• Blixxten

Vill bli ung mamma är 17 år.

Hej, jag är en tjej på 17 år som har en underbar pojkvän som bara är en månad äldre än mig ganska exakt ;) och vi har varit tillsammans i 2 år & 4 månader. Detta blir ett långt inlägg nu så ni är vet det.
    Jag har pratat om att jag vill bli ung mamma och att jag har stor längtan till barn. Jag har bestämt att jag ska gå klart min måleriutbildning och ta studenten först ..
    Det är så att min pojkvän inte förstår hur mycket det betyder för mig att få barn tidigt... Jag har aldrig själv haft en familj. Har en pappa som har haft stora alkoholmissbruk och söp varje dag när jag  var 9-10 år, det var jag som fick ta hand om det mesta  i hemmet, mat, städning o.s.v. Kan ju säga att han inte helt kommit bort från det.. dricker i alla fall betydligt mindre! Jag har en mamma som drabbades av en förlossningspsykos när jag föddes och har sedan dess gått på mediciner och fick ett återfall i psykos/depression när jag också var runt 10-11 år. Detta hände inte samtidigt men båda mina föräldrar åkte in på rehablitering för båda sakerna och var borta omkring 1 år utan att jag fick träffa dem... har ingen stor släkt, båda föräldrarna har alltid tyckt det vart jobbigt med människor runt omkring, fick aldrig ha med mig kompisar hem, aldrig ha barnkalas, aldrig har vart utanför den staden jag bor i och gjort saker t.ex. kolmården sånt man gör när man är liten! Mamma sover mest, lyssnar på musik eller ser på TV är aldrig ute och gör något. Pappa är likadan. Bott i samma jävla lägenhet hela livet, känt mig väldigt isolerad. Blev mobbad och retad hela min grundskola p.g.a att jag var annorlunda och fick ta hand om mig själv. Hade några vänner och deras föräldrar tyckte de va konstigt att de aldrig fick vara hemma hos mig. Fick en stödfamilj när jag var 12 år gammal som jag var hos på helgerna och en vardag i veckan för att få hjälp med läxor. Har fått göra saker åka ut på saker, vilken frihet det var att hitta på saker utanför staden jag bor i! Min pappa som alltid har varit negativ och är fortfarande påverkade ju mig.. men efter nått år hos dem blev jag en annan människa och jag fick bra självförtroende. Har aldrig haft föräldrar som sagt att jag är fin och de älskar mig... Kan inte direkt säga att jag älskar mina föräldrar eller hatar dem..
    På grund av mobbningen och att jag aldrig lärt mig att umgås med människor gjorde att jag gick från att vara med några vänner till att bli bästa vän med en och tappade kontakten med de andra och jag blev ovän med min bästa vän och vi hade samma kontaktnät som jag också förlorade.. Min pojkvän som bor i en annan stad bara 2 mil ifrån gjorde att jag började starta mitt liv där, har fått underbara vänner.. Vi går även i samma gymnaisum jag och pojkvännen, det har ju gjort att jag bor hos honom, hans mamma har inget emot det. Har bott hos honom hela 1an och mycket innan det och det värsta är att jag bor där gratis för att mina föräldrar vet inte vad försörjningplikt är.. Jag har mått dåligt över att bo gratis, hans mamma är verkligen jättesnäll och förstår mig. Mår dåligt av att bo i min hemstad.. har inga vänner ingen speciell kontakt med mina föräldrar.. Pratade med min stödmamma om lägenhet i den andra staden och vi ska på möte i eftermiddag idag. :)

Nu skrev jag ganska mycket.. men vad jag ville få ut av det här är att jag aldrig har haft en familj och vill bilda mig en egen familj och ge all kärlek åt mitt barn och min pojkvän och göra de saker jag aldrig fick. Skulle må  toppenbra och sluta tänka på mitt förflutna. Men min pojkvän förstår mig inte och det känns som han vill vara 50 år när han skaffar barn.. nejmen inte så gammal, men ni fattar.. Min stödmamma förstår mig med tanke på min livssiutation... och jag har fått växa upp tidigt och bli vuxen. Det här är väldigt jobbigt då jag grät i flera timmar för att jag kände att jag var tvungen att få bort min önskan om att få bli en egen familj. Min relationen med pojkvännen har även blivit lidande.. första året var allt toppenbra, sen så kom mitt förflutna in i hjärnan på mig och jag har mått dåligt över det och samtidigt försöka få bort tankarna på barn..

Dethär en är enda röra. :(
    Visst, jag kan vänta med barn till jag är runt 20 efter gymnasiet.. men att höra att inte pojkvännen tänker så tidigt är jobbigt, då får jag dras med allt en lång tid och vårat förhållande kanske blir mer lidande.

