Jag är 15 år och måste diskuteras om jag ska få sova över hos pojkvän, förstår inte?
TS, du har inte funderat på att din mamma kanske vill umgås med dig? När man är 15 är man ju sällan speciellt mycket hemma. Man pluggar hos kompisar, har kompisar över, hänger på stan, tränar osv. Att ens föräldrar vill spendera lite mer tid med en då och då, mer än bara vid frukosten/kvällsmaten på vardagen så ska man vara förbannat glad. Kolla runt i din klass: Det är inte alla föräldrar som bryr sig om vad deras barn gör och tycker, eller hur? "Jaha, så din kille dumpade dig. So what, imorgon har du en ny". Hade du velat ha den attityden från din mamma om det hände dig? Knappast, men visst vet du folk som har sådana föräldrar?
Föräldrarna kanske inte är ens dröm att hänga med, men de måste få en chans att prata med dig och veta vad som händer i ditt liv, vad du tänker på, vad som är viktigt för dig osv. Hur ska de annars kunna vara bra föräldrar? Ge dem chansen att få den feedbacken! De är inte jobbiga bara för att visa vem som bestämmer. De älskar ju dig, goddamnit!
Sen en sak till: Dina föräldrar kanske litar till 100% på DIG, men det innebär inte att de litar på de människor du kommer i kontakt med. Alla går på minor, hur försiktiga de än är. Lyssna på dina föräldrar. Du behöver inte gilla vad de säger och tycker, men ibland kommer guldkorn fram ur deras åsikter och erfarenheter som kan hjälpa dig undvika ett par minor och på så vis få ett lite roligare liv.
Nuppa kan man för övrigt göra vid andra tillfällen än när man sover över. Det borde varenda människa begripa, så jag förstår inte varför just DET är fokus i diskussionen.