sambolagen
Står hon ensam på kontraktet eller är han också hyresgäst?
mammatill6 skrev 2012-03-18 21:02:17 följande:
om han vill kan han få det prövat vem som ska ha bostaden, är inte självklart att det är hon. Annars tror jag det står något luddigt om att man ska ge en skälig tid för utrlyttning. En uppsägningstid är normalt 3 månadert och brukar ofta ses som skälig.
"Sambolagen
22 § Innehar den ena sambon den gemensamma bostaden med hyresrätt eller bostadsrätt och utgör egendomen inte samboegendom, har den andra sambon rätt att överta den när samboförhållandet upphör, om den sambon bäst behöver bostaden och ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Om samborna inte har eller har haft barn tillsammans, gäller detta dock endast om synnerliga skäl talar för det..."
Ja, mer än maximalt 3 månader ska man väl inte behöva stå ut med. Motparten får väl hyra något i andra hand om det är svårt att få ett förstahandskontrakt.
tussilago00 skrev 2012-03-18 21:04:34 följande:
Tyvärr så har bägge lika mycket rätt till lägenheten! Sitter i en liknande situation själv, så jag kollade upp det rätt så nyligen! Så den som bestämmer sig för att flytta kan ju antagligen ta sig god tid vad jag förstår det!