• Felinne

Flytta till USA

Jag och min man planerar att flytta till USA till hösten och vara där i ca 8månader. Så nu undrar jag vad jag har för rättigheter/skyldigheter om jag blir gravid när vi är där? Vi är för tillfället båda anställda av Svenska företag sedan mer är 1,5 år tillbaka och min man kommer att vara det när vi är där. Jag har dock inte fått klart om jag kommer behöva ta tjänstledigt eller inte. Är det någon som har lite tips till oss? Tack i så fall ;)

• Svar på tråden Flytta till USA
  • evaoregon
    Felinne skrev 2012-02-06 14:09:10 följande:
      Vad jag mest oroar mig över är helt enkelt den vård och undersökning som "krävs" när man är gravid.
    Vården är väldigt bra här så det är mest den biten med kostnaden som jag skulle oroa mig för.  Jag har fött två barn här och haft otroligt bra vård.  Glad
  • evaoregon
    gravid skrev 2012-02-06 17:47:50 följande:
    Om man föder barn i USA får dem USAs medborgarskap..
    Det stämmer.
  • Felinne
    evaoregon skrev 2012-02-06 15:29:54 följande:
    Vården är väldigt bra här så det är mest den biten med kostnaden som jag skulle oroa mig för.  Jag har fött två barn här och haft otroligt bra vård.  Glad
    nu är det ju visserligen inte aktuellt att jag skulle föda i USA men vad jag menade (jag var nog lite otydlig) var inte att jag oroar mig över kvaliten utan att jag oroar mig för att inte bli erbjuden samma typ av vård som jag skulle få i Sverige. Men det är ju så klart löjligt att oroa sig över det eftersom det föds tusentals barn varje dag i USA :)
    Men det är lite svårt att kolla upp vilken vård som erbjuds och det kanske är olika i olika delstater. Du som vet mer kanske kan berätta lite om det? Jag har aldrig fött barn så jag har ju inget att  jämföra med (vilket i och för sig kanske bara är bra) så det vore toppen om du ville dela med dig av dina erfarenheter kring mödravård i USA

• evaoregon
    Felinne skrev 2012-02-06 20:42:15 följande:
    nu är det ju visserligen inte aktuellt att jag skulle föda i USA men vad jag menade (jag var nog lite otydlig) var inte att jag oroar mig över kvaliten utan att jag oroar mig för att inte bli erbjuden samma typ av vård som jag skulle få i Sverige. Men det är ju så klart löjligt att oroa sig över det eftersom det föds tusentals barn varje dag i USA :)
    Men det är lite svårt att kolla upp vilken vård som erbjuds och det kanske är olika i olika delstater. Du som vet mer kanske kan berätta lite om det? Jag har aldrig fött barn så jag har ju inget att  jämföra med (vilket i och för sig kanske bara är bra) så det vore toppen om du ville dela med dig av dina erfarenheter kring mödravård i USA

Snarare beror det på vilken sjukförsäkring man har än  vilken delstat man bor i.  Kaiser Permanente har t ex sina egna sjukhus medan man med andra sjukförsäkringar kan välja mer fritt.  Oftast går man till en läkare under graviditeten för kontroller (barnmorskor finns, men är inte alls lika vanliga som i Sverige) och ofta har även samme läkare hand om förlossningen.  Ganska ofta jobbar läkarna i grupper och om ens läkare inte är tillgänglig så kan man få gå till en annan läkare i gruppen.  På helger och kvällar turas läkarna om att ha jour och att ta hand om akuta fall och förlossningar. 

Vid själva förlossningen brukar man få ett typ hotellrum med tv och eget badrum där man både föder och stannar efter förlossningen.  Oftast behöver mna inte dela rum med andra när man är sjuk eller föder barn. 
  • Seven Costanza
    Felinne skrev 2012-02-06 20:42:15 följande:

Varför vill du inte föda i USA? Du kan ju bli gravid innan ni åker och så kan du föda där  och få en liten amerikan . Jag romantiserar lite såklart men blir nyfiken på din tidsplanering och vad du har tänkt göra där borta. Varför tror du att det är bättre att bli gravid där och föda här i Sverige? Om du inte får arbetstillstånd, ska du bara "ha semester"/vara hemmafru och gravid där borta då?
  • Felinne
    Seven Costanza skrev 2012-02-06 21:44:33 följande:
    Varför vill du inte föda i USA? Du kan ju bli gravid innan ni åker och så kan du föda där  och få en liten amerikan . Jag romantiserar lite såklart men blir nyfiken på din tidsplanering och vad du har tänkt göra där borta. Varför tror du att det är bättre att bli gravid där och föda här i Sverige? Om du inte får arbetstillstånd, ska du bara "ha semester"/vara hemmafru och gravid där borta då?

