• Musen

Polishäst

Hej! Såg lite på efterlyst igår om reportaget om polishästar. Eftersom jag inte har någon kunskap om det är jag varken för eller emot utan bara nyfiken. Finns det någon här som kan något om det? Såg att alla var bruna med svart man och svans är det en standard färg eller har det bara blivit så? Är det alltid samma ras? Vilken egenskap har dom som gör att dom behövs? Är det något som kommer finnas kvar för alltid eller är det kvar sen medeltiden och håller på och dör ut? Har dom nå speciella skor på hästarna (jag tycker det kan bli halt på asfalt med vanliga skor)

• Svar på tråden Polishäst
  • Musen

Någon som vet något om säkerhets västen polisen använde? Tyckte han sa att den blåses upp som en airbag men hur vet västen att den skall blåsas upp?

• Robocopa
    Musen skrev 2012-03-15 08:16:40 följande:
    Någon som vet varför just halvblod? Eftersom jag inte är rädd för hästar så har jag svårt att förstå (därav trådstsrt) varför hästar används. Om någon skulle mota bort mig med en häst så skulle jag tränga mig förbi vid bakdelen. Jag skulle vara mera rädd om någon stod på marken och vifta med batong. Men som Colanappen skrev så är dom flesta ovana och kanske rädda för hästar och backar undan. Så nu låter det mer logiskt att ha hästar vid uttryckningar :)
    Läste på wikipedia att de spanska polishästarna lärs att backa samtidigt som de sparkar bakut. Då Backar nog även den mest orädde ;)

Sen är det väl så att hästfolket som inte är rädda heller aldrig skulle skada en häst medvetet vid demonstration eller uplopp. Är man kapabel att skada hästarna tror jag inte att man har någon direkt hästerfarenhet och då backar nog de flesta för en kuse på 165-185 cm :)  
  • flisen1
    Musen skrev 2012-03-15 08:25:25 följande:
    Någon som vet något om säkerhets västen polisen använde? Tyckte han sa att den blåses upp som en airbag men hur vet västen att den skall blåsas upp?
    Det finns en liten ring som man fäster i sadeln och vid ett kraftigt ryck löses gaspatronen ut och västen fylls med luft.
  • voldis

Ja polishästar får bara vara vallacker och de har rejäla broddar för att inte halka på asfalten

• Robocopa
    voldis skrev 2012-05-16 13:17:47 följande:
    Ja polishästar får bara vara vallacker och de har rejäla broddar för att inte halka på asfalten

mja, de har små asfalts broddar. Inga rejäla direkt :)
  • Mrs Lilac

Musen: Att inte ha respekt för ett djur på ett halvt ton är att totalt sakna självbevarelsedrift. Ridsport är den farligaste sporten i Sverige. Inte bara "elaka" hästar är farliga. Om du råkar stå i vägen kan rätt reduceras till en blöt fläck på asfalten. Jag har ridit i massa år samt är utbildad inom hästar. Hade jag inte haft respekt för deras storlek hade jag inte levt.

• Musen

Jag har aldrig påstått att jag inte har respekt för en häst! Däremot skulle jag vara mera rädd för någon som stod på marken än satt på en häst!Jag har också ridit i massa år och är utbildat och jag lever idag då jag fattar inte vad du vill med ditt inlägg?!

• MatteusMamma86

Fiins en man utanför Helsingborg här i Skåne vid höganäs som har levererat hästar til Polisen i många år så lite bullshit är det faktiskt att de inte kommer från ngn speciell leverantör.
    Tror de e typ i 15 år el ngt sånt. 

Talets begåvning har oftast mer effekt än ett slag med batongen...
  • Robocopa
    MatteusMamma86 skrev 2012-07-22 21:28:23 följande:
    Fiins en man utanför Helsingborg här i Skåne vid höganäs som har levererat hästar til Polisen i många år så lite bullshit är det faktiskt att de inte kommer från ngn speciell leverantör.
    Tror de e typ i 15 år el ngt sånt. 
    Ja men han är väl inte den enda som får sälja hästar till polisen? Det stod att de kan komma från fler olika ställen. Han har ju nischat sig på att sälja hästar till polisen och tydligen lyckats bra!
  • themix

Majoriteten av våra polishästar är av rasen svenskt varmblod (folkmun kallad halvblod) och nästan alltid valacker. Det är inget medeltida påfund utan kommer från London under 1658.

Limitless undying love which shines around me like a million suns and callls me on and on across the universe. ��L
  • Piggley Wink

I Göteborg har de några Tori-hästar (en estländsk ras), inte bara Svenska Halvblod.

H juni 07, N november 10
Svar på tråden Polishäst