Låter ni andra mata?
Ni som ger flaska från början, låter ni andra än ni som föräldrar mata?
Ni som ger flaska från början, låter ni andra än ni som föräldrar mata?
Ni som inte vill att andra ska göra det pga det här med närhet osv.
Jag är lite nyfiken. Vad är det ni är rädda för? Vad tror ni händer om någon annan matar ert barn någon enstaka gång då och då?
Dygnet har 24 timmar och jag tror ju då inte att bebisen mår dåligt eller far illa av att någon annan tillbringar lite tid med bebisen, har närhet och matar den i 20 minuter på alla dessa timmar!?
Man har ju inte bara närhet och kontakt med barnet när det får mat.
Missolsson!
Jag kan ju bara svara för mig själv! Men eftersom att jag inte kunde amma, och det kändes väldigt ledsamt och tråkigt så tyckte jag att det var viktigt att jag eller sambon skötte den delen i början! Man kan ju vända på det som du skriver också att det är ju 24 timmar på ett dygn och den lilla studen som jag matar så kan jag ju få göra det och dom andra kan gosa med bebisen innan och efter det! För om man ammar är det ju självklart att mamman sköter matbiten, och det är ju inte bara mat.alla gånger, det handlar ju om att ge trygghet och närhet att man som mamma kan trösta barnet! Det är samma om Alvin skriker, då låter jag gärna ingen annan försöka utan då får han komma till mig! Nu är det ju inte lika "strikt" för han är snart 6 månader och nu väljer han själv när han vill till mamma med att sträcka sig efter mig, men jag tyckte det var viktigt för mig iaf! :)
Aha ok jag tycker iofs inte det är en "liten" stund man matar sitt barn då jag ammat eller gett flaskan varannan till var tredje timme sedan jag fick honom men det är såklart olika hur ofta de äter men de flesta barn äter ju så pass ofta de första månaderna
Jag är tvärtom, tycker INTE det är självklart att mamman "sköter" matningen bara för att hon ammar. Det är så gammal och förleget för mig.
För mig är det lika viktigt att maken hjälper till med den biten och tex min mamma som passar honom ibland och som vi träffar väldigt mycket är delaktig i matningen just för att slippa att barnet blir så himla mammigt senare.
Alltså pappan kan ju såklart inte amma hehe men du fattar vad jag menar(pappan och mormorn tex ger såklart bröstmjölken på flaska till barnet) Blev lite konstigt
Okej ja jag förstår. Det är olika det där. Min sambo hjälper ju självklart till och min mamma fick också mata någon gång. Men jag skötte det oftast! Tex om vi var på kalas där det var flera släktingar med, hade en fått mata så vill ju "alla andra" också göra det. Men var vi med min mamma bara jag och Alvin så fick hon ju självklart göra det om hon frågade! Men sambon satt med honom i knät när vi var hos hans familj, så skulle Alvin äta, då frågade faster får jag ge mat och jag stod i köket då säger min sambo absolut, så då fick hon ge nästa gång skulle farmorn ge och sen farfar så då sa jag nej alltså nu har faster fått ge ett mål så då sköter vi resten! Då var han ungefär 4 veckor! Så därför tyckte jag att det var bättre att vi skötte det så inte hela släkten skulle mata honom titt som tätt! Svårt att förklara vad jag menar men det kändes bara fel för mig. Men det kanske är så med första barnet bara. Brukar ju sägas så! ;)
Nej ingen annan än jag och pappan har gett flaska till vår dotter. Varför skulle vi låta vem som helst ta hand om henne bara för att amningen inte fungerade.
Ja vi lät fler mata barnen, typ mormor, farmor, morfar kanske gudmor någon gång. Ser inga som helst problem i det.
Bara jag som matar här.
Bara jag och min man som matar. Dom stunderna ger jag inte bort gratis
Nix, inte heller när vi låg inlagda på neo, då var det jag eller maken som sondmatade nätterna igenom på bestämda klockslag. Sonen fortsatte äta dygnet runt med två timmars mellanrum i en bra bit över sex månader, sen började han hoppa över enstaka mål.