Ingen speciell anledning mer än att vi vill få barn nära våra familjer och sedan har jag ingen jättestor lust stylist mamma på en plats där jag inte känner en kotte :)
  • Felinne

Oj vad tokigt det blev! Menade att ... jag inte har någon jättestor lust att vara mamma ... Konstigt det kan bli med autocorrect ibland ;)

• evaoregon

Varför inte vänta med hela graviditeten tills ni kommer hem så att du slipper gå till läkare i ett nytt land (jag bodde här i 6 år innan vi fick barn), slipper krångla med sjukförsäkring under graviditeten och inte behöver få urdålig föräldrapenning när du kommer hem?

• Seven Costanza
    evaoregon skrev 2012-02-07 15:52:57 följande:
    Varför inte vänta med hela graviditeten tills ni kommer hem så att du slipper gå till läkare i ett nytt land (jag bodde här i 6 år innan vi fick barn), slipper krångla med sjukförsäkring under graviditeten och inte behöver få urdålig föräldrapenning när du kommer hem?
    Låter ju som en väldigt relevant undran.
  • Felinne
    Seven Costanza skrev 2012-02-07 22:37:26 följande:
    Låter ju som en väldigt relevant undran.

Tack för att ni oroar er för oss men med är faktiskt upp till mig och min man att bestämma hur vi vill göra. För att vi ska kunna fatta beslut måste vi beväpna oss med kunskap så därav mina frågor
  • Seven Costanza
    Felinne skrev 2012-02-08 08:20:19 följande:
    Tack för att ni oroar er för oss men med är faktiskt upp till mig och min man att bestämma hur vi vill göra. För att vi ska kunna fatta beslut måste vi beväpna oss med kunskap så därav mina frågor
    Självklart, det var inte meningen att låta negativ, men de allra flesta som undrar här på forumet gör ju det i allmänhet för att kunna optimera sina val, och det ska nog mycket till för att man ska tycka att det är ett optimalt val att bli gravid i USA  om man inte har en väldigt bra sjukförsäkring, få en lucka i cv:t om man inte får arbetstillstånd samt kanske få lägsta föräldrapenningen när man kommer hem. Dessutom tänker åtminstone jag undermedvetet när jag svarar på en tråd att trådstartaren även undrar vad man tycker om förslaget eller hur man själv hade gjort. Men om du bara vill veta vad som gäller så kan jag nog inte ge mer svar än vad jag redan gett, du får då helt enkelt kolla upp vilka visum och sjukförsäkringar som kan bli aktuella och fatta ett beslut utifrån hur optimala förutsättningar ni behöver ha. Jag hade själv tyckt att det var mycket negativt att få lägsta FP och är därför mycket tveksam till att åka, annars hade jag själv varit igång med visumansökningar nu, därav mina svar.
  • evaoregon
    Seven Costanza skrev 2012-02-08 12:11:19 följande:
    Självklart, det var inte meningen att låta negativ, men de allra flesta som undrar här på forumet gör ju det i allmänhet för att kunna optimera sina val, och det ska nog mycket till för att man ska tycka att det är ett optimalt val att bli gravid i USA  om man inte har en väldigt bra sjukförsäkring, få en lucka i cv:t om man inte får arbetstillstånd samt kanske få lägsta föräldrapenningen när man kommer hem. Dessutom tänker åtminstone jag undermedvetet när jag svarar på en tråd att trådstartaren även undrar vad man tycker om förslaget eller hur man själv hade gjort. Men om du bara vill veta vad som gäller så kan jag nog inte ge mer svar än vad jag redan gett, du får då helt enkelt kolla upp vilka visum och sjukförsäkringar som kan bli aktuella och fatta ett beslut utifrån hur optimala förutsättningar ni behöver ha. Jag hade själv tyckt att det var mycket negativt att få lägsta FP och är därför mycket tveksam till att åka, annars hade jag själv varit igång med visumansökningar nu, därav mina svar.
    Just det här med lägsta föräldrapenningen ser jag som det mest negativa.  Jag känner några som fått det så och det var väldigt jobbigt ekonomiskt.  I ett fall fick mamman börja jobba väldigt tidigt så att pappan (som varit utsänd av svenskt företag och hade högre föräldrapenning) kunde vara hemma annars hade de inte klarat sig ekonomiskt.  Ja, hur kul är det att få göra sådana val? 
  • evaoregon
    Felinne skrev 2012-02-08 08:20:19 följande:
    Vi får ha synpunkter om vi vill det.  Flört  Jag skulle oroa mig för föräldrapenningen i första hand.  Vården här är mycket bra och om det är något som är annorlunda här så är det nog att man man ofta gör fler undersökningar än i Sverige.  Man kollar gärna en gång extra.  Här gör man rutinkontroller för sådant som man inte kollar så noga i Sverige.
  • evaoregon
    evaoregon skrev 2012-02-08 15:44:47 följande:
    Vi får ha synpunkter om vi vill det.  Flört  Jag skulle oroa mig för föräldrapenningen i första hand.  Vården här är mycket bra och om det är något som är annorlunda här så är det nog att man man ofta gör fler undersökningar än i Sverige.  Man kollar gärna en gång extra.  Här gör man rutinkontroller för sådant som man inte kollar så noga i Sverige.
    GBS testar man alla gravida för här i USA, men det gör man inte i Sverige.  Min läkare här i USA var chockad över det eftersom provet är så billigt och han ansåg att det var heldumt att inte testa alla för det.  Sedan man började testa här i USA så dör nästa inga barn av det längre.  När jag varit aktiv på gravidsidor i Sverige så har jag träffat på flera som mist barn genom just GBS.

