• Anonym (orolig)

Hur funkar folkbokföring när man separerat (barn)

Jag bor inte i samma stad som mitt ex.
    Exet bor i den lägenheten som vi bodde i tillsammans när vi bodde ihop och därför är vårt gemensamma barn skrivet där. 

Exet jobbar i samma stad som mig men har dagis i den stan som de bor i och har nu träffat en ny. 
    Om exet flyttar till den nyas hem, eller till en ny lägenhet fortfarande i samma stad, vad händer med folkbokföringen? Barnet har 2 dagis. 
    Jag vill att barnet bara ska gå på ett dagis, men exet har hittills vägrat trots att det vore det allra bästa. 

Är det någon som vet hur det funkar. Kommer barnet automatiskt hamna hos exet iallafall vid flytt, om det går kvar i samma dagis där. Vi har barnen lika mycket. 

• Svar på tråden Hur funkar folkbokföring när man separerat (barn)
  • KMJ

Vart barnet en sak folkbokföras så måste både vårdnadshavarna skriva under på det. Om någon av dem vägrar så kommer försäkringskassan göra en utredning kring vart barnet ska skrivas. Försäkringskassan går helt på vart barnet har sin största del dygnsvila.  Om nu då har exakt halva tiden var så vet jag inte hur försäkringskassan bedömmer.

Min dotter skrevs över hos mig mot sin pappas vilja, men det var ganska lätt för försäkringskassan att ta det beslutet då hon bara sov hos mig.

Hur det blir med förskolor vet jag inte, kanske bäst att ni går på samtal hos familjerätten och kan få hjälp att komma överens om vad som är bäst för dottern. 

• Anonym (orolig)

du menar väl skatteverket?

• Anonym (Nyligen separera)

Ja, det är skatteverket som gör utredning om vart barnet ska folkbokföras. Dom har precis gjort det på min dotter.

• Anonym (pappa)

Var är barnet van att gå på dagis gick han först på dagis i pappans stad. DÅ kommer han bli skriven där . Jag har haft mina två barn stått skrivna jämt hos mig när ja flyttat har ja alltid fått dom skrivna hos mig trots mammans invändningar och har då fått de pga att barnen har närmst till det dagis skola dom gått på sen länge.

Skatteverket kommer låta dig skriva varför barnen ska stå skrivna hos dig o tvärtom men dom dömer oftast så att de ska bli så som barnen är vanast med.

• h8him

Det är troligt att barnet blir fortsatt skriven i staden där barnet växt upp.

Om du vill ha ett dagis, varför har du skaffat ett till på orten dit du flyttat?Obestämd

• Anonym (orolig)
    h8him skrev 2012-03-01 23:16:14 följande:
    Det är troligt att barnet blir fortsatt skriven i staden där barnet växt upp.

Om du vill ha ett dagis, varför har du skaffat ett till på orten dit du flyttat?Obestämd
    för att man inte får dubbla dagis.. enda sättet är att betala själv för platsen istället för att få via kommun, vilket jag har. 
    men det andra dagiset fanns ju först, så frågan är om det ändå blir som du tror.. hoppas ju på att det ska gå på nåt sätt då det är alldeles för långa dagar om jag pendlar. Barnen blir ju större så snart är det ju skola och då funkar inte dubbla skolor direkt.
  • Anonym (orolig)

läste fel först.. jo, två dagis är för att det inte funkar med pendling och vi är överens om att det är viktigare för barnet att träffa oss båda föräldrar än att ha bara ett dagis. Därför. Och det är för långt för att pendla.

• Anonym (orolig)
    Anonym (pappa) skrev 2012-03-01 22:47:14 följande:
    Var är barnet van att gå på dagis gick han först på dagis i pappans stad. DÅ kommer han bli skriven där . Jag har haft mina två barn stått skrivna jämt hos mig när ja flyttat har ja alltid fått dom skrivna hos mig trots mammans invändningar och har då fått de pga att barnen har närmst till det dagis skola dom gått på sen länge.

