• Chatz

Vietnam tillbaka

Läste just på Adoptionscentrums hemsida att de fått auktorisation för Vietnam:

"Adoptionscentrum har fått auktorisation för förmedling av adoptioner från Vietnam efter ett uppehåll på två år. Det finns nu goda förutsättningar för att samarbetet med Vietnam ska kunna återupptas under 2012."

Någon som vet om någon annan organisation sökt auktorisation för Vietnam?

• Svar på tråden Vietnam tillbaka
  • Humblebee

Om Vietnam stod endast detta i FFIA:s nyhetsblad:

Vietnam
    Vietnam har tillträtt Haagkonventionen och den nya lagen är i kraft. Vi har på nytt ansökt om auktorisation hos Myndigheten för internationella adoptionsfrågor, MIA.

Det jag har läst mig till på danska sidor är att det kommer att ta längre tid för barnen att bli tillgängliga för internationell adoption, ca 6 månader. Först söker man vietnamesiska adoptivföräldrar till barnet på lokal nivå i två månader, därefter på regional nivå i två månader och sedan på nationell nivå i två månader, innan barnet blir tillbängligt för internationell adoption. Det kommer också att finnas en egen kölista för sn-barn och där blir barnen tillgängliga för internationell adoption snabbare. Det utlovas också att det kommer att gå kortare tid mellan BB och RB, endast 2-3 månader. 
  • vem vet
    Hej och Hopp skrev 2012-02-28 21:27:22 följande:
    Längre väntetider?

Vilka väntetider tänker du på?
    För att få skicka till landet,väntan i landet på bb eller väntan på att få hämta hem barnet.
    ...
    Den totala väntetiden efter det att man skickat ansökan till landet.
  • Hej och Hopp
    Humblebee skrev 2012-02-28 21:45:46 följande:
    Det jag har läst mig till på danska sidor är att det kommer att ta längre tid för barnen att bli tillgängliga för internationell adoption, ca 6 månader. Först söker man vietnamesiska adoptivföräldrar till barnet på lokal nivå i två månader, därefter på regional nivå i två månader och sedan på nationell nivå i två månader, innan barnet blir tillbängligt för internationell adoption. Det kommer också att finnas en egen kölista för sn-barn och där blir barnen tillgängliga för internationell adoption snabbare. Det utlovas också att det kommer att gå kortare tid mellan BB och RB, endast 2-3 månader. 

Ja så var det ja. Jag har också läst det men hittade inte tillbaka till den informationen.
    2-3 månader till RB - hoppas att det blir så!  
  • hellokitty1

Sen återstår väl att se hur många barn som då är 'klara' för adoption om/när Vietnam auktoriserar de svenska organisationerna. Systemet kan ju vara lite trögt i början? Dinopino var har du sett det där om två års väntetid för adoption från Indien?

• Hej och Hopp

Ja man vet inte om/hur det kommer att fungera.

Det är ju redan länder som har lämnat in sina ansökningar om att få licens som inte har haft något uppehåll med adoptioner.

Hoppas att det flyter på för dem - allra främst för barnens skull förstås!

• Dinopino

Hellokitty: På FFIAs hemsida. Men de har så klart ingen aning. Tyvärr verkar det vara totalstopp, och flera amerikaner vittnar nu om att barnhemmen protesterar mot CARA genom att inte ge barnbesked.

<> Felix qui potuit rerum cognoscere causas <>
  • Silly Chili
    Dinopino skrev 2012-02-29 15:20:57 följande:
    Hellokitty: På FFIAs hemsida. Men de har så klart ingen aning. Tyvärr verkar det vara totalstopp, och flera amerikaner vittnar nu om att barnhemmen protesterar mot CARA genom att inte ge barnbesked.
    Protesterar mot vad? Att det är totalstopp eller blir det totalstopp för att de inte ger BB? 
  • Dinopino
    Silly Chili skrev 2012-03-01 13:57:06 följande:
    Protesterar mot vad? Att det är totalstopp eller blir det totalstopp för att de inte ger BB? 
    Mot de nya riktlinjerna utfärdade av CARA.
    <> Felix qui potuit rerum cognoscere causas <>
  • Silly Chili

Hmmm, månne om Dinopino känns igen från ett annat forum? En väldigt välinformerad kvinna? Tänkte inboxa dig här men var oinbjuden.

• krille93

Otroligt roligt att många är intresserade av Vietnam! Jag är själv adopterad från Vietnam och kan tänka mig göra det i framtiden. Dock är jag lite ung hehe!

Svar på tråden Vietnam tillbaka