• iceflower

Jag är 15 år och måste diskuteras om jag ska få sova över hos pojkvän, förstår inte?

Jag förstår inte vad som måste diskuteras, mamma säger så varje gång. Jag har fått min mens varje gång och det är något sånt det handlar om.

Som sagt, vad ska jag säga åt min mamma?

• Svar på tråden Jag är 15 år och måste diskuteras om jag ska få sova över hos pojkvän, förstår inte?
  • iceflower
    Ejin skrev 2012-03-01 12:18:22 följande:
    sen förstår jag inte vad din mens har med det hela att göra. Är det så att du inte har något preventivmedel alls så förstår jag din mamma.
    Personligen hade min 15 åriga dotter inte fått sova över hos sin kille alls om hon inget preventivmedel hade. Det är ju som att skrika efter problem.

Jag har ett preventivmedel, men vilket har ni inte med det att göra!. Aldrig att jag inte har preventivmedel.
  • Ejin
    iceflower skrev 2012-03-01 12:24:16 följande:
    Jag har ett preventivmedel, men vilket har ni inte med det att göra!. Aldrig att jag inte har preventivmedel.
    nej såklart inte och det behöver du inte berätta heller, det var inte det jag var ute efter. Men däremot kan avsaknad av preventivmedel spela en stor roll i din mammas tankar..

Men om det inte har med det att göra så tycker jag endå inte att det är konstigt att hon vill att ni pratar om vad du sover på natten. Du är 15, hon vill ha koll på dej och vad du gör helt enkelt för att du är hennes dotter och hon bryr sej om dej. 
  • nobilis

Som tonårsmamma förstår jag inte heller detta med att det ska diskuteras. Speciellt om det är som du säger att ni redan har sovit över hos varandra. Är det så att din mamma inte vill  så ska hon säga det, och varför det intte passar just den natten. Klara, raka ärliga besked brukar funka.
    Du måste också bete dig så att din mamma får förtroende för dig. Tala om för henne vad ni använder för prev,medel. Tänk igenom hur du skulle reagera om du trots allt blir gravid, det kan hända. Prata igenom allt sånt med din mamma.
    Och så fattar jag inte personligen vad just övernatta ska vara så farligt för. Vill tonåringar ha sex har dom det iallafall. Fast inte hemma i varma mysiga sängen. Utan lite överallt istället. Är det bättre ?

• iceflower
    nobilis skrev 2012-03-01 12:26:27 följande:

Som tonårsmamma förstår jag inte heller detta med att det ska diskuteras. Speciellt om det är som du säger att ni redan har sovit över hos varandra. Är det så att din mamma inte vill  så ska hon säga det, och varför det intte passar just den natten. Klara, raka ärliga besked brukar funka.
    Du måste också bete dig så att din mamma får förtroende för dig. Tala om för henne vad ni använder för prev,medel. Tänk igenom hur du skulle reagera om du trots allt blir gravid, det kan hända. Prata igenom allt sånt med din mamma.
    Och så fattar jag inte personligen vad just övernatta ska vara så farligt för. Vill tonåringar ha sex har dom det iallafall. Fast inte hemma i varma mysiga sängen. Utan lite överallt istället. Är det bättre ?

Jag håller med dig helt konstant, jag ska till en doktor och be om ett nytt preventivmedel, nu har jag bara kondom. Jag är försiktig att han inte får "komma" i mig och jag vet att det finns försats och allt sådant. Jag vet inte hur jag ska börja.
  • YummyMami

Säg till din mamma att ni har inte sex på natten utan på dagen, och på natten sover ni bara Det kommer ta hus i helvete ett tag, men där måste hon sen inse att lilla flickan är inte så liten något mer.

Mest bara om kanske cancer igen.. nertystad.bloggplatsen.se/
  • iceflower
    YummyMami skrev 2012-03-01 12:35:41 följande:
    Säg till din mamma att ni har inte sex på natten utan på dagen, och på natten sover ni bara Det kommer ta hus i helvete ett tag, men där måste hon sen inse att lilla flickan är inte så liten något mer.
    Haha du är rolig du :D, ska nog göra det någon gång xD
  • KimPossible

Det kan ju vara så enkelt som att man tycker att man ska diskutera saker i en familj. Och att man faktiskt vill umgås med sin tonåring ibland och inte vill att hon tillbringar alla nätter hos pojkvännen.

Är ni aldrig hos dig?  

Här brukar vi ransonera övernattningar under veckorna, på helger och lov är det annorlunda. Dels vill vi gärna träffa vår tonåring själva, dels är det lätt hänt att skola och sömn får stå tillbaka om de träffas intensivt. Dessutom tycker vi att det är bra att de även träffar kompisar och inte bara stänger in sig i parbubblan när de är så unga.

Tja, så tänker vi. Din mamma kanske tänker något liknande? Fråga henne vettja! 

• Maria R

Kan du inte fråga din mamma om du inte fösrtår vad det är hon vill diskutera?

• iceflower
    KimPossible skrev 2012-03-01 13:00:46 följande:
    Det kan ju vara så enkelt som att man tycker att man ska diskutera saker i en familj. Och att man faktiskt vill umgås med sin tonåring ibland och inte vill att hon tillbringar alla nätter hos pojkvännen.

