• Twin Dad

Vill inte ligga still på skötbordet. Tips tack!

Hej!
    Jag har två 13 månaders pojkar som vägrar ligga still på skötbordet när man ska byta blöja, antingen så tramsar dom eller så blir dom tjuriga.
    Är det någon som har några heta tips på hur man får bukt med problemet? Blöjor måste ju bytas.

• Svar på tråden Vill inte ligga still på skötbordet. Tips tack!
  • Mellanmjölkens land
    Mornie Alantie skrev 2012-02-25 11:25:16 följande:
    Om det hjälper att sjunga vid blöjbytet har man inte ett barn som krånglar... Min dotter är bara 9 månader men senaste veckorna har blöjbytena blivit riktigt jobbiga. Hon snurrar runt och slänger sig åt sidan. Att ge henne något att hålla i funkar ibland men oftast slänger hon ner det bakom tvättmaskinen efter ca 3 sekunder. Minsta byxblöjorna är för stora så det funkar inte heller. Stående då, det går ju bra att ta av gamla blöjan men att sätta på en vanlig blöja på en bebis som inte kan stå utan stöd är inte lätt.

Jag har full förståelse för TS problem och vill gärna höra alla tips som finns!
    Vi har bytt blöjor ståendes sen 7-8 mån. Dottern får stå och hålla sig i badkaret medan vi lagt något spännande på badkarskanten. Först var det vanliga blöjor men nu har vi gått över till byxblöjor. Måste vi byta på skötbordet är det distraktion med leksak som gäller. Är vi hemma bägge två hjälps vi åt och en distraherar medan den andra byter blöjan.

TS, ett tips är att testa att sätta dem på toan/pottan direkt när de sovit, vid mat etc. Förhoppningsvis händer det nått då och vips har ni åtminstone en blöja mindre att kämpa med
  • Anna med 3 trollungar

Har en 13 månaders hemma. Vi kör med leksak vid blöjbyte. Funkar ibland och ibland inte. Annars är byxblöja väldigt smidigt då man kan byta stående.
    Du skriver att dem bara ramlar ner? Men då kanske du har fel storlek inte alltid man har samma storlek som de "vanliga" blöjorna. Jag har hela tiden haft 1 storlek mindre på byxblöjorna. Libero

• Åskan

I den åldern satte jag dem under kranen om de bajsat. Tvättlappar bara om jag var ute nånstans... Byt stående istället.

• straw2008

vi har aldrig haft skötbord, byt på sängen eller vad som helst. hur du ska få barnen att ligga still har jag ingen aning om.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Nyfiken gul
    Twin Dad skrev 2012-02-25 11:05:16 följande:
    Byxblöjor har vi testat men tycker inte de fungerar lika bra. De glider ner väldigt lätt och svämmar då över.
    Testa andra typer av byxblöjor, finns ju en uppsjö av dom. Testa också olika storlekar, ibland behöver man ta en mindre storlek för att dom ska sitta kvar. Och på vissa märken kan man behöva en större storlek för att dom ska sitta bättre.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • daimstrut

Håll dem under kranen lutade över din arm om ni har stort nog handfat. De kan stå med benen på sidan av handfatet och stötta lite så blir det inte så tungt Blöt tvättlappar och tvätta stumpen bakifrån

• tackförfisken

Har alltid bytt på golvet. En bäddmadrass med överdrag ( som går att tvätta) och plastad frotté på den. Har aldrig ägt ett skötbord. Känns bara livsfarligt..

• Rocket Mania

Ni har kanske ett kök med en vask där dom kan tvättas av? Sedan torka och på med blöjbyxa, kanske får byta oftare, testa en annan sort eller strl om dom inte passar?

• Trynträ

Brukar ha lite leksaker och liknande för att distrahera på skötbordet. Fungerar skapligt.

• Mlir

Jag tog fram skenan från babygymmet som han inte fått använda på ett bra tag.. :) La den under skötbädden så bågen gick över hans huvud. Den var intressant ett bra tag och han fick ju endast leka med den på skötbordet :) Enda problemet var att han inte ville ner från skötbordet alla gånger ;P När han tröttna på den satte jag upp klisermärken på hyllan över skötbordet. Då han är biltokig blev det bilder på blixten och hans vänner och rorri :) Nu sätter jag dit nått nytt klistermärke lite då o då för att hålla intresset uppe för dem ;) Kan även rekomenderas bilder på barnet och er där eller kort på saker barnet gillar som man kan prata om när man byter blöjorna.

• Adrienne

Jag har också stora problem med detta!
    Min ettåring är helt omöjlig att få att vara still ens två sekunder. Byta på skötbordet är uteslutet då han försöker krypa av det så jag försöker byta ståendes.
    Tyvärr är han inte stilla då heller, utan går eller kryper iväg, ibland sätter han sig ner innan man hunnit torka färdigt!
    Byxblöjor är omöjliga att få på eftersom han kryper iväg och krånglar sig ur ena benet innan det andra kommit på.

Suck...tips mottages tacksamt!

• Luella

Om du inte kan byta på golvet, testa att dra av blöjan och sedan sätta bebisen på handfatskanten. Torka rent med våterservett eller torrservett som du doppar under kranen. När det är klart ta en byxblöja och sätt dig på toaletten eller en stol med bebisen i knät och dra på blöjan.

• Jelenas

Båda mina pojkar var hopplösa på skötbordet så fort de blev någorlunda rörliga så jag tog bort skötbordet redan vid 6-7 månader på båda och tvättade dom i handfatet istället och sen torkade torrt.
    Fungerade bra. 

• evalinnea

Vi har börjar använda byxblöjor och byter ståendes, men är det bajsblöjor funkar inte det eftersom det ofta är väldigt mkt och väldigt kladdigt..

Köpte och satte upp en babymobil som låter och snurrar över skötbordet. Den har så att man lätt kan ta bort och byta ut nallarna, gör man det ibland så blir det extra spännande. Det är nog det som fungerat bäst för oss, Förutom när hans pappa är hemma och kan distrahera medan jag byter!

Svar på tråden Vill inte ligga still på skötbordet. Tips tack!