Linda0308 skrev 2012-04-13 21:39:01 följande:
Jag anser att ha en anpassad skolgång är bra om man har tex. inlärningssvårigheter. Med anpassad skolgång innebär att timplanen för det olika ämnena är mindre än vad det ska vara. Man ha ha det
fr.om åk. 1. Barnet vinner i längden på att ha det redan ifrån åk. 1 om det redan är aktuellt där. Ju längre barnet kommer upp i årskurserna ju svårare blir det och kraven i Lgr 11 är mycket mer och högre än förr. Det krävs redan på mellanstadiet idag i tex. musik att kunna ackompanjera på ett ackordinstrument. Hade vi klarat det om vi tänker tillbaka till när vi gick på mellanstadiet om vi inte hade fått x-tra hjälp ända ifrån början av vår skolgång? Barnet ska inte få misslyckas och gör hon/han det hela tiden så blir barnet nertryckt i skorna och känner sig värdelös. Vill någon känna sig värdelös? Nej. Så satsar man nu så kan/kommer barnet klara av fortsatta studier. Jag känner barn som har haft det och dom har verkligen lyckats i livet. Har tom. klarat av att läsa på universitetet. Jag hade tagit hjälpen med anpassad skolgång direkt om det hade varit aktuellt för mina barn.
Jo, håller med kring det med t.ex. musiken. Därför är det också fruktansvärt att musikläearutbildningen mot de yngre barnen nu ligger på lärarhögskolan och inte musikhögskolan. Det innebär att man kan bli musiklärare utan att kunna särskilt mycket..