Är ni aldrig hos dig?  

Här brukar vi ransonera övernattningar under veckorna, på helger och lov är det annorlunda. Dels vill vi gärna träffa vår tonåring själva, dels är det lätt hänt att skola och sömn får stå tillbaka om de träffas intensivt. Dessutom tycker vi att det är bra att de även träffar kompisar och inte bara stänger in sig i parbubblan när de är så unga.

Tja, så tänker vi. Din mamma kanske tänker något liknande? Fråga henne vettja! 
    Hej, vi är hos mig med, vi sov hos mig senast, vi är inte så ofta hos varandra, när det är 2 mil till varandra, det tar 40 med buss till han, en vanlig lokaltrafik buss. 10 kr kostar det mot ett håll..

Vi brukar typ aldirg umgås med familjen sådär, vi har inga filmkvällar. Det låter helt konstigt, jag vet. Alla föräldrar är olika. Jag har varit med andra vänner nu denna vecka, jag är inte bara med han.
  • SailorGirl

TS, du har inte funderat på att din mamma kanske vill umgås med dig? När man är 15 är man ju sällan speciellt mycket hemma. Man pluggar hos kompisar, har kompisar över, hänger på stan, tränar osv. Att ens föräldrar vill spendera lite mer tid med en då och då, mer än bara vid frukosten/kvällsmaten på vardagen så ska man vara förbannat glad. Kolla runt i din klass: Det är inte alla föräldrar som bryr sig om vad deras barn gör och tycker, eller hur? "Jaha, så din kille dumpade dig. So what, imorgon har du en ny". Hade du velat ha den attityden från din mamma om det hände dig? Knappast, men visst vet du folk som har sådana föräldrar?

Föräldrarna kanske inte är ens dröm att hänga med, men de måste få en chans att prata med dig och veta vad som händer i ditt liv, vad du tänker på, vad som är viktigt för dig osv. Hur ska de annars kunna vara bra föräldrar? Ge dem chansen att få den feedbacken! De är inte jobbiga bara för att visa vem som bestämmer. De älskar ju dig, goddamnit!

Sen en sak till: Dina föräldrar kanske litar till 100% på DIG, men det innebär inte att de litar på de människor du kommer i kontakt med. Alla går på minor, hur försiktiga de än är. Lyssna på dina föräldrar. Du behöver inte gilla vad de säger och tycker, men ibland kommer guldkorn fram ur deras åsikter och erfarenheter som kan hjälpa dig undvika ett par minor och på så vis få ett lite roligare liv.

Nuppa kan man för övrigt göra vid andra tillfällen än när man sover över. Det borde varenda människa begripa, så jag förstår inte varför just DET är fokus i diskussionen.

• nevermind

Men herregud... Antingen får du lov att sova där, eller inte. Man bestämmer sig för något och sen är det så. Har du fått sova där en gång så kan du ju göra det 100 gånger.

• iceflower
    SailorGirl skrev 2012-03-01 14:01:20 följande:
    TS, du har inte funderat på att din mamma kanske vill umgås med dig? När man är 15 är man ju sällan speciellt mycket hemma. Man pluggar hos kompisar, har kompisar över, hänger på stan, tränar osv. Att ens föräldrar vill spendera lite mer tid med en då och då, mer än bara vid frukosten/kvällsmaten på vardagen så ska man vara förbannat glad. Kolla runt i din klass: Det är inte alla föräldrar som bryr sig om vad deras barn gör och tycker, eller hur? "Jaha, så din kille dumpade dig. So what, imorgon har du en ny". Hade du velat ha den attityden från din mamma om det hände dig? Knappast, men visst vet du folk som har sådana föräldrar?

Föräldrarna kanske inte är ens dröm att hänga med, men de måste få en chans att prata med dig och veta vad som händer i ditt liv, vad du tänker på, vad som är viktigt för dig osv. Hur ska de annars kunna vara bra föräldrar? Ge dem chansen att få den feedbacken! De är inte jobbiga bara för att visa vem som bestämmer. De älskar ju dig, goddamnit!

Sen en sak till: Dina föräldrar kanske litar till 100% på DIG, men det innebär inte att de litar på de människor du kommer i kontakt med. Alla går på minor, hur försiktiga de än är. Lyssna på dina föräldrar. Du behöver inte gilla vad de säger och tycker, men ibland kommer guldkorn fram ur deras åsikter och erfarenheter som kan hjälpa dig undvika ett par minor och på så vis få ett lite roligare liv.

Nuppa kan man för övrigt göra vid andra tillfällen än när man sover över. Det borde varenda människa begripa, så jag förstår inte varför just DET är fokus i diskussionen.
    Jag blev helt tårögd av denna text, jag har så mycket jag vill säga. Men säger inte aldrig något. Och när jag har chansen glömmer jag bort allt..
  • Anita 446

Mamman vet nog att ni har sex men kanske tycker att unga tjejer kan få vara just unga tjejer (barn!), iallafall på natten.

Svar på tråden Jag är 15 år och måste diskuteras om jag ska få sova över hos pojkvän, förstår inte?