• millie2

rutiner i vardagen med barn!

jag upplever det att barn mår bra av rutiner. Har även märkt att dom vänner jag har som har rutiner har glada och nöjda barn. De vänner jag har som inte har någon for av rutin har oftast gnälligare barn.
    kul att se hur andra har det! skriv gärna om det stämmer på er eller att jag har helt fel =)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden rutiner i vardagen med barn!
  • millie2
    lövet2 skrev 2012-02-13 10:52:34 följande:
    Rutiner för småttingar under 1 år - nix. Det har jag inte haft och det har funkat mycket bra.
    Rutiner för större barn - tja. Vissa rutiner vid läggning (tandborste och saga) och en fast läggtid när de varit så stora att de haft tider att passa på morgnarna. Fasta mattider har vi också alltid haft för alla som ätit familjens mat (dvs inte barn som ammats och ätit barnmat).

Andra rutiner kommer jag inte på att vi känt något behov av.
    varför tycker du att barn under 1 år inte kan ha rutiner??
    här så har lillebror gjort som dom andra barnen i familjen och när han var 2 mån så följde han samma "schema" som resten av familjen!( nu är det inte ett militär liv vi lever om det är någon som misstolkar det så) undantag var ju så klart att han åt lite oftare och sov mer.Nu är han 9 mån och sover,äter osv precis samtidigt som sina syskon.
  • lövet2
    millie2 skrev 2012-02-13 11:59:36 följande:
    varför tycker du att barn under 1 år inte kan ha rutiner??
    här så har lillebror gjort som dom andra barnen i familjen och när han var 2 mån så följde han samma "schema" som resten av familjen!( nu är det inte ett militär liv vi lever om det är någon som misstolkar det så) undantag var ju så klart att han åt lite oftare och sov mer.Nu är han 9 mån och sover,äter osv precis samtidigt som sina syskon.
    Klart de kan ha det, men jag tror det är väldigt få spädbarn som faktiskt mår bättre av den typen av rutiner. Mina barn har ätit precis när de velat som spädbarn och sovit när, var och hur de velat. Det har de mått mycket bra av - och varit mindre gnälliga och skrikiga än de flesta andra.
  • tahira

Nja. När han var mindre så försökte vi oss på att ha ganska strikta rutiner, sova samma tid, äta samma tid, etc. Jag hade fått för mig att det var bäst så, att barnet blev tryggt av det.

Jag tror mycket väl att det passar somliga barn, men allteftersom vår son blev äldre insåg vi att mådde bättre av flexibilitet, att känna att han är en del av en grupp som bestämmer, av att lyssna på sin kropp när den är trött och hungrig.

Nu har vi ungefärliga tider istället, och hela familjen är glad och nöjd.

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.com
  • Fru Bult

Vi har rutiner till viss del, till vissa saker eftersom det blir kaos annars (när man ska iväg någonstans, städa, handla etc). Rutiner kring mat och sovande har vi bara för att det har råkat bli så. Vi stiger upp när sonen vaknar och han äter och sover när han är hungrig och trött och det brukar se ungefär likadant ut varje dag. Är vi inte hemma så brukar det bli lite annorlunda förstås, men det är inget som kullkastar hela tillvaron. Jag har alltid behövt rutiner på morgonen t.ex. eftersom jag är så trött då och glömmer hälften om jag inte gör saker i en viss ordning, plus att jag gillar att ha struktur i livet. Min man har inga rutiner alls och det funkar för honom och sonen verkar inte lida för det.

• millie2
    lövet2 skrev 2012-02-13 12:07:29 följande:
    Klart de kan ha det, men jag tror det är väldigt få spädbarn som faktiskt mår bättre av den typen av rutiner. Mina barn har ätit precis när de velat som spädbarn och sovit när, var och hur de velat. Det har de mått mycket bra av - och varit mindre gnälliga och skrikiga än de flesta andra.
    man ska ju inte tvinga fram något,men i mitt fall så har det kommit naturligt =)

okej men det är bra att det funkat så för er!
  • jag är den jag är

Jo, visst har vi väl rutiner. Men vet inte om det är något som vi direkt har "infört" utan tror snarare att det har kommit sig naturligt. Våra döttrar går ju i skolan och har även vissa fritidsaktiviteter. Då faller det sig på något sätt naturligt att vi äter vid en viss tid, och att de gör läxorna direkt efter skolan, för att de ska hinna till sina aktiviteter.  Nu har de ju självklart inte aktiviteter varje dag, men det har blivit lite av en rutin att göra så även när de inte har aktiviteter.
    Eftersom vi går upp kl 07.00 varje morgon så blir de trötta runt kl 20.00 och då går de och lägger sig.

Men vi är inte slavar under rutinerna på något vis. Vi kan mycket väl ändra på det om det dyker upp något särskilt.   

• millie2
    Natulcien skrev 2012-02-13 12:10:52 följande:
    Vad menas med rutiner i sammanhanget?
    jag menar tex
    1) fasta mat tider
    2) fasta sov tider
    3) bestämda dagar att bada på
    4) aktiviteter tex gå på öppnarförskolor, ute lek,osv

finns ju många fler saker som man kan ha som rutin också.
  • Ragnar

Vi har aldrig aktivt infört rutiner. Men de har ju kommit av sig själv ändå. Sonen börjar skolan och vi jobb samma tid varje vardag så därför vaknar vi samma tid måndag till fredag. Vi äter kvällsmat och barnen lägger sig ungefär samma tid varje kväll. Men på helgerna har vi inga direkta rutiner. Men barnen blir trötta trots att det är helg så de somnar oftast samma tid då också, i alla fall om vi är hemma.
    När barnen var små sov de av sig själva på ungefär samma tid några månader åt gången, men de kunde sova nästan var som helst. Mattiderna var anpassade efter sovtiderna så på så sätt blev det ju automatiskt rutin på maten med. När de började äta samma mat som resten av familjen åt de med oss andra och passade på så sätt in i resten av familjens rutiner.

• lövet2
    millie2 skrev 2012-02-13 12:46:11 följande:
    jag menar tex
    1) fasta mat tider
    2) fasta sov tider
    3) bestämda dagar att bada på
    4) aktiviteter tex gå på öppnarförskolor, ute lek,osv

finns ju många fler saker som man kan ha som rutin också.
    Fasta mattider har vi haft från ca 1 år och fasta sovtider från ca 2 år. Badande har vi tagit när det passat och utelek har varit beroende av vädret. Öppna Förskolan däremot har bara öppet 2 dagar/vecka, så det har förstås varit en fast punkt.
Svar på tråden rutiner i vardagen med barn!