• Svar på tråden Vill bli ung mamma är 17 år.
  • katalysator

Om din pojkvän inte delar dina drömmar om framtiden de närmaste åren så kanske han, helt krasst, inte är rätt pojkvän för dig just nu? Att skaffa barn så här tidigt är ett otroligt stort beslut och jag tror inte att du kan förvänta dig att han ändrar sig och ställer upp på det bara för din skull. Vad har han själv för planer och vad är det han vill göra? Är det drömmar som alls går att kombinera med en småbarnsfamilj?

Sen när jag hör om din bakgrund tänker jag att det blir ännu viktigare för både dig och din pojkvän att gå ut gymnasiet och skaffa jobb innan ni skaffar barn. Annars känns risken väldigt hög att du ofrivilligt kommer att ge dina barn samma typ av uppväxt som du själv haft; instängda i en lägenhet, utan möjlighet att resa och uppleva saker, med TV som största familjenöjet. Det är en spiral man väldigt enkelt fastnar i när man har en svag ekonomi i familjen och pengarna helt enkelt inte räcker till något annat än mat och hyra.

• La Lola

Du vill ha barn redan nu för att få en familj? Har jag hajat saken rätt?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Chazz Michael Michaels

Nej. Nej nej nej. Nej nej nej nej nej. Nej nej nej nej nej nej nej. 

ps. Nej. 

Ni västerländska män är verkligen helt sanslösa. /Bakvänd
  • puss

Men va bra! Du vill skaffa barn för att slippa ta tag i dina problem. Låter underbart.
    Precis så vill barn ha det.

• Kattdamen

Ta tag i dina problem innan du skaffar barn.

En kopp te, tack.
  • Bees knees

Ts , Jag tror att om du skaffar barn nu så kommer du iaf inte få den där familjen du drömmer om.
    Ditt förhållande verkar inte vara där, och detta kan du inte tvinga / önska fram.

Kanske finns det något annat sätt för dig att tillgodose ditt familjebehov?
    Vänner kan tex fungera som familjesubstitut.

Men en sak ska du ha klar för dig, den där familjen du drömmer om kommer du att få i framtiden.
    Det är ju egentligen inte bråttom.
    Jag tror du sörjer din barndom och det kommer du att göra oavsett om du skaffar barn nu. Du kan liksom inte gömma dig.

Sörj och bearbeta, men låt det inte definiera vem du är och kommer att bli i livet.

• katalysator

Passa på att vara barn också. Oavsett hur vuxen du känner dig så är jag övertygad om att din pojkväns snälla mamma fortfarande ser både dig och sin son som barn, så ta tillfället i akt att vara med och mysa med hans familj. Den chansen kommer du aldrig att få igen när har egna barn.

• Blixxten
    katalysator skrev 2012-05-25 10:37:04 följande:
    Om din pojkvän inte delar dina drömmar om framtiden de närmaste åren så kanske han, helt krasst, inte är rätt pojkvän för dig just nu? Att skaffa barn så här tidigt är ett otroligt stort beslut och jag tror inte att du kan förvänta dig att han ändrar sig och ställer upp på det bara för din skull. Vad har han själv för planer och vad är det han vill göra? Är det drömmar som alls går att kombinera med en småbarnsfamilj?

Sen när jag hör om din bakgrund tänker jag att det blir ännu viktigare för både dig och din pojkvän att gå ut gymnasiet och skaffa jobb innan ni skaffar barn. Annars känns risken väldigt hög att du ofrivilligt kommer att ge dina barn samma typ av uppväxt som du själv haft; instängda i en lägenhet, utan möjlighet att resa och uppleva saker, med TV som största familjenöjet. Det är en spiral man väldigt enkelt fastnar i när man har en svag ekonomi i familjen och pengarna helt enkelt inte räcker till något annat än mat och hyra.
    Jag har faktiskt tänk på detdär med framtidsplaner. Det vi vill är att bo ute på landet vilket blir ganska så fort vi får jobb för att han har bott på landet nästan hela sitt liv och han trivs heller inte i lägenhet..
    Om man säger såhär: 1. jobb 2. flytta ut på landet 3. barn
    Vi båda går yrkesprogram på gymnasiet. Nu till höst när vi börjar 2an så ska jag gå måleri och han ska gå anläggning och bli maskinförare. Vi kommer ha ganska goda jobbchanser efter gymnasiet eftersom vi kommer jobba på företag och båda är väldigt noga med arbetsuppgifter o.s.v så det blir ju inte så svårt.
    Vi har ingen direkt längtan till att resa..
  • Blixxten

