• MHM

Hjälp! min bebis biter mig varje gång

Min femmånaders har fått två tänder nere. Varje gång han ska ta tag tag i brösten och suga så biter han ordentligt för att få tag. Det gör så ont! Jag är helt öm på båda brösten  och jag drar mig för att amma när han blir sugen, förjag vet att han kommer bita tag ordentligt.

Det gör så ont att han gärna får sluta amma och börja flaska, men nej han tar inte flaska så jag kan inte göra så mycket... 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-24 09:37
    Ja, det jag ville med inlägget var att få lite tips! :) Är det bara att stå ut eller kan man få bebisen att sluta bitas?

• Svar på tråden Hjälp! min bebis biter mig varje gång
  • Emelie578

Jag skrev en liknande tråd för ca en månad sen när min nu 6-mån fick sina första tänder, hon kunde ligga och snutta och sedan helt plötsligt bita till = AJ!

Det var bara någon vecka precis när tänderna kommit upp som det var intressant, nu biter hon nästan aldrig, var det länge sen din fick sina tänder?

Jag fick ett tips om att hålla fingret på lillans haka, då känner man när hon är på väg att bita och kan ta bort bröstet, vet inte om det var det som fungerade eller om hon hade slutat bita ändå.

* Liv Linnéa 20110815
  • Daeminimon
    MHM skrev 2012-02-24 10:15:19 följande:
    Grejen är ju att jag börjar bli less på att han är så tuttig också. Från 19-00 hänger han i min tutte... han tar inte napp och han småäter hela tiden istället för att äta ordentligt. Det förstör för sömn och rutiner... Han är jättetrött under kvällen men kan inte somna och sova, utan småslumrar vid bröstet hela kvällen.

Hade allt flytit på så hade jag nog stått ut, men det känns som att det här är droppen. 
    Runt den här åldern går de igenom ett jättestort utvecklingssprång, vilket förmodligen är anledningen till snuttigheten. Sömnen brukar vara det första som börjar krångla, samt bökighet vid amning. Det brukar vara 6-8 veckor. Tar man sig igenom det brukar både sömn och amning bli mycket lättare efteråt!
  • MHM
    Daeminimon skrev 2012-02-24 12:24:09 följande:
    Runt den här åldern går de igenom ett jättestort utvecklingssprång, vilket förmodligen är anledningen till snuttigheten. Sömnen brukar vara det första som börjar krångla, samt bökighet vid amning. Det brukar vara 6-8 veckor. Tar man sig igenom det brukar både sömn och amning bli mycket lättare efteråt!
    Tyvärr så har han varit så sedan födseln, så det är inget utvecklingssprång... hur illa det blir då vill jag inte fundera på.
  • Snällspiken

Stackare! Om du inte spontant skriker aj, säg argt "Nej!!" och ta bort bebisen från bröstet. Glöm inte att lossa vacuumet först genom att sticka in lillfingret i bebisens mungipa... annars kan bröstvårtorna bli två meter långa ;). 
    Vänta en liten stund innan han får suga igen, han måste förstå att man inte kan bete sig hur som helst och att mamma också kan få ont. Funkade med mina barn, hoppas det går bra för dig...  

• Legewiel
    Emelie578 skrev 2012-02-24 12:15:48 följande:
    Jag fick ett tips om att hålla fingret på lillans haka, då känner man när hon är på väg att bita och kan ta bort bröstet, vet inte om det var det som fungerade eller om hon hade slutat bita ändå.
    Det funkade för mig med. Min dotter fick också två tänder i nedre käken vid 5 mån ålder, och aj vad ont det gjorde när hon bets... Hon var ju så liten också så det gick inte att säga till, utan det jag gjorde var att hålla fingret nära/på hakan och när hon bet till stack jag genast in fingret för att lossa vakuumet och tog bort bröstet omedelbart. Sen väntade jag en stund innan jag försökte amma henne igen. Hon bet också oftast när hon egentligen inte var hungrig utan bara ville småsnutta. Det gick över efter ett tag och nu biter hon sällan.

Har också hört ett annat tips där du tjoffar in hela bröstet i bebisens ansikte så den inte kan andas genom näsan - då släpper den omedelbart taget om bröstet. Det är inte så brutalt som det låter och kanske värt att testa!
  • frollan

Jag stoppade alltid in mitt finger eller något så hon fick bita "av" sig haha, så sugreflexen kom igång sen fick hon ta mitt bröst.

• MHM

Han har slutat bitas nu, tack och lov!

• Lo77

Hva om bebisen er döv? Min 5mnd gamle sönn har begynt bite, han ler alltid stort etterpå og virker helnöjd. Tips?

• Modeshi

Jag har hört ett tips, istället för att dra bort barnet prova att snabbt som attan trycka barnet hårt närmare bröstet. Då ska det i alla fall öppna munnen och du slipper blodiga sår. Visste inte om detta när jag ammade dottern som hade en period när hon fick tänder då hon bets nästan varje gång.. Det gav sig dock efter ett par veckor. Sonen bet mig aldrig så jag fick inte chansen att testa.

• Modeshi

Oj såg nu att det var en gammal tråd ???? men kanske någon annan också vill ha tips!

Svar på tråden Hjälp! min bebis biter mig varje gång