• Anonym (orolig)

sambolagen

Har en bekant som ska separera, boendet är en hyresrätt som min bekant hade från början bägge parter har barn dock inga gemensamma, hur länge måste man ha den andra parten boende kvar i lgh när man bestämt att denne ska flytta men påstår att  det inte går att få någon bostad denne har 2 barn och den som bor kvar har 4 barn. Jag är orolig för barnens skull då den som ska flytta inte är snäll mot barnen o den som ska bo kvar. Dom börjar må dåligt o är nervösa och oroliga. Hoppas någon har ett svar.

• Svar på tråden sambolagen
  • mammatill6

om han vill kan han få det prövat vem som ska ha bostaden, är inte självklart att det är hon. Annars tror jag det står något luddigt om att man ska ge en skälig tid för utrlyttning. En uppsägningstid är normalt 3 månadert och brukar ofta ses som skälig.

• tussilago00

Tyvärr så har bägge lika mycket rätt till lägenheten! Sitter i en liknande situation själv, så jag kollade upp det rätt så nyligen! Så den som bestämmer sig för att flytta kan ju antagligen ta sig god tid vad jag förstår det! (

• Anonym (orolig)

TACK för svar: När jag läser om sambolagen rent juridiskt så står det ganska klart där att rätten till en hyresrätt är den som hade den när man flyttade ihop, dom har således inte skaffat lägenheten tillsammans. Tycker det låter lämpligt med 3 månader som skälig tid, det har nu gått 4månader snart och den som ska flytta säger bara att ja kanske till somaren.... Det kan väl ändå inte vara okej att en hel familj ska bli lidande för att en inte vill flytta på sig?? De är överens om vem som ska flytta men det händer ingenting den som ska flytta drar bara ut på tiden måste ju finnas någon hjälp att få så att barnen får lugn och ro....

• Adirf

Jag kan helt ärligt säga att full koll har jag inte.. Men på något sätt borde det ju vara sambolagen som kommer in och reglerar en del av detta också?

Nu bor jag inte i någon hyresrätt, men däremot är det så att min sambo har ingen som helst rätt till min bostadsrätt då jag ägde denna innan vi träffades. Men med hyresrätt vet jag inte riktigt.

Sen har jag hört någonstans att det är 6 månader som den andre parten har på sig? Men jag är som sagt inte helt säker...

Hoppas det löser sig! =)

• läckerbit

Står hon ensam på kontraktet eller är han också hyresgäst?

mammatill6 skrev 2012-03-18 21:02:17 följande:

om han vill kan han få det prövat vem som ska ha bostaden, är inte självklart att det är hon. Annars tror jag det står något luddigt om att man ska ge en skälig tid för utrlyttning. En uppsägningstid är normalt 3 månadert och brukar ofta ses som skälig.

Om bara hon står på kontraktet har jag svårt att se att han skulle kunna få ta över bostaden. Det krävs synnerliga skäl i så fall:
    "Sambolagen
    22 §
    Innehar den ena sambon den gemensamma bostaden med hyresrätt eller bostadsrätt och utgör egendomen inte samboegendom, har den andra sambon rätt att överta den när samboförhållandet upphör, om den sambon bäst behöver bostaden och ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Om samborna inte har eller har haft barn tillsammans, gäller detta dock endast om synnerliga skäl talar för det..."

Ja, mer än maximalt 3 månader ska man väl inte behöva stå ut med. Motparten får väl hyra något i andra hand om det är svårt att få ett förstahandskontrakt.
    tussilago00 skrev 2012-03-18 21:04:34 följande:
    Tyvärr så har bägge lika mycket rätt till lägenheten! Sitter i en liknande situation själv, så jag kollade upp det rätt så nyligen! Så den som bestämmer sig för att flytta kan ju antagligen ta sig god tid vad jag förstår det! (
    Och var har du fått denna information ifrån? Står ni på kontraktet båda två eller var det din lägenhet?
  • tussilago00

Hmm... Skumt! Mailade svenska bostäder och dom svarade så! Men då verkar dom ha fel alltså? Bara mitt namn står på kontraktet, men det kanske har något att göra med att vi har ett barn?

