• UnderYtan

Vill inte gå på potta eller toalett. Hur uppmuntra?

Min dotter är 2 år och 2 månader. Hon vill inte gå på potta eller toalett. Jag stressar/tvingar henne absolut INTE att bli blöjfri så ingen tror det.

Men hur kan man uppmuntra att prova potta eller toalett? Hon har kissat en gång på pottan och bajsat två gånger. Hon har även bajsat en gång på toaletten. Hon har inte tyckt att det är läskigt/jobbigt utan verkat glad. Hon kissar inte alls nattetid utan blöjan är alltid torr när hon vaknar. Hon kissar efter en liten stund. Hon kan säga till när hon är bajsnödig men inte alltid när hon är kissnödig. Så jag vet att hon neurologiskt sett börjar utveckla kontroll över dessa reflexer men inte att hon är helt där än vad gäller kisseriet.

Men hon vill hellre göra i blöjan. Nu försöker jag inte ens med potta eller toalett för hon vill absolut inte. Inte ens om jag lockar med att vi ska läsa böcker samtidigt så som hennes läkare tipsade om.

Jag känner mig inte stressad över att hon använder blöja fortfarande, hon är inte sååå gammal men hon får lätt besvär av att gå i blöja och det är därför jag funderar på hur man kan göra. Hon får gå utan blöja varje dag, ibland i flera timmar men det händer ju en hel del olyckor då så det vore ju önskvärt om hon iaf. tyckte det var kul att prova pottan/toaletten.

Är det bara att gilla läget eller kan man göra det till en kul grej? (Tips på annat än att läsa böcker tack!)  

?*¨*?.¸¸❤ NOVA ❤¸¸.?*¨*?
  • Svar på tråden Vill inte gå på potta eller toalett. Hur uppmuntra?
  • Sanda

Vi brukade låta de gå nakna nertill hemma och varje gång de kissade (ofta på golvet då) så gick vi till pottan så de fick ett samband till slut gick de dit själva. Hade pottan där de var typ vardagsrummet eller lekrummet. När de lyckades kissa på pottan fick de sätta ett klistermärke på kanten, det motiverade iallafall mina lycka till!

• skogsvitter

Låt henne vara naken. Sedan kan det ju vara kul att sitta samtidigt som man själv ska kissa tex. Om mamma kissar vill barn ofta göra likadant. Även om det inte kommer något kan det vara en bra "träning" att sitta tillsammans

• FebruariVals

Passa på att kissa själv när barnet ska lockas till pottan.

Jag gjorde en pott-tavla. Två A4 papper och tejp. Skrev med blandade färger "***** POTT-TAVLA!!!!" och köpte hem lite roliga klistermärken från Ica.
    Nu får ungen en för varje gång han kissat eller bajsat i pottan. =)

-Även om världen gick under imorgon skulle jag plantera ett äppelträd idag-
  • camillas1985

Har samma problem med mina pojkar. Det finns inte tid och ro till att sitta på pottan i mer än 10sek vare sig de sitter framför tvn eller med en bok så vet inte alls hur jag ska göra. Är höggravid så har väl inte riktigt orkat tag i det än heller. Känner inte att kroppen klarar att krypa runt och torka kiss nu heller. Men ett tips från mig är att ha trosor på henne då det blir blött och obehagligt . Sen finns det blöjor som gör att det känns mer blött som ni kanske kan testa också. Jag har testat både klistermärken och mutgodis men det fungerar bara ett par gånger.

Isak 090201 William 100721 Flickan i magen 120710
  • jazzkatten

Favoritar och hoppas på fler bra tips! Min dotter är ungefär lika gammal, och totalt ointresserad av pottan i mer än typ två sekunder i taget. Hon har dock börjat säga ifrån att hon inte vill ha blöja, problemet är att hon inte bryr sig ett spår om byxorna blir blöta eller ens fulla med bajs, säger bara "det gör inget" och vill leka vidare. Hade ju tänkt att hon skulle komma på att det är obehagligt...

Nåja det löser sig ju med all säkerhet tids nog, men lite fler kreativa tips hade inte varit dumt!

