• MaJe2011

Semper Lemolac 1

Hej!
    Jag har en fråga. I samråd med BVC har vi blivit ordinerade Baby semp Lemolac 1 eftersom min lille pojke på snart 5 veckor är trög i magen. Han gråter o blir stel som en pinne när jag ger den vanliga ersättningen..

Enligt BVC så ska jag varva vanlig ersättning med lemolac men det blir inte bättre.
    Kan man enbart ge han lemolacen i baby semp)ett par dagar o ser hur det utvecklar sig? Kan man ge minifom i samband med lemolac?
    När han har bajsat så är han återigen lugn...så de måste ju bero på ersättningen (den vanliga, baby semp 1) Jag

Hur har ni gjort? Jag sliter snart mitt hår & tycker så synd om honom..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-11 15:52
    Alltså ger jag lemolac bajsar han som han ska. Men enligt BVC om man ger för mkt lemolac blir det diarré? Har googlat o stet att andra bara gett lemolac. Har era diarré?

• Svar på tråden Semper Lemolac 1
  • Marie0002

Vi gav dottern lemolac redan från ca 1 veckas ålder, Hon hade aldrig problem med diarre.

En bekant gav den till sin dotter som hade problem med magen.

Min dotter spydde också mycket men det gjorde hon æven nær jag testade med nan istællet.

• koki

Att dom kräks/mjöluppstötningae är helt normalt från sett att bebisen i övrigt mår bra. Då är det inga problem. Våran son kräktes mycket tyckte vi så vi lät läkaren undersöka honom. Var rädda för att han hade pylorusstenos.
    Men vid undersökningen så visade det sig inte vara nåt alls utan han kräktes bara upp " överbliven" mjölk. Och efter några månader så slutade han kräkas.

• Jag och mitt mammaliv

Sök hjälp på sjukhus hos en riktig barnläkare istället!! jag väntade tills min son var 3 månader... Lyssnade fram tills dess på BVC men när vi fick hjälp av barnläkarn föll allt på plats! Gör inte vårt misstag utan sök direkt!

• MaJe2011
    Jag och mitt mammaliv skrev 2012-02-12 22:49:07 följande:
    Sök hjälp på sjukhus hos en riktig barnläkare istället!! jag väntade tills min son var 3 månader... Lyssnade fram tills dess på BVC men när vi fick hjälp av barnläkarn föll allt på plats! Gör inte vårt misstag utan sök direkt!
    Vad ska jag söka hjälp för? Att han har magknip? Efter lemolacen så mår han ju bra?
    Två dagar i rad har han vart "snäll", inte skrikit alls..
  • Jag och mitt mammaliv

Ok om du upplever att lemolacen fungerar men är osäker på hur mkt du ska utifrån vad BVCs säger så var mitt råd barnläkare.. Vi fick med laktulos som vi tillsatte i vanlig ersättning men även när hjälp när de var dags börja med annat... De vet mer vad de pratar om än BVC men det var vara ett råd! Kör på lemolacen om den fungerar, den innehåller laktulos :)

• Jakan
    Jag och mitt mammaliv skrev 2012-02-13 14:04:33 följande:
    Ok om du upplever att lemolacen fungerar men är osäker på hur mkt du ska utifrån vad BVCs säger så var mitt råd barnläkare.. Vi fick med laktulos som vi tillsatte i vanlig ersättning men även när hjälp när de var dags börja med annat... De vet mer vad de pratar om än BVC men det var vara ett råd! Kör på lemolacen om den fungerar, den innehåller laktulos :)
    Jaha Lemolacen innehåller laktulos?! Det hade jag ingen koll på,,, Jag upplever mycket magknip at Semper Bifidus,, nån som känner samma?
  • Nikki1987

Har gett dottern Lemolac1 sedan hon var ca 10 veckor.
    Hon blev hård/gasig i magen av Nan1 och Babysemp1.
    Funkar superbra med Lemolacen =)    

• MaJe2011

När jag "bara" ger lemolac så kan de komma bajs då han pruttar...
    Jag blandar nu 50/50 av baby semp 1 & Baby semp lemolac 1, de funkar bra! :)

Men han har fotfarande väldigt mkt knip...& gaser...kan inte förstå hur ett barn kan prutta så här ofantligt mkt??

