• h8him

Hur funkar folkbokföring när man separerat (barn)

Det är troligt att barnet blir fortsatt skriven i staden där barnet växt upp.

Om du vill ha ett dagis, varför har du skaffat ett till på orten dit du flyttat?Obestämd

• h8him
    Anonym (orolig) skrev 2012-03-02 22:04:40 följande:
    för att man inte får dubbla dagis.. enda sättet är att betala själv för platsen istället för att få via kommun, vilket jag har. 
    men det andra dagiset fanns ju först, så frågan är om det ändå blir som du tror.. hoppas ju på att det ska gå på nåt sätt då det är alldeles för långa dagar om jag pendlar. Barnen blir ju större så snart är det ju skola och då funkar inte dubbla skolor direkt.
    Blir det inte för långa dagar för barnet under veckan hos den andra föräldern om dagis och skolan skulle bli där du bor?
  • h8him
    Anonym (orolig) skrev 2012-03-03 21:21:00 följande:
    Nej, det skulle det inte. Vill inte dra alla detaljer utan ville helt enkelt veta vad som gäller när det kommer till folkbokföring, inte gå in på vad någon här som inte är insatt i alla detaljer tycker är bäst för vår familj. 
    Varför vi har dubbla dagis eller vem som har längst resväg är inte vad tråden handlar om.
    Eftersom barnet varit skriven hos mamman och på orten där mamman bor sedan födseln, och även har dagis där, gissningsvis barnets 1:a dagis, och ni har barnet lika mycket, så har jag svårt att tro att folkbokföringen skulle välja att ändra boendet.
  • h8him
    Anonym (orolig) skrev 2012-03-04 09:10:29 följande:
    haha, nu gör du ju en massa antaganden som du inte ens vet stämmer. 
    Vad stämmer inte? Du har själv skrivit detta...

"Exet bor i den lägenheten som vi bodde i tillsammans när vi bodde ihop och därför är vårt gemensamma barn skrivet där. "

"Om exet flyttar till den nyas hem, eller till en ny lägenhet fortfarande i samma stad, vad händer med folkbokföringen? Barnet har 2 dagis. "

"Vi har barnen lika mycket. "

Svar på tråden Hur funkar folkbokföring när man separerat (barn)