• Twin Dad

Vill inte ligga still på skötbordet. Tips tack!

Hej!
    Jag har två 13 månaders pojkar som vägrar ligga still på skötbordet när man ska byta blöja, antingen så tramsar dom eller så blir dom tjuriga.
    Är det någon som har några heta tips på hur man får bukt med problemet? Blöjor måste ju bytas.

• Svar på tråden Vill inte ligga still på skötbordet. Tips tack!
  • Havsjungfrun

Sjung och distrahera. Ge dem något att greja med, en leksak eller en bok alt. byt på dem stående när det är möjligt.

• Nyfiken gul

skippa skötbordet! 

Blöjor kan man byta vartsomhelst, i den åldern kanske det till och med är läge att börja med byxblöjor och är det bara kissblöja kan man byta den ståendes.

så sluta bråka vid skötbordet och hitta andra sätt att få blöjorna bytta på , jag har aldrig haft skötbord till mina barn och jag har bara haft en uppblåsbar bädd som jag valt att lägga på tex min säng eller bara rätt på golvet-     

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Natulcien

Distraktion! Om vår son blir ledsen eller sprallar för mycket så blir han lugn när jag sjunger, eller så får han plocka med något kul, t.ex. min mobil utan knapplås... Skrattande

• Twin Dad

Golvet är dessvärre uteslutet för då kommer den andra bara och ska vara med.
    Byxblöjor har vi testat men tycker inte de fungerar lika bra. De glider ner väldigt lätt och svämmar då över.
    Vi har försökt distrahera och ge dom saker att pilla med men eftersom dom föredrar att ligga på mage så försöker dom ändå vända på sig.
    Eftersom båda har "peas and carrot syndrome" så blir det lätt åtta bajsblöjor per dag och man orkar inte bråka varje gång.

• Mornie Alantie

Om det hjälper att sjunga vid blöjbytet har man inte ett barn som krånglar... Min dotter är bara 9 månader men senaste veckorna har blöjbytena blivit riktigt jobbiga. Hon snurrar runt och slänger sig åt sidan. Att ge henne något att hålla i funkar ibland men oftast slänger hon ner det bakom tvättmaskinen efter ca 3 sekunder. Minsta byxblöjorna är för stora så det funkar inte heller. Stående då, det går ju bra att ta av gamla blöjan men att sätta på en vanlig blöja på en bebis som inte kan stå utan stöd är inte lätt.

Jag har full förståelse för TS problem och vill gärna höra alla tips som finns!

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Twin Dad

Min största fundering är hur man rengör när dom står upp. Det blir väldigt svårt att komma åt alla skrymslen och vrår. Vi har inte tillgång till vatten vid vårt skötbord och har inte plats för det på toaletten.

• Paninaro

Vi slängde ut skötbordet långt innan dottern fyllde 1 år. Vi körde byxblöjor och bytte ståendes. Det tar en massa tid och kraft att hålla på och byta blöja på skötbordet när de inte ligger stilla. Dessutom ökar ju olycksrisken enormt.

• chanella

Det barnet som inte ska bytas (bajsblöja) på kanske kan kolla på barnprogram under tiden?

Eller om båda kan kolla så fångar det nog uppmärksamheten bäst. Annars behöver dom som andra skrivit innan nåt kul att leka med Glad

• Nyfiken gul
    Twin Dad skrev 2012-02-25 11:33:44 följande:
    Min största fundering är hur man rengör när dom står upp. Det blir väldigt svårt att komma åt alla skrymslen och vrår. Vi har inte tillgång till vatten vid vårt skötbord och har inte plats för det på toaletten.

man kan köra med tvättlappar - blöt några tvättlappar (tyg eller vanliga i papper)  - torka och torka efter med en torr handduk bara.  Såna kan man blöta ner och ta med innan man börjar blöjbytet.

våtservietter är bra för den som tycker det är ett bra alternativ

jag har pojkar och jag har väl aldrig haft nåt större bekymmer med att komma åt och torka under pung tex eller i ljumskarna fast dom har stått upp.  Man torkar det värsta direkt när man tar av blöjan och sen är det bara att torka efter.

Har aldrig testat själv men jag vet en del som vid bajsblöja i den åldern väljer att spola av rumpan i duschen och sen torka rent med handduk.   

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Vill inte ligga still på skötbordet. Tips tack!