var tur att jag inte hade två äggstockar för då hade jag kunnat ha uppemot 50 ägg). 12 av dem blev befruktade, vilket också är ett väldigt bra resultat. Ett sattes tillbaka i mig och 11 gick till frysen.
Ingen graviditet den gången, men vi gjorde ett frysförsök några månader senare. Det blev en biokemisk graviditet (ägget fäster bara en kort stund), vilket fick oss att hoppas på att det kanske skulle lyckas nästa gång. Det gjorde det!! Vi blev gravida, men lyckan var tyvärr över i v. 12 när läkarna upptäckte ett MA.
Nu har jag precis plussat igen, tre månader efter att jag skrapades och på mitt första frysförsök efter mitt MA.
Jag hade aldrig varit gravid innan vi provade ivf. Du har ju fått ett barn redan, så det jag vill peppa med är att säga att du har alla chanser att lyckas!! Om jag kunde så kan säkert du också! Ställ dig själv frågan: varför skulle du inte lyckas? Du har ju kunnat förut!!
Jag gick också på akupunktur - en omgång innan utredningen och en omgång innan frysförsök 1. Jag tyckte att det gjorde gott även om det inte lyckades direkt. Men det hjälpte mig att slappna av mitt i allt det jobbiga. Hon sa ockskå att jag hade mycket kyla i kroppen och det försvårade för ägget att fästa. Så jag gav upp mitt älskade gröna te som tydligen ger kyla och nu dricker jag bara ingefärate och kryddiga teer. Man vet ju aldrig - det kanske var det lilla som gjorde skillnad!