www.familjeliv.se/Forum-2-143/m18636352.html
  • Seven Costanza
    evaoregon skrev 2012-02-08 15:40:13 följande:
    Just det här med lägsta föräldrapenningen ser jag som det mest negativa.  Jag känner några som fått det så och det var väldigt jobbigt ekonomiskt.  I ett fall fick mamman börja jobba väldigt tidigt så att pappan (som varit utsänd av svenskt företag och hade högre föräldrapenning) kunde vara hemma annars hade de inte klarat sig ekonomiskt.  Ja, hur kul är det att få göra sådana val? 
    Ja det beror ju till exempel på hur höga fasta kostnader man har och hur mycket man kan göra åt dem, samt hur mycket mannen tjänar. Om jag personligen skulle satsa på detta så räknar jag ju med att få lägsta och då får man spara i förväg samt räkna med att försöka kunna jobba extra på helger för att dryga ut, eller att inte kunna vara hemma så länge utan behöva börja jobba. Dock lär i så fall min man också vara nollad så jag hade åtminstone fått hålla mig hemma tills jag tagit ut 181 lägstanivådagar och han hade jobbat ett halvår och kunnat gå hem med en inkomstbaserad FP. Beroende på hur gammalt barnet/barnen är när vi kommer hem så kanske man kan skola in på förskola relativt snart efter hemkomst och börja jobba båda, men TS planerar ju att föda och ha hela sin föräldraledighet i Sverige så det blir ju lite annat. Jag tror säkert att vi hade klarat oss, även om det inte skulle vara någon guldkant precis. Nackdelen för oss om vi kör på om detta med USA-vistelsen där jag troligen inte får arbetsvisum samt får lägsta FP efter hemkomst är ju då att man går miste om mycket pengar som man hade kunnat ha till inköp av större bostad, vilket vi skulle vilja om några år.
  • evaoregon
    Seven Costanza skrev 2012-02-08 15:50:07 följande:
    Beroende på hur gammalt barnet/barnen är när vi kommer hem så kanske man kan skola in på förskola relativt snart efter hemkomst och börja jobba båda, men TS planerar ju att föda och ha hela sin föräldraledighet i Sverige så det blir ju lite annat. Jag tror säkert att vi hade klarat oss, även om det inte skulle vara någon guldkant precis. Nackdelen för oss om vi kör på om detta med USA-vistelsen där jag troligen inte får arbetsvisum samt får lägsta FP efter hemkomst är ju då att man går miste om mycket pengar som man hade kunnat ha till inköp av större bostad, vilket vi skulle vilja om några år.
    Det är ju i alla fall bra att veta detta innan.  För en del blir det en kalldusch när de kommer hem att det inte blir mer än så i föräldrapenning...  Rynkar på näsan
  • Seven Costanza
    evaoregon skrev 2012-02-08 15:55:35 följande:
    Det är ju i alla fall bra att veta detta innan.  För en del blir det en kalldusch när de kommer hem att det inte blir mer än så i föräldrapenning...  Rynkar på näsan
    Jo precis, jag känner mig hyfsat välinformerad för att bara vara på tankestadiet fortfarande, du och jag har diskuterat detta tidigare i USA-trådarna, före hacker-incidenten som fick mig att byta användarnamn. Min sambo och jag har fortfarande inte kommit längre än såhär... nu ska vi i alla fall gifta oss till sommaren, delvis för att det är romantiskt såklart men även så  vi har det fixat ifall det blir aktuellt med medföljande-visum för mig till nästa år. Men han säger nu att om han får ett bra "vanligt" jobb här i Sverige på något företag så tar han nog det istället för att fortsätta inom akademin, vilket ju är det som skulle föranleda en eventuell USA-vistelse.

TS: Jag önskar er lycka till i alla fall och hoppas att vi kunnat bidra med några tips :
  • Felinne

Tack så jätte för alla era tips och tankar Evaoregon och Seven Coatanza!

Svar på tråden Flytta till USA