• Frila2

Vi slutade helt fråga, slutade prata om potta/toalett, ställde undan potta och lät det vara helt och hållet. Länge. Nu vid 3 år och 2 mån (korr) tänkte vi att vi frågar igen. Vi hade värmebölja i maj så vi passade på. Hon tyckte det var ok att vara utan blöja och kissade plötligt på toaletten utan tjat. Hon var utan blöja från dag ett. En olycka och då hade vi glömt att påminna. Sedan några dagar även utan blöja på natten, 1½ månad från att vi överhuvudtaget fick henne att prova toaletten.

Vill de inte så lägg ner det helt ett tag.

• Thunderkatten

Hej.
    Min dotter är 2 år och 9 månader och potträningen går grymt dåligt! Pottan vill hon inte ha nåt att göra med. Vi har en toa-sits som hon kan sitta på men hon gör det knappast frivilligt. Metoden hittills (började på allvar i måndags) har varit att vi har skaffat massa smågrejer och gjort paket av. Hon får välja ett paket när hon "uppför sig". Så på morgonen har hon fått välja ett paket mot att hon har bytt blöjan mot trosor (enda sättet att få henne att inte bara ta på en ny blöja). Sen har hon fått paket varje gång hon suttit på toaletten, oavsett om det kommit nåt eller ej. Men än så länge har hon bara bajsat på toaletten en gång och kissat en gång. Resten har kommit i trosorna. Hon har bajsat en gång per dag vilket hittills resulterat i två nedbajsade trosor. När det bara kommit lite kiss i trosorna märker hon det inte ens. Hon säger bara till om det är så det rinner ned för benen eller om hon har bajsat. Hon märker att vi blir besvikna trots att vi verkligen försöker låtsas att det inte gör nåt om det kommer kiss på golvet. Har provat att hon får vara med när vi själva går på toaletten, totalt ointressant tydligen. Nån gång är hon behjälplig med toapapper och vill spola men oftast vill hon bara ut ur rummet. Har provat att sitta på golvet bredvid toan när hon är där men hon reser sig hela tiden och säger att det "inte kommer nåt". Mot eftermiddag/kvällen är hon så less på allt tjatande så då vill hon inte ens gå in i badrummet. Ger man upp då? Tar paus? Ok, vi har bara försökt i tre dagar men hon har ju noll intresse... Till och med så att hon hellre tackar nej till present än sitter på toaletten. :(

• skogsvitter

Jag tycker det låter som att ni tyvärr har helt fel ingångspunkt i det här thunderkatten, jag menar ni börjar ju hela träningen med att muta och tjata och använder skambeläggande för att hon ska "uppföra sig". Per automatik säger ju ni till henne att hon uppför sig dåligt för att hon har blöja! Det kan liksom inte bli en värre start i mina ögon... tro fan att hon tackar nej till presenter under de premisserna... hon har ju inget val stackarn

I nuläget tycker jag att ni ska ta en rejäl paus ja. Ni kan liksom inte fortsätta så här, ni måste gå tillbaka och släppa det här helt.

Efter ett tag, kanske någon månad eller så, då börjar ni lite smått igen och tar det då istället i barnets takt och på en respektfull nivå! Ni kan tex börja ha stunder på dagarna då hon är utan blöja, vilket kan ske helt naturligt vid blöjbyte tex direkt på morgonen (så som ni gjort nu men inte med hjälp av mutor, skam och skuld!!!) och visa vart pottan står. Säg att hon får säga till om hon känner sig kissnödig så kan du hjälpa henne. Successivt och i väldigt försiktig takt med tanke på den här hemska erfarenheten, kan du ta henne till potta/toalett med jämna mellanrum så inte kisset riskerar att hamna i soffan osv, det kan man lätt skoja bort och ha lite roligt kring för att få en positiv känsla vid toabesöket. Helt utan krav, utan en massa mutor och skambeläggande. Detta måste ske på hennes premisser! Därför bör du helst tänka att det är hon som ska guida dig i vilken takt och hur ni ska gå tillväga.

