Angels skrev 2012-04-06 22:52:04 följande:
Skola 3 dagar i veckan, aktiviteter med en vuxen (typ kontaktperson?!) två dagar.
Förstår att det skiljer, men undrar ändå om detta kan ge svårigheter till framtida studier, eller om barnet fortfarande kan komma in på svårare linjer och sedan få en klok utbildning på högskola när så sker (om sisådär hundra år.

)
Alla har ju samma möjligheter att studera, även om det för en del innebär hårdare arbete och andra vägar. När det gäller anpassad studiegång så beror det ju helt och hållet på vad som är anpassat? Är det ämnen som är bortplockade eller hur ser det ut? Rent generellt så kan man säga att för att en elev ska kunna ta sig in på vilken gymnasieutbildning som helst, så bör man ha betyg i alla 16 ämnen (totalt finns det 17 ämnen, men ett räknas alltid bort).
Men utan att egentligen veta anledningen till anpassad studiegång, så funderar jag på om man verkligen ska/kan läsa högre studier om man redan innan tonåren behöver anpassad studiegång? Men som sagt var, jag vet inte vad som ligger bakom.