Felinne skrev 2012-02-06 20:42:15 följande:
nu är det ju visserligen inte aktuellt att jag skulle föda i USA men vad jag menade (jag var nog lite otydlig) var inte att jag oroar mig över kvaliten utan att jag oroar mig för att inte bli erbjuden samma typ av vård som jag skulle få i Sverige. Men det är ju så klart löjligt att oroa sig över det eftersom det föds tusentals barn varje dag i USA :)
Men det är lite svårt att kolla upp vilken vård som erbjuds och det kanske är olika i olika delstater. Du som vet mer kanske kan berätta lite om det? Jag har aldrig fött barn så jag har ju inget att jämföra med (vilket i och för sig kanske bara är bra) så det vore toppen om du ville dela med dig av dina erfarenheter kring mödravård i USA
Snarare beror det på vilken sjukförsäkring man har än vilken delstat man bor i. Kaiser Permanente har t ex sina egna sjukhus medan man med andra sjukförsäkringar kan välja mer fritt. Oftast går man till en läkare under graviditeten för kontroller (barnmorskor finns, men är inte alls lika vanliga som i Sverige) och ofta har även samme läkare hand om förlossningen. Ganska ofta jobbar läkarna i grupper och om ens läkare inte är tillgänglig så kan man få gå till en annan läkare i gruppen. På helger och kvällar turas läkarna om att ha jour och att ta hand om akuta fall och förlossningar.
Vid själva förlossningen brukar man få ett typ hotellrum med tv och eget badrum där man både föder och stannar efter förlossningen. Oftast behöver mna inte dela rum med andra när man är sjuk eller föder barn.