• skogsvitter

Och just det, att kissa själv och nyttja det tillfället för att uppmuntra barnet att också kissa är ett jättebra sätt! Sitt sida vid sida, barnet på pottan och du på toaletten. Det skapar samhörighet vilket är den absolut bästa motivationen som finns för oss människor! Barn vill dessutom inget annat än att anpassa sig, och framförallt, härma föräldrarna!

• kmp

Vi försökte ALLT med vår dotter. Hon var som din. Satt sporadiskt på pottan, men oftast kissade hon i trosorna och brydde sig inte alls.

Men inte förräns hon var tre år och tre månader vände det.
    Då slutade hon med blöjor både dag och natt på en dag. Jag tror vi haft två olyckor på ett halvår.

Hon var helt enkelt inte redo, och när hon var det började hon gå på "stora" toaletten. Hon struntade i både potta och toasits.

Mitt råd är att låta henne vara ett tag till. Som du skrev, hon är inte så gammal.
    Och när hon är mogen kommer det att funka.

• Thunderkatten
    skogsvitter skrev 2012-07-05 11:06:49 följande:
    Jag tycker det låter som att ni tyvärr har helt fel ingångspunkt i det här thunderkatten, jag menar ni börjar ju hela träningen med att muta och tjata och använder skambeläggande för att hon ska "uppföra sig". Per automatik säger ju ni till henne att hon uppför sig dåligt för att hon har blöja! Det kan liksom inte bli en värre start i mina ögon... tro fan att hon tackar nej till presenter under de premisserna... hon har ju inget val stackarn

I nuläget tycker jag att ni ska ta en rejäl paus ja. Ni kan liksom inte fortsätta så här, ni måste gå tillbaka och släppa det här helt.

Efter ett tag, kanske någon månad eller så, då börjar ni lite smått igen och tar det då istället i barnets takt och på en respektfull nivå! Ni kan tex börja ha stunder på dagarna då hon är utan blöja, vilket kan ske helt naturligt vid blöjbyte tex direkt på morgonen (så som ni gjort nu men inte med hjälp av mutor, skam och skuld!!!) och visa vart pottan står. Säg att hon får säga till om hon känner sig kissnödig så kan du hjälpa henne. Successivt och i väldigt försiktig takt med tanke på den här hemska erfarenheten, kan du ta henne till potta/toalett med jämna mellanrum så inte kisset riskerar att hamna i soffan osv, det kan man lätt skoja bort och ha lite roligt kring för att få en positiv känsla vid toabesöket. Helt utan krav, utan en massa mutor och skambeläggande. Detta måste ske på hennes premisser! Därför bör du helst tänka att det är hon som ska guida dig i vilken takt och hur ni ska gå tillväga.
    Ja, alltså när jag skrev att vi började på allvar i måndags så menade jag inte att det var första introduktionen överhuvud taget. :) Pottan har stått framme i över ett år och gör det fortfarande. En period var det till och med så hon satt på den på morgonen innan nya blöjan åkte på. Men sen en dag så sa hon bara nej och har inte rört den sen dess. Hon kan vara otroligt envis. Toaringen har oxå den funkat att sitta på nån gång ibland, speciellt om hon träffat nåt äldre barn som använt toaletten. Men att säga till innan så att det faktiskt finns kiss eller bajs när hon väl sitter där, där blir det svårt.

Jag förstår inte hur jag ska bete mig om jag inte ska tjata? Hur påminner man utan att tjata? Är det bara en fråga om att inte göra det tillräckligt ofta som är skillnaden? Och hur kan det bli en skambeläggning att ge belöning?

Jag behöver all hjälp jag kan få det inser jag oxå. Men det måste vara nåt konkret. Ta en paus en månad är förvisso konkret, det var mest att det var smidigt att köra träningen när vi har semester och man kan gå med lite eller inga kläder.

Hur gör jag till exempel på morgonen när jag tar av blöjan. Frågar om hon behöver kissa - "nej". Frågar om hon vill prova att sitta på toaletten och kissa - "nej". Frågar om hon vill prova att sitta på toaletten bara ändå, utan att kissa, så kan vi läsa saga under tiden - "nej". Frågar vilka trosor hon vill ha - "inte trosor, blöja!". Sen då? Presenterna "uppfanns" för att det var enda sättet att få henne något så när samarbetsvillig.