Om man ska gå från baby semp till Nan, hur gör jag då? Byter rakt av eller byter försiktigt, dvs, blanda 50/50 ett tag? Hur gör man?

• Catox9
    MaJe2011 skrev 2012-02-15 10:22:27 följande:
    När jag "bara" ger lemolac så kan de komma bajs då han pruttar...
    Jag blandar nu 50/50 av baby semp 1 & Baby semp lemolac 1, de funkar bra! :)

Men han har fotfarande väldigt mkt knip...& gaser...kan inte förstå hur ett barn kan prutta så här ofantligt mkt??

Om man ska gå från baby semp till Nan, hur gör jag då? Byter rakt av eller byter försiktigt, dvs, blanda 50/50 ett tag? Hur gör man?

Jag gav min dotter bara lemolac när hon var liten (föddes 2010). Det var aldrig några problem med diarreér eller så och jag har heller aldrig hört det förrän du skrev att din BVC sagt så. 
    Nu har jag en liten på två och en halv vecka, han får oxå bara lemolac lite varvat med bröstmjölk men har bestämt att sluta amma så den håller på att ta slut.

Men han verkar inte alls reagera på samma sätt som dottern, det är mycket stök och bök, gråt och gnäll innan han bajsar.. Pruttar maaaaassor och en del gånger kommer det som lite bajs oxå, som en blöt prutt typ.
    Ger minifom men funderar på att ge sempers magdroppar oxå plus ev olja i flaskan.
    Om inte det fungerar får jag oxå fundera på att byta till Nan eller vad som nu finns... Men eftersom jag använt lemolacen förut så känns det tryggt att ha det... 

Jag tror inte att man ska byta bara rakt upp och ner men fråga din BVC eller typ BB.
    Det kanske fungerar som du skriver med 50/50...    

• alexander2011

nej asså jag gav min grabb lemolacen från han var ca 1 månad gammal som förebyggande och det funkade suveränt. han hade aldrig problem med magen men sen nu när han är äldre så bytta jag till NANs vanliga (när grabben var ca 4,5 mån) för att se om han blev mättare av nans ist o den har även funkat bra men dock lite fastare i magen o nån gång hård men jag kombinerar med att ge han katrinplommon då ist o det funkar bra så kör du enbart på lemolacen o se men det är inte bra för magen o växla mellan olika sorter för snabbt utan gå över succesivt o öka ex nån skopa varannan eller 3:e dag

• alexander2011
    MaJe2011 skrev 2012-02-13 07:07:26 följande:
    Vad ska jag söka hjälp för? Att han har magknip? Efter lemolacen så mår han ju bra?
    Två dagar i rad har han vart "snäll", inte skrikit alls..

men om du märker att han mår bra av lemolacen så fortsätt o ge enbart det till han
  • AlexandraLeoson

Min dotter får bara Lemolac , hon är snart 5 månader och har fått det sen hon var ca2 månader!
    För oss funkar de bäst :) Testade att blanda 50/50 ett tag med lemolac + vanlig BS1 men de funkade inte. Testade även att bara byta ut 1 skopa till vanlig BS, men bara Lemolac e de som verkar bäst!
    Utan Lemolacen får hon trög mage, blir ledsen med magknip och spyr mer än hon redan gör..
    Hon har inte reflux (eller hur de stavas) utan "bara" omogen magmun - men hon spyr ändå kaskader och kan spy massor allt emellan direkt efter maten till ca 4 timmar efter när de börjar bli matdax igen ..
    Det finns ingenting som hjälper helt annat än att hon blir äldre. Men Lemolacen underlätar vardagen lite :)

• MaJe2011

Han har fått diarré av lemolac! Nu har vi gått över till NAN o bytt ut flaskorna till dr Brown! Andra dagen med nys flaskor o nya ersättningen! Inge gap och skrik! Vet ej om de beror på bytt ersättning eller flaskorna!? Tror faktiskt de var lemolacen han skrek av! Nu har han dock inte bajsat på 1 dag o han brukar bajsa 1-2 ggr per dag! Nå tips?

Svar på tråden Semper Lemolac 1