Bebis med sömnapné, någon annan?
Min son föddes i vecka 36+3 och vi fick ligga på neo i åtta dagar då han hade svårt att hålla blodsockret på egen hand. Han är nu snart tre månader och går på kontroller för blåsljud på hjärtat som beror på trånga lungartärer samt att han blir utredd på andningsmottagningen på Astrid Lindgrens barnsjukhus i Solna.
De har gjort en sömnregistrering och en kompletterande undersökning som visat att han dels har trånga luftvägar och omogen andning men också apnéer. Jag har fått med mig ett andningslarm (Graseby M10) hem och imorgon ska vi börja med koffeincitrat.
Orsaken till att han började utredas var att jag reagerade på att hans luftvägar täpptes igen när han sov, särskilt om han sov på rygg. Det gick från akuten till öron-näsa-hals och sedan till andningsmottagingen
Jag är otroligt orolig och har massvis med ångest, är så rädd att förlora min underbare lille kille. Vill inte ens tänka tanken. Blir nästan mer stressad av larmet än vad jag var innan, för jag vet ju att de inte skulle skriva ut ett sådant för ingenting.
Undrar om någon annan går igenom eller har gått igenom samma sak? Fungerar koffeincitrat och har det biverkningar? Hur ofta larmar det? Har ni behövt ligga på sjukhus?