Hur ska jag "ta henne till toaletten med jämna mellanrum" när hon inte vill? Eller är det så att det helt enkelt måste finnas nån vilja från hennes sida oxå, annars är det kört?
  • miljarden
    Thunderkatten skrev 2012-07-05 10:44:02 följande:
    Hon får välja ett paket när hon "uppför sig".
    "uppför sig"? märker att ni är besvikna? less på tjat?

Jag tror ni måste byta taktik här!

Personligen tycker jag att man som förälder bär ansvaret över att ens barn vägrar toan när de är över två år gamla, för att man inte har introducerat alternativ långt tidigare. Först lär man sitt barn att kissa och bajsa i blöjan, och sedan ska barnet plötsligt programmeras om, samtidigt som det håller på att utvecklas på massa andra olika håll. Det smartaste man kan göra är att låta toa/potta vara ett naturligt inslag från början. Annars känns det lite som att man typ får vänta in barnet för att inte göra våld på det, och då kan det ju ta sin tid. Men man kan ju låta barnet gå barrumpad mycket, eller iallafall utan blöja, åtminstone hemma, så blir det lättare för hen att koppla ihop allting.
  • miljarden

Ta henne till toa någon gång i timmen. Istället för att fråga kan du säga "nu går vi och kissar". Och det är smart att börja efter att hon har sovit. Ladda med en bok eller något som kan sysselsätta henne en stund så hon orkar hålla ut mer än tre sekunder i väntan på kiss.

• Thunderkatten
    miljarden skrev 2012-07-05 12:44:53 följande:
    "uppför sig"? märker att ni är besvikna? less på tjat?

Jag tror ni måste byta taktik här!

