• 070104

Omröstning: Vad heter flickors könsorgan?

Blev oerhört chockad över svaren i tråden och vill ha lite statistik.. 
    Så vad kallar du det kvinnliga könsorganet när du pratar med ett barn?

Tog endast med de vanligaste benämningarna jag hört annars skulle listan blivit oändlig.
    Alla andra benämningar än de i listan ingår i alternativ "annat".

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Omröstning: Vad heter flickors könsorgan?
  • Höghus

3 barns mamma: Vagina är själva hålet där bebisar kommer ut. Alltså inte hela könsorganet. Dessutom är det ett väldigt kliniskt namn. I konsekvensens namn borde du kalla pojkars för glans i så fall.

• 3 barns mamma84
    Lumikki skrev 2012-05-06 14:22:57 följande:
    3 barns mamma: Vagina är själva hålet där bebisar kommer ut. Alltså inte hela könsorganet. Dessutom är det ett väldigt kliniskt namn. I konsekvensens namn borde du kalla pojkars för glans i så fall.
    Snopp Vagina Fitta Kuk Orm Mus Mutta osv osv osv
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Iryelle
    Lumikki skrev 2012-05-06 14:22:57 följande:

Fast varför är det fel att använda de "kliniska" orden egentligen? Då hade vi sluppit hålla på med smeknamn. Sen så vet jag inte vad man skulle använda för ord utöver underliv/könsorgan om man nu vill tala om hela könet. Inte ens snippa är ju det, det är samma sak som vulva. Men enbart vagina/slida hade jag inte använt till barn eftersom de yttre delarna av könet är mer relevanta.

Borde inte glans vara motsvarigheten till klitoris? :)
  • Iryelle

Det intressanta hade varit en omröstning utanför familjeliv, speciellt syftar jag då på vad människor som inte har småbarn. Jag undrar vilket alternativa som hade fått flest röster då.

• Primmeling

Det är en snippa och enklast är ju att kalla den det det är...
    Får porrvibbar när vuxna pratar om kisse och mus med sins barn... Morr...

• Höghus

Iryelle: jag syftade mest på att använda ett ord som bara beskriver enstaka delar. Glans är ju typ motsvarande klitoris ja. Hur som helst tycker jag att det är lite märkligt att använda kliniska namn på kroppsdelar när man pratar med barn. Lika så porrord som fitta, kuk eller ord som betyder något helt annat som blomma, smula osv.

• annca

Kallar den inget. Tjejen själv säget tyvärr snippa, men detta vägrar jag, så det blir mer beskrivande, peka "där" typ, så hon själv får tala om vad det gäller.
    Jag KAN bara inte säga snippa. det GÅR inte. Jag lyckas inte. Allt inom mig tar emot, så nej, det ordet FINNS inte i mitt aktiva vokabulär.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Iryelle
    Lumikki skrev 2012-05-06 16:25:05 följande:
    Iryelle: jag syftade mest på att använda ett ord som bara beskriver enstaka delar. Glans är ju typ motsvarande klitoris ja. Hur som helst tycker jag att det är lite märkligt att använda kliniska namn på kroppsdelar när man pratar med barn. Lika så porrord som fitta, kuk eller ord som betyder något helt annat som blomma, smula osv.

Jag förstår vad du menar men samtidigt så tror jag det hade varit bra att avdramatisera det hela redan från början. Jag lärde mig ju både snopp och penis när jag var liten tex. Om mina föräldrar enbart använt penis hade det inte gjort någon större skillnad. Fitta etc använder jag inte överhuvudtaget. Men om du vill använda ett ord för allt, menar du allt yttre (vulva, snippa) eller något som även inkluderar vaginan (underliv, kön)?
  • AW76

Snippa. Fattar inte hur detta fortfarande kan vara en debattfråga!? Varför tar ni inte till er ordet snippa??

• Rocktroll
    AW76 skrev 2012-05-17 08:45:28 följande:
    Snippa. Fattar inte hur detta fortfarande kan vara en debattfråga!? Varför tar ni inte till er ordet snippa??
    Jag har aldrig använt snippa så varför börja använda det i vuxen ålder? förstår jag inte vitsen av.
    .:: Vilda 090425 och BF 121202 ::. rocktroll.blogg.se
  • AW76
    Rocktroll skrev 2012-05-17 12:59:21 följande:
    Jag har aldrig använt snippa så varför börja använda det i vuxen ålder? förstår jag inte vitsen av.
    Kanske för att lära sina barn att flickors könsorgan heter snippa!? Jag är inte heller uppvuxen med ordet snippa - såklart - det ordet existerade inte när jag var liten. Men jag är - till skillnad från dig - öppensinnad. Tycker det är viktigt och bra att språket utvecklas och att vi nu har ett allmängiltigt ord för flickors könsorgan. Det är enbart trist att det finns bakåtsträvare som du, som inte inser det positiva med ordet snippa.
  • Butterscotch
    Rocktroll skrev 2012-05-17 12:59:21 följande:
    Nej, precis. Alla nymodigheter som introduceras efter 12 års ålder ignorerar jag totalt, det förstår jag liksom inte vitsen av.

... eller inte. Jag utvecklas hela tiden, på alla möjliga sätt. Tack och lov.
  • Utropstecknet
    Butterscotch skrev 2012-05-17 23:31:49 följande:
    Nej, precis. Alla nymodigheter som introduceras efter 12 års ålder ignorerar jag totalt, det förstår jag liksom inte vitsen av.

... eller inte. Jag utvecklas hela tiden, på alla möjliga sätt. Tack och lov.
    Det gör jag med men jag förstår inte varför man måste döpa om kvinnans kön, det finns ju redan vedertagna namn. Det är som att uppfinna hjulet två gånger, onödigt och ingenting jag känner ett behov av att ta till med. 
  • Dixie
    annca skrev 2012-05-06 20:31:46 följande:
    Kallar den inget. Tjejen själv säget tyvärr snippa, men detta vägrar jag, så det blir mer beskrivande, peka "där" typ, så hon själv får tala om vad det gäller.
    Jag KAN bara inte säga snippa. det GÅR inte. Jag lyckas inte. Allt inom mig tar emot, så nej, det ordet FINNS inte i mitt aktiva vokabulär.
    använder du inte ord för andra kroppsdelar heller?? eller är det bara kvinnans könsdelar som du inte har ord för?
Svar på tråden Omröstning: Vad heter flickors könsorgan?