• Anonym (Ledsen)

Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??

Jag är så ledsen och rent ut sagt besviken på min sambo.

Jag födde vårt första barn för 12 dagar sedan. Vi fick stanna på BB några dagar då han föddes lite tidigt.
    När jag kom hem släppte min sambo bomben att han ville göra ett faderskapstest och jag blev så ledsen.

Jag förklarade för honom att det känns väldigt kränkande och jag blev sårad för att han inte litar på mig.
    Han däremot säger att det inte har något med tillit att göra utan att han bara vill ta det för "säkerhets skull". En dum förklaring enligt mig.

Men men, för att göra honom nöjd gick jag emot min egen vilja och kollade upp detta på Internet. På pappatest.se kan man beställa ett sådant test för en slant och jag tänkte att okej, vi gör det. Mest för att jag vill trycka upp papperna i ansiktet på honom och säga att hans krav gjort mig sjukt ledsen.

Men så när jag berättar att nu beställer vi testet så säger han: "Nej men vi ska ju träffa familjerätten på torsdag, jag ber att få göra ett test gratis där". Och det vände sig i magen på mig.

Jag vill INTE stå framför en socialkärring och höra hur han kräver ett faderskapstest. Det känns så jävla förnedrande. Jag är ju säker på att han är pappan. Jag har inte varit med någon annan!

Ska jag då stå där och lyssna på, inför en främmande kvinna och socialtant om hur han oroar sig för att jag haft sex med någon annan?

Har jag fel eller är det okej för mig att känna såhär? Jag vet inte hur jag ska göra.

• Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??
  • Anonym
    Malva05 skrev 2012-08-17 14:29:19 följande:
    Är du ts???  och i så fall vad menar du??, är han pappan så har han rätt till delad vårdnad (även fast mamman får ta det mesta under första året ja ett nyfött barn behöver lugn och ro och ska inte behöva fara fram och tillbaka mellan föräldrarna) ja om han nu är pappa. (ska ganska mycket till att han inte får delad vårdnad ja om han inte utgör nån fara för barnet och han vill ha vårdnad )
    Sen hur det blir med er och er tillit till varandra är ju bara ni och tiden som kan veta/visa sig hur och om ni vill fortsätta tillsammans ..
    Vad jag menar? Precis det jag skrev...Vi får väl se hur det går.
  • Anonym (nu....)

hur gick det för dig sedan TS?

Jag sitter i liknande situation nu. Jag väntar barn med min kille som jag varit tillsammans med i 8 år. Han har antytt att jag varit med andra fast säger ingenting rakt ut. Igår sa jag till honom att jag är 100% säker men att jag ändå undrar om han vill ta ett faderskapstest på familjerätten eller inte?!

Han sa att han behövde fundera lite på det. Idag har han inte sagt ett ljud. Saken är att jag har barn sedan tidigare där mitt ex kom efter 3 år och erkände att han inte vart snäll mot barnet (låst in honom på rummet eller ignorerat att ge honom mat ibland mm) för att han inte trodde ungen var hans och inte stod ut med att se honom och då påminnas om att jag kunde ha legat med någon annan (vilket jag inte hade). Separerade därefter och han vill inte ens ha umgänge med våran son.

Så väntar nu orolig på svar från min nuvarande. Om han säger att han vill ta testet är det ungefär samma sak som att han inte litar på mig och då vet jag faktiskt inte om jag kommer kunna fortsätta med honom. Efter så här lång tid tycker jag han borde veta vart han har mig.

• Anonym (Tidsenligt)
    Anonym (nu....) skrev 2013-12-07 12:39:58 följande:

hur gick det för dig sedan TS?

Jag sitter i liknande situation nu. Jag väntar barn med min kille som jag varit tillsammans med i 8 år. Han har antytt att jag varit med andra fast säger ingenting rakt ut. Igår sa jag till honom att jag är 100% säker men att jag ändå undrar om han vill ta ett faderskapstest på familjerätten eller inte?!

Han sa att han behövde fundera lite på det. Idag har han inte sagt ett ljud. Saken är att jag har barn sedan tidigare där mitt ex kom efter 3 år och erkände att han inte vart snäll mot barnet (låst in honom på rummet eller ignorerat att ge honom mat ibland mm) för att han inte trodde ungen var hans och inte stod ut med att se honom och då påminnas om att jag kunde ha legat med någon annan (vilket jag inte hade). Separerade därefter och han vill inte ens ha umgänge med våran son.

Så väntar nu orolig på svar från min nuvarande. Om han säger att han vill ta testet är det ungefär samma sak som att han inte litar på mig och då vet jag faktiskt inte om jag kommer kunna fortsätta med honom. Efter så här lång tid tycker jag han borde veta vart han har mig.

Vad skiljer dig från andra, som tycker att ens partner borde lita på dem i denna fråga? För statistiskt så borde var man göra testet.

Exempelvis, även om man litar blint på sin familj så ska man inte stå som gäldenär på ett lån till en familjemedlem osv.

