• Angels

Anpassad skolgång?

Någon som har barn som har anpassad skolgång som kan berätta lite vad det innebär och vilka förutsättningar barnet får för att klara skolan? Barnet i fråga är inte i tonåren än och jag undrar hur detta kan påverka ev. framtida studier mm.

• Svar på tråden Anpassad skolgång?
  • Tuffen

Hur ser den anpassade skolgången ut? Det kan ju skilja massor från elev till elev. 

• Angels
    Tuffen skrev 2012-04-06 22:08:17 följande:
    Hur ser den anpassade skolgången ut? Det kan ju skilja massor från elev till elev. 
    Skola 3 dagar i veckan, aktiviteter med en vuxen (typ kontaktperson?!) två dagar.

Förstår att det skiljer, men undrar ändå om detta kan ge svårigheter till framtida studier, eller om barnet fortfarande kan komma in på svårare linjer och sedan få en klok utbildning på högskola när så sker (om sisådär hundra år. )
  • SIN74

I högstadiet eller gymnasiet är denna lösning inyte ovanlig men i yngre åldrar? Du skriver att barnet inte är i tonåren än?
    Om barnet går år 1-6 tycker jag att detta verka konstigt?

Varför behövs anpassad skolgång? Vad är grundbekymret? Lättare att svara då.

Skolan ska anpassas för varje enskild elev så att denne får bästa möjliga förutsättningat att få minst betyg E, alltså godkänt. Så om skolan kan påvisa goda resultat så ser jag inget hinder till denna lösning.

• ZuMa
    Angels skrev 2012-04-06 22:52:04 följande:
    Skola 3 dagar i veckan, aktiviteter med en vuxen (typ kontaktperson?!) två dagar.

Förstår att det skiljer, men undrar ändå om detta kan ge svårigheter till framtida studier, eller om barnet fortfarande kan komma in på svårare linjer och sedan få en klok utbildning på högskola när så sker (om sisådär hundra år. )

Alla har ju samma möjligheter att studera, även om det för en del innebär hårdare arbete och andra vägar. När det gäller anpassad studiegång så beror det ju helt och hållet på vad som är anpassat? Är det ämnen som är bortplockade eller hur ser det ut? Rent generellt så kan man säga att för att en elev ska kunna ta sig in på vilken gymnasieutbildning som helst, så bör man ha betyg i alla 16 ämnen (totalt finns det 17 ämnen, men ett räknas alltid bort).

Men utan att egentligen veta anledningen till anpassad studiegång, så funderar jag på om man verkligen ska/kan läsa högre studier om man redan innan tonåren behöver anpassad studiegång? Men som sagt var, jag vet inte vad som ligger bakom.
  • Linda0308

Jag anser att ha en anpassad skolgång är bra om man har tex. inlärningssvårigheter. Med anpassad skolgång innebär att timplanen för det olika ämnena är mindre än vad det ska vara. Man ha ha det fr.om åk. 1. Barnet vinner i längden på att ha det redan ifrån åk. 1 om det redan är aktuellt där. Ju längre barnet kommer upp i årskurserna ju svårare blir det och kraven i Lgr 11 är mycket mer och högre än förr. Det krävs redan på mellanstadiet idag i tex. musik att kunna ackompanjera på ett ackordinstrument. Hade vi klarat det om vi tänker tillbaka till när vi gick på mellanstadiet om vi inte hade fått x-tra hjälp ända ifrån början av vår skolgång? Barnet ska inte få misslyckas och gör hon/han det hela tiden så blir barnet nertryckt i skorna och känner sig värdelös. Vill någon känna sig värdelös? Nej. Så satsar man nu så kan/kommer barnet klara av fortsatta studier. Jag känner barn som har haft det och dom har verkligen lyckats i livet. Har tom. klarat av att läsa på universitetet. Jag hade tagit hjälpen med anpassad skolgång direkt om det hade varit aktuellt för mina barn.

• älskarlivet81
    Linda0308 skrev 2012-04-13 21:39:01 följande:
    Jag anser att ha en anpassad skolgång är bra om man har tex. inlärningssvårigheter. Med anpassad skolgång innebär att timplanen för det olika ämnena är mindre än vad det ska vara. Man ha ha det fr.om åk. 1. Barnet vinner i längden på att ha det redan ifrån åk. 1 om det redan är aktuellt där. Ju längre barnet kommer upp i årskurserna ju svårare blir det och kraven i Lgr 11 är mycket mer och högre än förr. Det krävs redan på mellanstadiet idag i tex. musik att kunna ackompanjera på ett ackordinstrument. Hade vi klarat det om vi tänker tillbaka till när vi gick på mellanstadiet om vi inte hade fått x-tra hjälp ända ifrån början av vår skolgång? Barnet ska inte få misslyckas och gör hon/han det hela tiden så blir barnet nertryckt i skorna och känner sig värdelös. Vill någon känna sig värdelös? Nej. Så satsar man nu så kan/kommer barnet klara av fortsatta studier. Jag känner barn som har haft det och dom har verkligen lyckats i livet. Har tom. klarat av att läsa på universitetet. Jag hade tagit hjälpen med anpassad skolgång direkt om det hade varit aktuellt för mina barn.

Jo, håller med kring det med t.ex. musiken. Därför är det också fruktansvärt att musikläearutbildningen mot de yngre barnen nu ligger på lärarhögskolan och inte musikhögskolan. Det innebär att man kan bli musiklärare utan att kunna särskilt mycket..
Svar på tråden Anpassad skolgång?