Skatteverket kommer låta dig skriva varför barnen ska stå skrivna hos dig o tvärtom men dom dömer oftast så att de ska bli så som barnen är vanast med.
    jag ÄR pappan :)
  • h8him
    Anonym (orolig) skrev 2012-03-02 22:04:40 följande:
    för att man inte får dubbla dagis.. enda sättet är att betala själv för platsen istället för att få via kommun, vilket jag har. 
    men det andra dagiset fanns ju först, så frågan är om det ändå blir som du tror.. hoppas ju på att det ska gå på nåt sätt då det är alldeles för långa dagar om jag pendlar. Barnen blir ju större så snart är det ju skola och då funkar inte dubbla skolor direkt.
    Blir det inte för långa dagar för barnet under veckan hos den andra föräldern om dagis och skolan skulle bli där du bor?
  • Anonym (orolig)
    h8him skrev 2012-03-03 01:01:48 följande:
    Blir det inte för långa dagar för barnet under veckan hos den andra föräldern om dagis och skolan skulle bli där du bor?
    Nej, det skulle det inte. Vill inte dra alla detaljer utan ville helt enkelt veta vad som gäller när det kommer till folkbokföring, inte gå in på vad någon här som inte är insatt i alla detaljer tycker är bäst för vår familj. 
    Varför vi har dubbla dagis eller vem som har längst resväg är inte vad tråden handlar om.
  • h8him
    Anonym (orolig) skrev 2012-03-03 21:21:00 följande:
    Nej, det skulle det inte. Vill inte dra alla detaljer utan ville helt enkelt veta vad som gäller när det kommer till folkbokföring, inte gå in på vad någon här som inte är insatt i alla detaljer tycker är bäst för vår familj. 
    Varför vi har dubbla dagis eller vem som har längst resväg är inte vad tråden handlar om.
    Eftersom barnet varit skriven hos mamman och på orten där mamman bor sedan födseln, och även har dagis där, gissningsvis barnets 1:a dagis, och ni har barnet lika mycket, så har jag svårt att tro att folkbokföringen skulle välja att ändra boendet.
  • Anonym (orolig)
    h8him skrev 2012-03-04 02:37:44 följande:
    Eftersom barnet varit skriven hos mamman och på orten där mamman bor sedan födseln, och även har dagis där, gissningsvis barnets 1:a dagis, och ni har barnet lika mycket, så har jag svårt att tro att folkbokföringen skulle välja att ändra boendet.
    haha, nu gör du ju en massa antaganden som du inte ens vet stämmer. 
  • h8him
    Anonym (orolig) skrev 2012-03-04 09:10:29 följande:
    haha, nu gör du ju en massa antaganden som du inte ens vet stämmer. 
    Vad stämmer inte? Du har själv skrivit detta...

"Exet bor i den lägenheten som vi bodde i tillsammans när vi bodde ihop och därför är vårt gemensamma barn skrivet där. "

"Om exet flyttar till den nyas hem, eller till en ny lägenhet fortfarande i samma stad, vad händer med folkbokföringen? Barnet har 2 dagis. "

"Vi har barnen lika mycket. "

• Anonym (orolig)
    h8him skrev 2012-03-04 11:17:42 följande:
    Vad stämmer inte? Du har själv skrivit detta...

"Exet bor i den lägenheten som vi bodde i tillsammans när vi bodde ihop och därför är vårt gemensamma barn skrivet där. "

"Om exet flyttar till den nyas hem, eller till en ny lägenhet fortfarande i samma stad, vad händer med folkbokföringen? Barnet har 2 dagis. "

"Vi har barnen lika mycket. "
    vi bodde inte där sedan födseln, barnet har haft ett annat dagis innan dess. 
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2012-03-04 12:02:17 följande:
    vi bodde inte där sedan födseln, barnet har haft ett annat dagis innan dess. 
    Det spelar ingen roll. Ni har bott gemensamt på orten, du valde att lämna den. Menar du att barnet inte hade dagiset som barnet har nu på mammans ort, även när ni bodde tillsammans? Även om mamman flyttar till annat boende inom gamla gemensamma hemorten blir det med stor sannolikhet hon som får boendet.
  • Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2012-03-04 12:49:40 följande:
    Det spelar ingen roll. Ni har bott gemensamt på orten, du valde att lämna den. Menar du att barnet inte hade dagiset som barnet har nu på mammans ort, även när ni bodde tillsammans? Även om mamman flyttar till annat boende inom gamla gemensamma hemorten blir det med stor sannolikhet hon som får boendet.
    ok, då är jag med. Ja, jag vet inte hur det blir.. får lite vibbar av att hon ska flytta ihop med sin nya snubbe. Och det i sig är ju inget problem men om vi ska kunna ha barnen varannan vecka i framtiden när barnen börjar skolan så skjuter vi ju bara på problemet med att ha det som det är nu. Hon jobbar ju i stan så hon åker hit iallafall. Skulle jag skjutsa ungarna till dagis där så får jag åka jättetidigt för att hinna till jobbet själv, så det blir ju längre dagar på dagis då. Därför känns det smidigare att hon som ändå ska hit skulle kunna ha barnen här på dagis. Men där kommer vi tyvärr ingenstans. 
    Det var ju synd att hon inte kunde träffa en kille härifrån, då hade vi antagligen inte haft detta problem... 

Men låt säga att hon flyttar inom kommunen men byter dagis där  till det närmsta, är det samma regler då?  
  • Anonym (orolig)

*barnet*..lite trött haha jag har flera barn men ett med henne

Svar på tråden Hur funkar folkbokföring när man separerat (barn)