• Anonym

22 år & fått veta att min pappa kanske inte är min pappa biologiskt, hur gör man DNA test?!

Hej!

Behöver råd & ett ställe att bolla tankar.
    För att göra en historia kort :

Igår kväll fick jag ett samtal från en tjej som säger att hon misstänker att jag är hennes syster.
    Självklart blev jag chockad men ändå har jag tagit detta, än så länge, rätt lugnt.

Jag känner hennes far genom min mor, vi har varit & hälsat på i hans stad & han har alltid varit kärleksfull & omtänksam. Min mamma & han har haft god kontakt i 25 år. Det senaste 1,5åren så har jag & mannen varit i kontakt över facebook där han skrivit vissa saker som jag nu kan se ha ett samband med att han visste att jag var hans dotter.

SKITSAMMA, idag konfronterade jag min mamma & hon bröt ihop, berättade hur allt låg till..
    Tydligen vet hon inte riktigt vem min pappa är, han jag växt upp med ( som jag hälsat på varannan helg i en annan stad, sen nästan varje helg & lov under hög & gymnasietiden ) & som jag älskar högt & han ÄR min pappa. Eller denna mannen, som jag egentligen liknar mer till utseende & även hans dotter som jag nu sett på bild. Hon är 12 år äldre än mig.

Mannen, som nu kanske är min biologiska pappa, har dött för 2 månadersedan & har 6 barn med 4 olika kvinnor, 5 med mig. Helt plötsligt så har jag kanske en hel släkt. Är moster & faster, mina barn har kusiner...

Jag känner verkligen att jag MÅSTE veta för att få lugn & ro i kroppen. Tjejen som kan vara min syster har jag fått väldigt bra kontakt med & pratat med länge & flera gånger under igår kväll & idag.
    Men samtidigt så vill jag verkligen inte att min pappa ska få veta, han har bara mig.
    Kan jag veta utan att säga något till honom? Är rädd att han ska ta det jättehårt & stöta bort mig, börja dricka igen osv..

Är jag egoistisk som vill veta hur det ligger till??

• Svar på tråden 22 år & fått veta att min pappa kanske inte är min pappa biologiskt, hur gör man DNA test?!
  • minst

Men ni kan väl göra ett privat dna-test? Det beskedet måste du väl inte berätta för någon?

• Anonym
    minst skrev 2012-03-19 00:59:10 följande:
    Men ni kan väl göra ett privat dna-test? Det beskedet måste du väl inte berätta för någon?
    Vart kan man göra detta? & är det ett säkert test?
  • Anonym

Är du över 18 behöver ingen veta att du gjort testet förutom den du jämförs med. Detta test sker antingen med salivprov eller blodprov. Går även på fler sett.

Lycka till Glad

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-19 01:17:48 följande:
    Är du över 18 behöver ingen veta att du gjort testet förutom den du jämförs med. Detta test sker antingen med salivprov eller blodprov. Går även på fler sett.

Lycka till Glad
    minst skrev 2012-03-19 01:09:10 följande:
    googla på dna-test ( sidor skrivna på svenska)   Här kommer en   pappatest.se/fragor.php

Det kostar lite men det kanske det är värt?
    Tack för länken MINST

Kan man inte ringa någon klinik eller så?
    Det som var ett sammanträffande är att jag ska till "systerns" stad nu nästa helg & skulle man då kunna gå till någon som gör det på en på samma gång utan att man ska behöva beställa & skicka?? Annars får jag skicka efter redan imorgon så jag har det med mig nu när jag ska passa på att träffa henne. Annars är det 5 timmar emellan oss så är inte då så lätt att bara träffas när som helst.
  • Anonym

Går väl att göra på vanliga sjukhus? Glad Eller vårdcentralen.

• minst

Googla på så kanske du hittar något mer som passar er bättre. Men behöver ni träffas för att göra testet. Det går kanske bra att skicka det mellan er annars?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-19 01:29:24 följande:
    Går väl att göra på vanliga sjukhus? Glad Eller vårdcentralen.
    Jaså? Ja jag ska ringa familjerätten imorgon, de borde ju ha koll på detta??
    minst skrev 2012-03-19 01:29:54 följande:
    Googla på så kanske du hittar något mer som passar er bättre. Men behöver ni träffas för att göra testet. Det går kanske bra att skicka det mellan er annars?
    Har försökt.. Mitt huvud känns som det har slagit i en vägg tusen gånger.
    Tänker på detta hela tiden. Fruktansvärt jobbigt...