Det handlar inte om att lita på någon.

• Anonym (Polly)
    Anonym (Tidsenligt) skrev 2013-12-22 13:57:48 följande:
    Vad skiljer dig från andra, som tycker att ens partner borde lita på dem i denna fråga? För statistiskt så borde var man göra testet. Exempelvis, även om man litar blint på sin familj så ska man inte stå som gäldenär på ett lån till en familjemedlem osv. Det handlar inte om att lita på någon.

Varför borde alla, statistiskt sett, göra testet? Är du ännu en som blandat ihop "alla barn" med "testade barn" eller tror det är synonymt?
  • Juronjaure

Sånt här tjafs skulle man slippa om det vara var obligatorisk att testa alla. Att det inte redan är det är egentligen helt absurt... Tänk vad många fäder som egentligen inte är fäder, och hur många fäder som inte vet om att de är fäder, pga oansvariga tjejer som väljer att skriva ned det namn som passar dem bäst. Helt sjukt.

Däremot förstår jag TS här. Lever man i ett förhållande så litar man väl på att den andre är trogen, annars borde man inte vara ihop över huvud taget!!! Karln borde utgå från att barnet är hans. Jag skulle bli sjukt besviken på min kille om han bad om faderskapstest när vår unge föds. Det betyder ju att han inte litar helt och fullt på mig. Testa "för säkerhets skull", NEJ, det betyder ÄNDÅ att han inte litar helt och fullt på mig. 

• en glad
    Juronjaure skrev 2013-12-22 15:32:00 följande:
    Sånt här tjafs skulle man slippa om det vara var obligatorisk att testa alla. Att det inte redan är det är egentligen helt absurt... Tänk vad många fäder som egentligen inte är fäder, och hur många fäder som inte vet om att de är fäder, pga oansvariga tjejer som väljer att skriva ned det namn som passar dem bäst. Helt sjukt.

Däremot förstår jag TS här. Lever man i ett förhållande så litar man väl på att den andre är trogen, annars borde man inte vara ihop över huvud taget!!! Karln borde utgå från att barnet är hans. Jag skulle bli sjukt besviken på min kille om han bad om faderskapstest när vår unge föds. Det betyder ju att han inte litar helt och fullt på mig. Testa "för säkerhets skull", NEJ, det betyder ÄNDÅ att han inte litar helt och fullt på mig. 
    Vad har du för källa till påståendet att absurt många som tror sig vara fäder egentligen inte är det??
  • Anonym (Tidsenligt)
    Anonym (Polly) skrev 2013-12-22 15:21:31 följande:

Varför borde alla, statistiskt sett, göra testet? Är du ännu en som blandat ihop "alla barn" med "testade barn" eller tror det är synonymt?

Nej, nej, tvärtom. Det enda sättet att få fram ett resultat i frågan.

Nämligen:
    Antalet fastställda barn som senare testas för något och där visar det sig att de inte är släkt.
    Många har nämnt det i tråden redan.

• Anonym (Polly)
    Anonym (Tidsenligt) skrev 2013-12-26 15:06:10 följande:
    Nej, nej, tvärtom. Det enda sättet att få fram ett resultat i frågan. Nämligen: Antalet fastställda barn som senare testas för något och där visar det sig att de inte är släkt. Många har nämnt det i tråden redan.

Det som brukar länkas är barn som testas för osäkert faderskap, har du andra fakta får du gärna klämma fram dem.
  • Anonym (förstår båda.)

Förstår både dig o din man. Min sambo har aldrig tänkt nåt sånt men så e sonen en kopia av honom. Men hade han velat testa så hade han gärna fått göra de.

• en glad
    Anonym (Tidsenligt) skrev 2013-12-26 15:06:10 följande:

Nej, nej, tvärtom. Det enda sättet att få fram ett resultat i frågan.

Nämligen:
    Antalet fastställda barn som senare testas för något och där visar det sig att de inte är släkt.
    Många har nämnt det i tråden redan.

Jag skulle vilja ha en källa till det där påståendet om "antalet fastställda barn" (vad nu det är för ngt??)
  • Anonym (Tidsenligt)
    Anonym (Polly) skrev 2013-12-26 15:07:57 följande:

Det som brukar länkas är barn som testas för osäkert faderskap, har du andra fakta får du gärna klämma fram dem.

Nej då, dit tittar jag inte ens. Du har redan exempel i tråden, bara att börja bläddra.
    I vart fall så är det ingen anledning att ändra på det, för att du inte har hängt med...

• Anonym (Tidsenligt)
    en glad skrev 2013-12-26 19:31:23 följande:
    Jag skulle vilja ha en källa till det där påståendet om "antalet fastställda barn" (vad nu det är för ngt??)
    Vad det är? Barn som föds med gifta föräldrar eller där inga andra krusiduller har skett innan fastställning av faderskap.
    Börja bläddra i tråden, eller bara va tyst Kyss
Svar på tråden Min sambo vill göra faderskapstest. Har jag fel??