• Ria

Bilbarnstolar, hur gör ni?

Hej!

Det är så att min äldsta ska åka på semester med pappan. Han tycker att det är dax att byta bilstol då dottern får sitta med knäna nästan uppe i ansiktet. Dottern är 3½. Det är en bra bit kvar tills man kan byta ut bilstolen med tanke på dotterns längd... Så det alltså inte säkert för henne att byta nu. Blir orolig för dottern då hon ska ut å åka långt.. Pappan har ett till barn som har en likadan stol, hon sitter framför dottern så man kan inte skjuta tillbaka sätet så att dottern får plats bak med benen.. Hur gör man då???

Inte säkert att åka på varken det ena eller det andra sättet...
    Hur har ni det arrangerat i bilen med bilstolar å så? Vi hyr från IF, så det handlar om mellanstolen.

• Svar på tråden Bilbarnstolar, hur gör ni?
  • Sisisisi

Då är det väl Be Safe Izi Kid ni har? Den är liten och bara godkänd till 18 kg.
    Jag skulle köpa en ny bakåtvänd stol, Britax Twoway! Den är godkänd till 25 kg, rymlig, ger bra benplats, tar liten plats i bilen.  Passar perfekt till 3-6-åringar.

• Kodia

Går det att luta passagerarsätets ryggstöd lite mer framåt? Det brukar hjälpa.

• Ria
    Sisisisi skrev 2012-05-29 10:47:52 följande:
    Då är det väl Be Safe Izi Kid ni har? Den är liten och bara godkänd till 18 kg.
    Jag skulle köpa en ny bakåtvänd stol, Britax Twoway! Den är godkänd till 25 kg, rymlig, ger bra benplats, tar liten plats i bilen.  Passar perfekt till 3-6-åringar.
    Ja, det är juh ett alternativ. Att köpa en bilstol menar jag. Hon väger 16kg just nu.
    Har jag noll koll på bilstols marknaden då jag alltid hyrt på if. Britax, har du den? Är den lätt att flytta?
    Kodia skrev 2012-05-29 10:48:52 följande:
    Går det att luta passagerarsätets ryggstöd lite mer framåt? Det brukar hjälpa.
    Jag vet inte riktigt, pappan (mitt ex) har säkert(?) testat.
    Sweet life skrev 2012-05-29 10:50:09 följande:
    Byta plats på barnen? Eller är det andra barnet större än er dotter?
    Min dotter är äldre å större, jag vet inte om han provat det.

---

Ska prata med pappan, fråga om han testat ändra å så.. Antagligen köper vi (jag) en bakåtvänd stol.
  • Sisisisi
    Ria skrev 2012-05-29 11:20:21 följande:
    Ja, det är juh ett alternativ. Att köpa en bilstol menar jag. Hon väger 16kg just nu.
    Har jag noll koll på bilstols marknaden då jag alltid hyrt på if. Britax, har du den? Är den lätt att flytta? 

Japp, twowayen är lätt att flytta. Den har låga sidor så barnet kan lätt sitta i kors med benen. Har bilder i mitt galleri när den är monterad för att ta lite plats i bilen och monterad på ett annat sätt så barnet får mer benplats.

MIn son satt bakåtvänd i twoway tills han vägde 25 kg och va 118 cm lång så den är riktigt rymlig.
  • Ria

Kom å tänka på att pappan kanske är ute efter att få en framåtvänd stol med tanke på benutrymmet... Så vad skulle det göra om jag köper en ny stol..?

• Sisisisi
    Ria skrev 2012-05-29 11:31:45 följande:
    Kom å tänka på att pappan kanske är ute efter att få en framåtvänd stol med tanke på benutrymmet... Så vad skulle det göra om jag köper en ny stol..?

Men hon är ju på tok för liten för att åka framåtvänd! Inte kan han väl vilja att dottern åker osäkert?

Om det inte går att flytta om stolarna i  bilen eller byta plats på barnen så la han ju prova ut en bakåtvänd stol som ger dottern bättre benutrymme.
  • Ria
    Sisisisi skrev 2012-05-29 11:41:23 följande:
    Men hon är ju på tok för liten för att åka framåtvänd! Inte kan han väl vilja att dottern åker osäkert?

Om det inte går att flytta om stolarna i  bilen eller byta plats på barnen så la han ju prova ut en bakåtvänd stol som ger dottern bättre benutrymme.
    Prata lite med pappan, han tycker att om hon ska byta plats med lillasystern så sitter hon nästan med huvet i vindrutan redan (!??!). Hon har en bra bit tills hon kommit med huvet över bilstolskanten.. Blir nu riktigt orolig.. Det verkar omöjligt att få till det bra i hans bil... Vad fan gör jag?? Även om det är hans problem att fixa så mår jag dåligt..
  • Ria

Min sambo anser att jag överdriver. Det är inte alls farligt för ungen min att sitta framåtvänd nu. Å vad gör det att hon har knäna i ansiktet om jag nu ska ha bakåtvänd?!?!?

