• Zirkon

Hjälp!!!! hur få bort kattkiss lukt?

Hej där ute! Ja nu har det hänt IGEN! Jag blir tokig snart! Jag bor på ett lägenhetsområde, där det kryllar av utekatter. En av dessa katter gillar att kissa ner ens dynor osv som är på balkongen.. Som ni förstår väldigt irriterande! Jag har två frågor den första är: När jag ska tvätta rent, så har jag tvättat 2-3 ggr, men känner ingen lukt efter det, men katterna känner ju säkert av det, jag har bara parfym fritt tvättmedel, tror ni jag kan ha i en skopa golvrengöring som luktar rätt starkt o fräscht? eller kmr jag fucka ur tvättmaskinen då?
    Fråga nr två: hur ska jag kunna få kattfan att sluta pissa på mina dynor? jag har sprayat fy spray men utan effekt.. så goda råd mottages mer än gärna! kram på er
  • Svar på tråden Hjälp!!!! hur få bort kattkiss lukt?
  • nemo1

Tvätta med en skvätt ytdesinfektion i maskinen. Det spelar ingen roll om du tvättar normalt för katterna känner det ändå, spriten "äter upp" lukten. Du skriver balkongen, bor du en trappa upp eller?

• Zirkon
    nemo1 skrev 2012-03-20 18:19:33 följande:
    Tvätta med en skvätt ytdesinfektion i maskinen. Det spelar ingen roll om du tvättar normalt för katterna känner det ändå, spriten "äter upp" lukten. Du skriver balkongen, bor du en trappa upp eller?
    aa precis bor en trappa upp, har en bräda katterna mina får gå ner o upp på, har två st katter sj, är dock rätt bombsäker på att dom inte kissar på balkongen..
  • nemo1

Är dina katter kastrerade? Det är svårt att hålla andras katter från balkongen eftersom du har egna. Det enda är nog att du sprutar vatten på dom om du kommer på dom, men absolut inte när det är kallt ute.

• Annelee85

Ättika fick jag tips om när mina hankatter började markera inomhus. Luktar fan även för min näsa, men ska du ha det utomhus är det nog inga problem :)
    Vi tog en sprayflaska och hade en fjärdedel ättika och resten vatten. Sprayade ytan med jämna mellanrum tills dom slutade. 

• nemo1

Personligen hatar jag lukten av ättika och tycker att ytdesinfektion fungerar bättre.

• Annelee85
    nemo1 skrev 2012-03-20 20:29:19 följande:
    Personligen hatar jag lukten av ättika och tycker att ytdesinfektion fungerar bättre.
    Ja, det är inte min favorit heller, men det var det vi hade hemma vid tillfället och det fungerade för oss.
  • Zirkon

Mina är kastrerade så som jag skrev innan är rätt hundra på att det inte är mina, eftersom min granne har samma problem o hon har även sett vilken katt det är, som dessutom har vart på hennes balkong flertal ggr... får nog testa eticka då!

nemo1 skrev 2012-03-20 20:26:02 följande:
    Är dina katter kastrerade? Det är svårt att hålla andras katter från balkongen eftersom du har egna. Det enda är nog att du sprutar vatten på dom om du kommer på dom, men absolut inte när det är kallt ute.
    skulle jag se katten skulle jag nog vrida nacken av den! haha nej då, men har god lust (a)
  • nemo1
    Zirkon skrev 2012-03-20 20:31:49 följande:
    Mina är kastrerade så som jag skrev innan är rätt hundra på att det inte är mina, eftersom min granne har samma problem o hon har även sett vilken katt det är, som dessutom har vart på hennes balkong flertal ggr... får nog testa eticka då!

skulle jag se katten skulle jag nog vrida nacken av den! haha nej då, men har god lust (a)
    Katten är med största sannolikhet okastrerad och det är ju inte kattens fel. Du får köra detektivarbete och luska vems katt det är och prata med denne istället för att bli arg på kissen.
  • Zirkon
    nemo1 skrev 2012-03-20 20:49:13 följande:
    Katten är med största sannolikhet okastrerad och det är ju inte kattens fel. Du får köra detektivarbete och luska vems katt det är och prata med denne istället för att bli arg på kissen.
    Jo det lät som en bra ide =)
  • erica91

Åk till en djuraffär och köp URINE OFF!
    Ett medel som tar bort kattlukt och efteråt går katten inte dit igen för katten känner en doft den inte gillar!
    Kostar en hundring typ...

• JeannaQ

Hej ...

Det är ju länge sen ni skrev om det här kattkissproblemet men det finns väl kvar i alla tider. Jag har gjort som ovanstående, blandat en sprayflaska med en fjärdedel ättika, en halv citron eller citronsyra, resten varmt vatten. Ättika är både bakteriehämmande och tar bort lukten av kattkiss samtidigt som det avskräcker katter. Detta har haft viss effekt mot mina katter som tyvärr uppsökt barnplatser med sand som de uppfattar som kattlåda. En granne gillade inte ättiksdoften och blev arg. Jag förklarade att ättika för människor är lättflyktigt och försvinner, men katter känner det.
    Om det är långt till en zooaffär där man kan köpa (dyra) antimedel är det ju lättare att skaffa ättika och ev. citron i en vanlig livsmedelsaffär.

Hälsning .. 

• Tia F

Pissoff använde jag när en tant lät sina katter kissa i en fotölj. Luktade aldrig något igen.

Svar på tråden Hjälp!!!! hur få bort kattkiss lukt?