• mammatill6
    Anonym (orolig) skrev 2012-03-18 21:10:20 följande:
    TACK för svar: När jag läser om sambolagen rent juridiskt så står det ganska klart där att rätten till en hyresrätt är den som hade den när man flyttade ihop, dom har således inte skaffat lägenheten tillsammans. Tycker det låter lämpligt med 3 månader som skälig tid, det har nu gått 4månader snart och den som ska flytta säger bara att ja kanske till somaren.... Det kan väl ändå inte vara okej att en hel familj ska bli lidande för att en inte vill flytta på sig?? De är överens om vem som ska flytta men det händer ingenting den som ska flytta drar bara ut på tiden måste ju finnas någon hjälp att få så att barnen får lugn och ro....
    Det spelar ingen roll att den är hennes från början. Den tillfaller den som bäst behöver den om han vill kriga. 
     '
  • Anonym (orolig)

Alltså min vän hade lägenheten innan dom flyttade ihop och enligt sambolagen så är det min vän som får bo kvar. men det är inte det viktiga egentligen för dom är helt överens om vem som ska flytta, problemet är att den som ska flytta drar ut på tiden och verkar mest jävlas, medans den som ska bo kvar och dennes barn bara mår sämre och sämre Det är också så att det är en man som ska bo kvar och en kvinna som jävlas :) Jag blir bara så orolig när jag ser att mannen ifråga och hans 4 barn bara mår sämre o sämre glädje är borta, dom är oroliga o mår piss helt enkelt. Kram o tack för att ni svarar

• Anonym (orolig)

svar till Tussilago: Ja det är annorlunda om man har gemensamma barn.

• Åsa

För att någon som inte haft kontraktet från början ska få rätt att ta över det krävs som sagt starka skäl. Ett vanligt sådant är t ex att den som inte hade kontraktet ska ha boendet för /gemensamma/ minderåriga barn. Vad skulle synnerliga skäl kunna vara för övrigt? Kanske t ex om  bostaden handikappanpassats genomgripande för en rörelsehindrad person som inte själv hade kontraktet. Av TS fråga framgår inget tydligt skäl för sådant. Båda har var sina barn, kontraktsinnehavaren dessutom fler.

• Anonym (orolig)

Precis Åsa ! Det jag undrar är ju bara hur fans länge ska man behöva stå ut med den andra parten bara för att denne inte får sin drömlägenhet direkt....

• läckerbit
    Anonym (orolig) skrev 2012-03-18 21:42:05 följande:
    Precis Åsa ! Det jag undrar är ju bara hur fans länge ska man behöva stå ut med den andra parten bara för att denne inte får sin drömlägenhet direkt....
    Ja, jag inser mitt misstag att utgå från att den som ska bo kvar och har 4 barn är kvinnan

Att hon inte hittar drömlägenheten kan väl inte spela någon roll. Så länge det finns lägenheter att få på orten och det är 4 månader sedan de bestämde att hon ska flytta måste det väl rimligen vara dags för honom att sätta hårt mot hårt. Fast jag har inget direkt stöd för det så här på rak arm, sambolagen har ju inte med den fråga att göra. Men han får väl börja packa ner hennes prylar i flyttkartonger så kanske hon fattar vinken.
  • Anonym (orolig)

Svar till Läckerbit : Ja du är inte ensam om att tro att det är kvinnan som ska bo kvar ;)
    Jag tänkte mer om det fanns något i sambolagen som sa vad som var skäligt att låta den
    andra bo kvar... Men ett bra tips att packa ner hennes saker i flyttkartonger det ska jag säga till
    honom :))) Fast helt ärligt så tror jag inte hon fattar ändå... för är man kvinna o mor till 2 barn o ch man
    ser att både ens egna och den andres barn far illa då vet i fan om man hajjar flyttkartonger. Själv hade jag dragit så fort det bara gick..... Men det är ju jag :)) kollar upp med en jurist imorrn om det finns nåt skäligen eller om det bara e o kasta ut henne nu men han har ju ett varmt hjärta o tänker även på hennes barn....  
     TACK ALLA FÖR ERA SVAR !!      

Svar på tråden sambolagen