• MammaTillFelicia

ha henne bakåt! klagar hon på hur hon sitter, eller är det ni som tycker det ser obekvämt ut? min rätt stora dotter satt rätt trångt de sista månaderna innan vi vände henne, men hon klagade aldrig, även om vi tyckte det såg obekvämt ut med de böjde benen.
    om ni ska byta stol rekommenderar jag också two way, den är så pass låg i sidorna att barnet kan böja knäna åt sidan och slipper ha dem i ansiktet =) plus att den är hög och bra i ryggen.

annars kanske ni kan räta upp stolen hon sitter i nu? risk för att de faller fram med huvudet om de sover, men ger mycket bättre benplats!

• Miss Obsessive
    Ria skrev 2012-06-03 12:11:18 följande:
    Min sambo anser att jag överdriver. Det är inte alls farligt för ungen min att sitta framåtvänd nu. Å vad gör det att hon har knäna i ansiktet om jag nu ska ha bakåtvänd?!?!?
    Det är inte du som överdriver, utan ditt ex som inte tar dotterns säkerhet på allvar! Tösen ska INTE vändas fram förrän hon är stor nog, du ska absolut stå på dig i den här frågan! Du kan ju alltid visa honom någon av de här länkarna: 

www.motormannen.se/bilen/Barnens-sakerhet-i-bilen/

www.ntf.se/konsument/fraga1400.asp

www.ntf.se/konsument/fraga1355.asp
  • Ria

Tack för era åsikter.

Mitt ex har tendens att överdriva, sen kan jag överreagera. Haha... Hur som haver så språka jag lite med exets fruga. Hon sitter inte alls så illa som det låter, hon sitter bättre än dom flesta barn då hon är så pass liten. Så det verkar inte va nån fara. Hon får sitta lite obehagligt ett tag nu då hon är i den åldern att va för liten för att sitta framåt å stor för den stolen hon har nu. Så får hon sitta ett bra tag!

• Bambusa

även om dom har benen väldigt trångt så är de väl bättre de än att dom bryter nacken??   jag skulle aldrig tillåta nån köra min dotter i sin bil om hon inte åkte säkert bakåtvänt, hon är 3½ år och runt metern lång (?) och 15½kg.. hon kommer åka bakåt till varje pris tills 25kg,eller öronen syns över kanten på hennes two way.. är helt okej om dom väger 27kg med..   ( enligt dr.bob på säkerhetsbutiken)   jag va vldigt lång som barn, en hoppas dottern kan sitta bakåt till 5-6år..

• Ria
    Bambusa skrev 2012-06-16 02:33:39 följande:
    även om dom har benen väldigt trångt så är de väl bättre de än att dom bryter nacken??   jag skulle aldrig tillåta nån köra min dotter i sin bil om hon inte åkte säkert bakåtvänt, hon är 3½ år och runt metern lång (?) och 15½kg.. hon kommer åka bakåt till varje pris tills 25kg,eller öronen syns över kanten på hennes two way.. är helt okej om dom väger 27kg med..   ( enligt dr.bob på säkerhetsbutiken)   jag va vldigt lång som barn, en hoppas dottern kan sitta bakåt till 5-6år..
    Ja denna som jag har från if så får (måste?) man byta från att dom väger 18kg är 4,5 eller når upp med öronen till kanten. Nästa stol i serien hos IF får vi gratis, framåtvända alltså. Kollade upp lite BRITAX stolar som man kunde ha baktvänd några extra år. Kanske man ska sikta på en sådan ist?
  • Bambusa

britax two way r vrd varända krona, och är ofta på extrapriser.. brukar ligga på runt 1200-1500kr, och har man tur kan man ha rabbatt med, tex på ica maxi-kvittonas baksida har man ett tag fått 10% rabatt kuponger på barnenshus.. alltid nått..   min dotter är 3½år, 16kg och strax under metern lång och sitter bakåtvnd i en twoway, bältena är i mittenläget, så går alltså att höja ett hack till, huvudet syns inte ett dugg över kanten, och so sagt får 1/3 av huvudet komma upp över kanten..   vi har en lika stol i min pappas bil,eftersom ja inte har körkort åker vi med han en del med.. inte ens en snabb tur till affärn skulle hon få åka frammåt.. då går vi hellre..

Svar på tråden Bilbarnstolar, hur gör ni?