Jag kände såhär när ni komentera att det fick mig att tänka till lite. Det var ganska bra att skriva av sig eftersom man tänker efteråt "ehm, vad tänker jag med egentligen" 
    Men jag tänker inte vara 30 i alla fall eftersom jag inte kommer plugga på universitet klarar inte av stressen och för mkt folk på ett ställe.
    Jag tror nog att 23-25 år är en lite bättre ålder men inte för sent ändå, man vill ju vara pigg och frisk. :)
    Då har jag nog jobbat som målare några år och visat vem jag är på marknaden och nog mår lite bättre. :)
    Jag hoppas i alla fall på lägenhet snart, om nu soc kan hjälpa mig.. det skulle göra en stor skillnad i mitt liv, slippa tänka att jag tar nån annans mat att jag tar hand om mig själv. Kan bjuda hem vänner till mitt egna hem. Slippa min hemstad som mitt liv aldrig fick en början på.

tack för ni fick mig på andra tankar. :) 

• La Lola
    Blixxten skrev 2012-05-25 13:36:31 följande:
    Jag kände såhär när ni komentera att det fick mig att tänka till lite. Det var ganska bra att skriva av sig eftersom man tänker efteråt "ehm, vad tänker jag med egentligen" 
    Men jag tänker inte vara 30 i alla fall eftersom jag inte kommer plugga på universitet klarar inte av stressen och för mkt folk på ett ställe.
    Jag tror nog att 23-25 år är en lite bättre ålder men inte för sent ändå, man vill ju vara pigg och frisk. :)
    Då har jag nog jobbat som målare några år och visat vem jag är på marknaden och nog mår lite bättre. :)
    Jag hoppas i alla fall på lägenhet snart, om nu soc kan hjälpa mig.. det skulle göra en stor skillnad i mitt liv, slippa tänka att jag tar nån annans mat att jag tar hand om mig själv. Kan bjuda hem vänner till mitt egna hem. Slippa min hemstad som mitt liv aldrig fick en början på.

Du, vill du trots allt plugga vidare så går det bra när du är över 30 år. Jag är 38 och började i höstas.
    Läser på distans dessutom så jag behöver bara stå ut med folk under en vecka i månaden.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Bees knees

När ni har jobb och ni båda verkligen vill så ser jag inga problem.
    Förvänta dig inte att det ska " fixa" dig bara, sorgen över din egen barndom kan till och med bli större.
    Var realistisk när du går in i det.

• Litet My

Tycker du skall ta tag i dina egna problem med relationer osv innan du skaffar barn, barn är inget subistitut för att att man har svårt med vänner och med familj.

Sedan är du bara 17 år, du har hur många år till på dig att skaffa barn och ganska många år på dig där du fortfarande kan bli en "ung mamma"  

• Litet My
    Blixxten skrev 2012-05-25 13:36:31 följande:

Klokt TS...och lycka till
  • Bees knees

Sorry Ts tråden hade inte uppdaterats när jag skrev det sista.

Du låter som en klok tjej!

• apa4ewer

Jag förstår hur du tänkte från början.
    Känner igen mig jättemycket i det.
    Mina föräldrar var unga när de fick mig, och jag fick dålig uppväxt då pappa var alkoholist och mamma hade svårt att ta hand om mig, behålla sin lägenhet och arbeta sammtidigt.
    Mina föräldrar visste inte alls hur man tar hand om ett barn, och vad de kunde göra för att göra det bra för mig.

Känslan man kan få är att man vill ha en familj med mamma pappa och barn.
    Man vill ge barnet det bästa förutsättningarna det går och man vill visa att man kan vara en bättre förälder än ens egna var, samt bevisa för samhället att man klarar sig utmärkt som ung förälder.
    Man får chansen att vara förälder i en viss ålder bara en gång under hela sitt liv.

Tycker att du borde bearbeta det som hänt dig tillsammans med din kille och hur ni känner kring saker och ting.
    Om det känns som om ni har svårt att lyssna och höra på varandra så kan ni börja gemensamt hos en kurator.

Tycker även att du kan förklara för din kille hur du känner och varför, men förvänta dig inte att han kommer visa någon som helst reaktion på det även om han egentligen förstår vad du menar.
    Det kan kännas lättare för vissa personer att stänga in sina känslor.

• shopahollic

Du är ju inte för ung, jag själv fick min dotter när jag var 17 och det sitter inte i åldern hur bra man är som förälder. MEN du borde ta tag i dina problem först, det kan annars komma ut i form av en förlossningsdeppresion eller liknande :/

majbebis08.blogg.se *Bebis BF 260912* Mercedes 080521 & Leon 100131
Svar på tråden Vill bli ung mamma är 17 år.