• skogsvitter

Vill inte gå på potta eller toalett. Hur uppmuntra?

Låt henne vara naken. Sedan kan det ju vara kul att sitta samtidigt som man själv ska kissa tex. Om mamma kissar vill barn ofta göra likadant. Även om det inte kommer något kan det vara en bra "träning" att sitta tillsammans

• skogsvitter

Jag tycker det låter som att ni tyvärr har helt fel ingångspunkt i det här thunderkatten, jag menar ni börjar ju hela träningen med att muta och tjata och använder skambeläggande för att hon ska "uppföra sig". Per automatik säger ju ni till henne att hon uppför sig dåligt för att hon har blöja! Det kan liksom inte bli en värre start i mina ögon... tro fan att hon tackar nej till presenter under de premisserna... hon har ju inget val stackarn

I nuläget tycker jag att ni ska ta en rejäl paus ja. Ni kan liksom inte fortsätta så här, ni måste gå tillbaka och släppa det här helt.

Efter ett tag, kanske någon månad eller så, då börjar ni lite smått igen och tar det då istället i barnets takt och på en respektfull nivå! Ni kan tex börja ha stunder på dagarna då hon är utan blöja, vilket kan ske helt naturligt vid blöjbyte tex direkt på morgonen (så som ni gjort nu men inte med hjälp av mutor, skam och skuld!!!) och visa vart pottan står. Säg att hon får säga till om hon känner sig kissnödig så kan du hjälpa henne. Successivt och i väldigt försiktig takt med tanke på den här hemska erfarenheten, kan du ta henne till potta/toalett med jämna mellanrum så inte kisset riskerar att hamna i soffan osv, det kan man lätt skoja bort och ha lite roligt kring för att få en positiv känsla vid toabesöket. Helt utan krav, utan en massa mutor och skambeläggande. Detta måste ske på hennes premisser! Därför bör du helst tänka att det är hon som ska guida dig i vilken takt och hur ni ska gå tillväga.

• skogsvitter

Och just det, att kissa själv och nyttja det tillfället för att uppmuntra barnet att också kissa är ett jättebra sätt! Sitt sida vid sida, barnet på pottan och du på toaletten. Det skapar samhörighet vilket är den absolut bästa motivationen som finns för oss människor! Barn vill dessutom inget annat än att anpassa sig, och framförallt, härma föräldrarna!

• skogsvitter
    Thunderkatten skrev 2012-07-05 13:05:56 följande:
    Nu inser jag att jag låter väldigt negativ, det är inte meningen så jag ber om ursäkt på förhand. Men hur får jag henne att gå till toan om hon inte vill? Jag tänker inte bära in henne, hon får spel om man försöker bära henne om hon inte vill, så har det varit sen hon var 1,5 år. Jag kan inte hålla i handen och leda henne, då blir det spagettiben. Enda sättet som har funkat är genom att lirka verbalt. Och det blir väldigt fort tjatigt. Igår provade jag med att jag kunde blåsa såpbubblor medan hon satt på toa, då fick jag henne att sitta still typ 20 sek...
    Vi har satt pottan där barnet är och placerat barn på potta och då har de kunnat lekt vidare med vad de nu har gjort ändå. Låter också som att ni gör en på tok för stor grej av allt...
Svar på tråden Vill inte gå på potta eller toalett. Hur uppmuntra?