jodå skrev 2012-05-05 14:54:57 följande:
En fråga till er som inte vill använda ordet "snippa":
Var ni bekväma med att använda ert eget ord när ni var små tillsammans med andra än med era föräldrar?
Hemma sa vi alltid "springa", vilket kändes ok att använda...när vi var hemma. I skolan fanns det inget gemensamt ord förutom "fitta" som introducerades i 3:an eller 4:an. Men det var ju ett väldigt skamfyllt ord som gjorde att det absolut inte gick att nämna sitt eget kön på annat sätt än med "där nere" och liknande.
Även om man som vuxen känner sig lite obekväm med att använda ett konstruerat ord som snippa, så tror jag att man gör dagens små flickor en stor tjänst genom att ändå använda det! Att ni håller på era principer kommer bara göra att era egna döttrar hamnar på efterkälken.
Jag använder ordet, men jag var inte bekväm med att prata om det när jag var liten. Varken med kompisar eller familjen. Vi var en öppen familj och jag kunde prata om allt förutom att säga namnet på det kvinnliga könsorganet.. När jag fick barn började jag använda ordet snippa för barnets skull, och i och med att jag fick barn, så blev det helt plötsligt inte skämmigt att prata om det längre, varken med barn eller vuxna. Det hade inget att göra med just ordet snippa, utan själva situationen att jag fick barn.