Hur definierar du "mitt barn kan gå"?
Jag har märkt att olika personer definierar "mitt barn kan gå" på helt olika sätt. Vad är din definition?
Jag har märkt att olika personer definierar "mitt barn kan gå" på helt olika sätt. Vad är din definition?
Annat.
När barnet väljer att gå istället för att krypa. utgår från mina två äldsta som när dom blev säkra på att gå valde bort krypandet nästan helt. Visst lyckades man räkna upp till hela 16 steg någon gång då och då men då var det ju fortfarande bara en tidsfråga innan dom stupade framåt.
Min son kunde gå obehindrat, men han använde saker att ställa sig upp mot länge. Men han kunde ju ändå gå..
Well, jag säger "han har tagit några steg" när det är några steg. "Han går" säger jag när han faktiskt går från punkt A till punkt B som ligger en bit ifrån varandra.
Självklart ska de kunna resa sig själva.
Mina tre har varit tidiga, lite olika åldrar, men ungefär samma:
Resa sig mot möbler: 5-6 månader
Gå längs möbler: 6 månader
Gå själv, men hålla mig i ena handen: 6 månader
krypa fram till gåvagn, ta tag, resa sig själv och gå iväg med gåvagn: 6-7 månader
Första stegen har varit mellan nyss fyllda 7 månader och nyss fyllda 8 månader.
Gått lite mer: 7,5-8,5 månader - DETTA räknar jag som att gå.
Undantaget är väl yngste när det gäller "gått lite mer". Han hade problem med öronen och hade hörselnedsättning och dålig balans. Han ställde sig upp själv mitt på golvet och stod stadigt när han var 7 månader och testade att ta något steg, men började inte GÅ förrän han var typ 9 månader pga balansen.
Vid 9,5 månad har de andra två pojkarna gått obehindrat både inomhus och utomhus (gräsmatta).
MIn dotter numera 7 år vilket innebär att de är helt obetydligt när hon gick eller inte gick, men hon har fortfarande bra balans och motorik och gympa är både favorit ämne och det hon är bäst på. Hon gick någon gång mellan 8 och 9 månader. Det var i stort sätt den enda månaden jag jobbade under hennes första 5 år. Hon gick i och för sig efter möbler sedan långt tillbaka. Men jag gick på jobbet med en bebis hemma och kom hem till ett gående barn. Hon hade helt enkelt bara rest sig upp och gått tvärs över rummet på öppna förskolan. Och när jag kom hem så gick hon större delen av tiden. Sedan dess har hon nog aldrig suttit still om hon inte sover. Skulle man räkna med att hon inte kunde gå förrens hon kunde gå med skor hade jag fått vänta tills runt ett år då vi inte ens prövade några skor på henne förrens vid 1 år då hon började förskola. Hon gick redan första dagen där ute med skor på. Åt med sked själv första gången oxå första dagen. I vilket fall som helst så blir det felvisande för det var mitt i vintern och det är ganska rejält svårare att gå med overall och flera cm snö än att gå i gräsmattan med endast skor och vanliga kläder.
Min son på snart 8 månader ställer sig upp och går längs möbler, men jag skulle absolut inte kalla det för att han går! Anser att han går först när han kan ta egna steg utan att hålla i sig i något/någon.
Jag blev så stolt när min dotter började gå längsmed möbler - och ta stöd när hon reser sig - så det kallar jag för att gå även om min mamma alltid på pekar att det inte heter gå ;) Däremot när hon står själv eller tar enstaka steg utan stöd så utbrister jag "titta hon går PÅ RIKTIGT!". Så för mig blir det "gå" när hon går längs möbler och "gå på riktigt" när hon går utan möbler ;)
Igår lärde sig min yngsta att gå :P Hon har kunnat gå längs med möbler sen hon var 6 månader och gått med gåvagn. Men from igår så går hon istället för att krypa. Kan resa sig själv.
Så nu säger jag att hon kan gå.
Tar steg på egen hand och gör det frivilligt utan trugande från andra (som t.ex. man reser barnet upp och "lockar" det eller liknande), går flera stadiga steg, inte bara ett eller två, då räknar vi det som att barnen kan gå.
Innan dess så har vi alltid sagt att "h*n börjar lära sig gå..."
Men att gå med stödvagn eller gå ut med möbler är inte samma som "kan gå", då kan man gå med hjälp av, dock inte ensam...
Att kunna gå är när barnet kan ställa sig upp (även om det är med stöd av en möbel) och sen släpper taget för att gå till en annan möbel några meter bort. Detta gjorde min äldsta vid ca 12 mån och den yngsta vid 9 mån.
Jag anser att barnet ska kunna resa sig upp själv och gå utan problem och på eget initiativ, och dessutom välja att gå framför att krypa. Min son kan resa sig upp själv, han kan gå kortare avstånd på upp till 2 meter, men jag anser inte att han kan gå än. Han väljer fortfarande att krypa. Det är 1 månad sen han tog sina första steg, och vi säger att han håller på att lära sig gå. Han är 16 månader
När barnet går oftare än det kryper/hasar.