• millie2

rutiner i vardagen med barn!

jag upplever det att barn mår bra av rutiner. Har även märkt att dom vänner jag har som har rutiner har glada och nöjda barn. De vänner jag har som inte har någon for av rutin har oftast gnälligare barn.
    kul att se hur andra har det! skriv gärna om det stämmer på er eller att jag har helt fel =)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden rutiner i vardagen med barn!
  • Majsan70

1) fasta mat tider
     - vi äter när vi är hungriga, och ofta är det nån som saknas vid matbordet.

2) fasta sov tider
    - Sover när vi är trötta och barnen har själva hittat sina tider.

3) bestämda dagar att bada på
    - Varför i herrans namn skall man ha det?

4) aktiviteter tex gå på öppnarförskolor, ute lek,osv
    - Har aldrig gått till öppna förskolan. Aldrig haft bestämda tider för lek eller andra aktiviteter. Det blir som det blir lixom.

• Majsan70
    millie2 skrev 2012-02-13 15:29:34 följande:
    nu var detta bara exempel på saker som jag menar med rutiner!Glad
    O jag skrev svar på dessa exempel, som ju faktiskt var ganska bra. Jag tror mina svar visar genomgripande hur vi ser på rutiner överlag med den grunden du gav.
  • canmamma

Jag svarade annat. Självklart är det en trygghet för barnen att veta på ett ungefär vad som ska hända under dagen, men i verkliga livet så upplever jag att det är just det inrutade och schemalagda som skapar mest stress och konflikter. Barnen skulle må bättre av att få göra saker i sin egen takt, när behoven uppstår och med gott om tid att själva avsluta lekar eller aktiviteter. Tyvärr så funkar inte vår värld så utan vi måste anpassa oss och passa in i omgivningen. 

• aud

Näpp inga rutiner. Vi tar dagen som den kommer. Men visst har jag märkt av att ungen har en dygnsrytm och den tar jag så klart hänsyn till.

Skrikmetoder = barnmisshandel.
  • Spexig

Röstade på översta (alltid haft o inget har ändrats) fast det är ju inte 100% sant, för så klart har rutinerna ändrats för att inkludera barnens behov. Men jag har alltid haft någon form av rutiner, mår själv bäst av det.

• Mrs Green

Jag skulle hellre kalla det vanor än rutiner... vi har ofta liknande vanor varje dag, men ibland händer något speciellt och då får man improvisera. 

När dottern var bebis försökte vi ha mer rutiner, men inte blev hon mindre gnällig för det  

• milli79
    millie2 skrev 2012-02-13 12:46:11 följande:
    jag menar tex
    1) fasta mat tider
    2) fasta sov tider
    3) bestämda dagar att bada på
    4) aktiviteter tex gå på öppnarförskolor, ute lek,osv

finns ju många fler saker som man kan ha som rutin också.
    Vi har fasta sovtider och några aktiviteter men inte allt. Inga bestämda baddagar men mattiderna försöker vi ha ungefär samma tid.
  • 3 barns mamma84
    Hmm röstade på ''Tar dagen som den kommer'' självklart har vi rutiner fasta klockslag till sovetid och försöker ha så med mattider med men lite svårt då man har 3 barn och båda 2 jobbar jobber hem ca 16.30 och helt slut i kroppen .
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • trasdocka

Begreppet rutiner kan ju vara lite flytande. Själv ser jag det som att vi skaffat rutiner sen vi fick barn och det betyder: Någorlunda fasta måltider (frukost, lunch och middag). Det var lite si och så med det tidigare.
    Sedan har vi och har haft fasta sovtider för sonen på kvällen. Funkar bäst så, både för honom och för oss. Men i övrigt... nja, det finns en del mer att göra på det, men jag tycker det är rätt skönt att ta dagen som den kommer också.

Svar på tråden rutiner i vardagen med barn!