Hur definierar du "mitt barn kan gå"?
Jag har märkt att olika personer definierar "mitt barn kan gå" på helt olika sätt. Vad är din definition?
Jag har märkt att olika personer definierar "mitt barn kan gå" på helt olika sätt. Vad är din definition?
När hon gick mycket mer än vad hon kröp! :)
När barnet går runt obehindrat, innan dess kan den ta steg.
Mina barn har börjat gå vid 15,5 månads ålder. Det är då de har börjat gå utan stöd och gång (utan stöd) har varit det sätt de främst valt för att ta sig fram. Röstade på sista alternativet.
När barnet föredrar att gå framför andra sätt att ta sig fram.
"Mitt barn kan gå" = Går relativt stadigt inomhus och reser sig själv
Jag sa dock att mina barn hade börjat gå när de gick lite halvvingligt, men klart mer än ett par steg, och behövde stöd för att resa sig.
Jag tycker att det är skillnad på att säga att "mitt barn KAN gå", och att säga att "mitt barn har precis BÖRJAT att gå"
Men det är så klart jag .
Vi har sagt att barnen går själv när de går istället för kryper, inte bara går rakt fram utan även kan svänga utan att ramla, inte när de gått 10 steg rakt fram alltså...
Röstade "Tar enstaka steg utan stöd och reser sig själv" men jag tycker nog att det ska vara mer än enstaka steg (enstaka steg för mig är upp till 5 eller så). Jag sa att min dotter kunde gå när hon reste sig upp någorlunda själv och kunde gå runt i lägenheten. I början gick hon dock mellan olika saker, började vid soffan och gick till bordet där hon stannade upp, sen vidare till fotöljen, sen till TV-bänken osv. Och ramlade hon kröp hon ofta vidare istället för att resa sig och gå.
Håller med om att det verkar väldigt olika vad man menar med "kan gå". Blir så konstigt när någon menar gå längs möbler och någon annan menar helt obehindrat med skor. Min tjej gick längs möbler vid 7 månader och det är först nu vid 12 månader hon kan gå någorlunda bra ute med skor på sig.
Kan ungarna gå 3 steg utan stöd, så kan de gå. De kanske fortfarande väljer att krypa för det mesta, men de kan gå.
Ja, ofta skiljer det ju dessutom en hel del i tid mellan att gå längs möbler och att gå ute med skor. För vår del var skillnaden nästan 6 mån... Skulle dock aldrig konnit på tanken att säga att vår 6måb gick