& så känns det som att jag går bakom pappas rygg om jag inte säger vad jag vet.
    Tänk om jag får jättebra kontakt med dem som är min släkt biologiskt, ska jag ha ett "dubbel" liv då utan att säga något om dem?

Massa frågor som snurrar runt.

Detta händer inte än själv, utan detta är sådant man läser om eller ser på film Förvånad
  • Hallonmumsan

Samma sak har hänt mig förutom att han är i livet och att jag inte tagit kontakt med min biologiska släkt. Att jag inte tagit kontakt är just för att jag vill skona min pappa, han vet inte vad jag vet. Jag känner också ett behov av ta kontakt men vill inte riva upp och förstöra för min pappa. Hur är kontakten med din mamma? Jag bröt helt med min mamma och har inte pratat med henne på 1 1/2 år.

• Anonym
    Hallonmumsan skrev 2012-03-19 07:31:19 följande:
    Samma sak har hänt mig förutom att han är i livet och att jag inte tagit kontakt med min biologiska släkt. Att jag inte tagit kontakt är just för att jag vill skona min pappa, han vet inte vad jag vet. Jag känner också ett behov av ta kontakt men vill inte riva upp och förstöra för min pappa. Hur är kontakten med din mamma? Jag bröt helt med min mamma och har inte pratat med henne på 1 1/2 år.
    Åh. Då är vi i liknande sits!!
    Jag är inte arg på min mamma, eller ja, lite men inte så att jag skulle kunna bryta.

Hur fick du veta det?
    Jag vill ta ett dna prov då mamma inte kan ge mig ett säkert svar, jag vet inte för att det är för att "skona" sig själv.. Lättare att liksom "leka dum"..

Jag känner såhär, jag är fortfarande ung, två av syskonen har jag kontakt med nu & de vill träffa mig & de är bara 12 & 14 år äldre, de har barn i samma åldrar som mina. De tycker det är roligt & vill gärna träffa mig oavsett då jag ändå betydde väldigt mycket för deras pappa..

Det är nu man kanske skulle kunna bygga upp en riktigt fin relation, & min pappa behöver inte ens veta något då vi bara träffas ca 6 timmar var 2-3 månad. ( han är en ensamvarg & vill aldrig hitta på något, vi har inget gemensamt. Men jag & barnen betyder ändå väldigt mkt för honom & han är så stolt över oss)

Jag tror jag kommer ångra mig om jag inte lär känna mina syskon, om det nu visar sig att de är det..

Idag har chocken iallafall lagt sig lite & jag gråter.. Det är så blandade känslor..
  • Hallonmumsan

Det var min syster som berättade för mig. Det var släktens stora hemlighet. Min mamma hade aldrig tänkt säga nått. Hon var ju gift när jag blev till. Mycket att jag inte kan förlåta min mamma är att denna man velat träffa mig som barn men hon har inte låtit honom. Sen att jag haft en taskig uppväxt med en elak styvfar och att jag träffat min pappa väldigt lite under uppväxten gör att jag tycker att hon valde inte som hon gjorde av omtanke utan bara av ren egoism. Denne man ville ha mig till sin dotter men fick inte utan hon lät mig hellre leva utan en far och riktig uppväxt. Idag har jag en ganska bra relation till min pappa och han är lite som du beskriver din , en ensamvarg och jag vill inte alls såra honom eller relationen mellan mina barn och honom trotts att jag längtar så efter min bio pappa. Jag har en hel drös syskon på hans sida som jag funderar mycket på. Jag vet att han skulle ta emot mig med öppna armar men jag slår ifrån mig min saknad för att skona mina barn. Jag fantiserar ibland att när min pappa är död så ska jag ta kontakt med min bio, det är en liten tröst. Det värsta var att jag mötte denna man på gekås under julhandeln och känslan jag fick var som att gämföra med när man var i tonåren och såg den där killen man var kär i. En stor klump i magen och massa fjärilar.

Svar på tråden 22 år & fått veta att min pappa kanske inte är min pappa biologiskt, hur gör man DNA test?!