Personligen tycker jag att man som förälder bär ansvaret över att ens barn vägrar toan när de är över två år gamla, för att man inte har introducerat alternativ långt tidigare. Först lär man sitt barn att kissa och bajsa i blöjan, och sedan ska barnet plötsligt programmeras om, samtidigt som det håller på att utvecklas på massa andra olika håll. Det smartaste man kan göra är att låta toa/potta vara ett naturligt inslag från början. Annars känns det lite som att man typ får vänta in barnet för att inte göra våld på det, och då kan det ju ta sin tid. Men man kan ju låta barnet gå barrumpad mycket, eller iallafall utan blöja, åtminstone hemma, så blir det lättare för hen att koppla ihop allting.
    Ok, det rådet hjälper eventuella framtida barn men inte nu. Vad gör jag nu? Funkar det att bara låta henne gå utan blöja hemma. Så torkar jag vartefter. Kommer hon till slut fatta av sig själv då? Om jag inte ska fråga om hon behöver gå på toaletten för då tjatar jag. Inte ska ge presenter när hon gör det för då är hon dålig när hon inte gör det? Vad för taktik är det jag ska byta till? Jag ber om hjälp här. Förstår att ni hakar upp er på orden jag använt. Men försök se runt dem då.
    Det är klart hon förstår att hon har gjort fel när det kommer kiss på golvet, eller bajs i hennes fina trosor som hon själv valt. Hur beter jag mig då? Vad ska jag då säga som gör att hon istället vill gå på toaletten/pottan?
  • Thunderkatten
    miljarden skrev 2012-07-05 12:47:40 följande:
    Ta henne till toa någon gång i timmen. Istället för att fråga kan du säga "nu går vi och kissar". Och det är smart att börja efter att hon har sovit. Ladda med en bok eller något som kan sysselsätta henne en stund så hon orkar hålla ut mer än tre sekunder i väntan på kiss.
    Nu inser jag att jag låter väldigt negativ, det är inte meningen så jag ber om ursäkt på förhand. Men hur får jag henne att gå till toan om hon inte vill? Jag tänker inte bära in henne, hon får spel om man försöker bära henne om hon inte vill, så har det varit sen hon var 1,5 år. Jag kan inte hålla i handen och leda henne, då blir det spagettiben. Enda sättet som har funkat är genom att lirka verbalt. Och det blir väldigt fort tjatigt. Igår provade jag med att jag kunde blåsa såpbubblor medan hon satt på toa, då fick jag henne att sitta still typ 20 sek...
  • skogsvitter
    Thunderkatten skrev 2012-07-05 13:05:56 följande:
    Nu inser jag att jag låter väldigt negativ, det är inte meningen så jag ber om ursäkt på förhand. Men hur får jag henne att gå till toan om hon inte vill? Jag tänker inte bära in henne, hon får spel om man försöker bära henne om hon inte vill, så har det varit sen hon var 1,5 år. Jag kan inte hålla i handen och leda henne, då blir det spagettiben. Enda sättet som har funkat är genom att lirka verbalt. Och det blir väldigt fort tjatigt. Igår provade jag med att jag kunde blåsa såpbubblor medan hon satt på toa, då fick jag henne att sitta still typ 20 sek...
    Vi har satt pottan där barnet är och placerat barn på potta och då har de kunnat lekt vidare med vad de nu har gjort ändå. Låter också som att ni gör en på tok för stor grej av allt...
  • Thunderkatten
    skogsvitter skrev 2012-07-05 15:08:47 följande:
    Vi har satt pottan där barnet är och placerat barn på potta och då har de kunnat lekt vidare med vad de nu har gjort ändå. Låter också som att ni gör en på tok för stor grej av allt...
    Ok, tack för hjälpen.
  • Frila2
    När det har blivit så mycket ångest och kamp så finns det bara en sak att göra. Låt det vara ett tag. Prata inte om potta/toalett, lirka inte, be inte, säg inte åt, tvinga inte på henne trosor. Hon är inte redo! Barn avskyr att misslyckas och hon blir antagligen ledsen när hon inte klarar det ni förväntar er. Det kan också vara så att hon helt enkelt känner en väldigt stor press av era förväntningar. Det ni gör nu är att späda på hennes ångest. Hon vill inte! Skulle du tvinga ett barn som inte var redo för att äta att äta? Skulle du tvinga ett litet barn som inte kan gå att gå hela tiden för att då såklart konstant misslyckas? Inget barn vill göra sina föräldrar besvikna och hennes konstanta misslyckanden och er besvikelse som hon till 100% känner gör att pressen på henne att prestera blir så mycket större. Låt henne vara.

Alla barn är inte redo vid 2½, alla barn är inte redo vid 3 år.  Att det är sommar gör inte att hon blir mer redo även om det är lättare att träna när man inte har 17 plagg att ta av.
    Vi väntade tills vi visste att dottern var totalt medveten om när hon kissade och när hon skulle kissa. Hon kissade ner sig tre gånger dag två av potträningen (men jag tror att det var ett test, vad händer om...) och sedan dess har det varit en olycka med kissande på 1½ månad och då glömde vi bort att påminna henne om att gå på toaletten. Min dotter vägrade pottan, grät när vi satte henne där, grät om vi provade toastol med ring runt 2½ år. Hon var inte redo. När hon var 3 år och några månader så kissade hon på toaletten självmant två gånger. Vi avvaktade efter det också. Sedan, två månader senare, var hon redo och då gick det hur bra som helst.

Problemet har varit bajsandet eftersom hon har varit väldigt förstoppad till och från och nu medicinerat med  en ny medicin som gjort avföringen lite lösare och hon har haft svårt att hinna känna igen signalerna och sedan komma på att gå på toa. Mycket bajs i trosorna i kanske två veckor. Vi köpte små klistermärken och ett fint papper. Hon fick klistra ett valt klistermärke efter varje bajs på toaletten. Vi nämnde inte alls de gånger det blev fel. Efter 3 veckor behövdes inte klistermärkerna mer
  • miljarden
    Ingen fara. Jag menar heller inte att låta otrevlig, tyckte i efterhand att jag gjorde det. Vägrar hon så vägrar hon. Det har min son gjort i perioder, då ha jag låtit honom vara.
Svar på tråden Vill inte gå på potta eller toalett. Hur uppmuntra?