Emariia skrev 2012-02-20 14:43:06 följande:
Många har negativa synpunkter på att bli mamma när man är yngre än 20, eller inte gått klart gymnasiet. Men visst, okej.. Det är bra om man skaffar sig en bra utbildning, ekonomin ska gå runt och så vidare. Men Jag har jobb, min pojkvän har jobb med fast anställning och en lön för 2. Letar lägenhet till vi hittar något intressant. Den ända som "förlorar" något är väl jag? Men jag säger inte förlora, min gymnasietid är inte den bästa, jag har det tufft och ska byta till hösten. Det är inte tufft för att jag inte hinner med utan för jag tycker det är tråkigt.
Jag ser inga hinder i mitt liv att skaffa barn, en ung mamma är minst lika bra som en 35+.
Likaväl som jag kan vänta med barn kan jag lika gärna vänta med plugget.
Så basically vill du bli mamma för att du har tråkigt i skolan och för att du
vill. Om du tar dig en enda titt i tidningarna nuförtiden så ser du att utbildningskraven för att få jobb blir bara högre och högre så om du sitter där om 5 år utan gymnasieutbildning är nog jobbchanserna minimala.
Jag antar att du har något kvällsjobb eftersom du studerar. De har allt som oftast inga kollektivavtal och om du blir gravid kan de hitta vilken anledning som helst att sparka dig. Inget företag orkar slösa tid och pengar på en deltidsanställd 15-16-åring som ändå kommer vara borta flera månader i sträck när de bara kan ta in en annan person istället.
Dessutom. Just nu har ni inget hushåll och din pojkvän har nog inga problem att betala mindre summor i form av mat och presenter etc till dig, men ingen människa i världen vill dra ett helt hushåll så gott som ensam under flera år.
Förutom det kan jag ju säga att bostad inte är fixat huxflux så om ni nu måste skaffa barn så här tidigt skaffa er en bostad först och leta inte under tiden ni försöker bli gravida. I tider med bostadsbrist står outbildade tonåringar med deltidsjobb inte högt upp i listan för folk som får hyreskontrakt. Din pojkvän kanske kan få bolån med lite tur, men då är det just det igen, att han får betala allt.
Och nu har jag inte ens börjat prata om hur påfrestande graviditet, förlossning och föräldraskap är, men det får någon annan förklara för jag har inte tid.