skogsvitter skrev 2012-07-05 11:06:49 följande:
Jag tycker det låter som att ni tyvärr har helt fel ingångspunkt i det här thunderkatten, jag menar ni börjar ju hela träningen med att muta och tjata och använder skambeläggande för att hon ska "uppföra sig". Per automatik säger ju ni till henne att hon uppför sig dåligt för att hon har blöja! Det kan liksom inte bli en värre start i mina ögon... tro fan att hon tackar nej till presenter under de premisserna... hon har ju inget val stackarn
I nuläget tycker jag att ni ska ta en rejäl paus ja. Ni kan liksom inte fortsätta så här, ni måste gå tillbaka och släppa det här helt.
Efter ett tag, kanske någon månad eller så, då börjar ni lite smått igen och tar det då istället i barnets takt och på en respektfull nivå! Ni kan tex börja ha stunder på dagarna då hon är utan blöja, vilket kan ske helt naturligt vid blöjbyte tex direkt på morgonen (så som ni gjort nu men inte med hjälp av mutor, skam och skuld!!!) och visa vart pottan står. Säg att hon får säga till om hon känner sig kissnödig så kan du hjälpa henne. Successivt och i väldigt försiktig takt med tanke på den här hemska erfarenheten, kan du ta henne till potta/toalett med jämna mellanrum så inte kisset riskerar att hamna i soffan osv, det kan man lätt skoja bort och ha lite roligt kring för att få en positiv känsla vid toabesöket. Helt utan krav, utan en massa mutor och skambeläggande. Detta måste ske på hennes premisser! Därför bör du helst tänka att det är hon som ska guida dig i vilken takt och hur ni ska gå tillväga.
Ja, alltså när jag skrev att vi började på allvar i måndags så menade jag inte att det var första introduktionen överhuvud taget. :) Pottan har stått framme i över ett år och gör det fortfarande. En period var det till och med så hon satt på den på morgonen innan nya blöjan åkte på. Men sen en dag så sa hon bara nej och har inte rört den sen dess. Hon kan vara otroligt envis. Toaringen har oxå den funkat att sitta på nån gång ibland, speciellt om hon träffat nåt äldre barn som använt toaletten. Men att säga till innan så att det faktiskt finns kiss eller bajs när hon väl sitter där, där blir det svårt.
Jag förstår inte hur jag ska bete mig om jag inte ska tjata? Hur påminner man utan att tjata? Är det bara en fråga om att inte göra det tillräckligt ofta som är skillnaden? Och hur kan det bli en skambeläggning att ge belöning?
Jag behöver all hjälp jag kan få det inser jag oxå. Men det måste vara nåt konkret. Ta en paus en månad är förvisso konkret, det var mest att det var smidigt att köra träningen när vi har semester och man kan gå med lite eller inga kläder.
Hur gör jag till exempel på morgonen när jag tar av blöjan. Frågar om hon behöver kissa - "nej". Frågar om hon vill prova att sitta på toaletten och kissa - "nej". Frågar om hon vill prova att sitta på toaletten bara ändå, utan att kissa, så kan vi läsa saga under tiden - "nej". Frågar vilka trosor hon vill ha - "inte trosor, blöja!". Sen då? Presenterna "uppfanns" för att det var enda sättet att få henne något så när samarbetsvillig.
Hur ska jag "ta henne till toaletten med jämna mellanrum" när hon inte vill? Eller är det så att det helt enkelt måste finnas nån vilja från hennes sida oxå, annars är det kört?