• nevermind

Hur går äggplock till? Rädd!!

Vill väldigt gärna donera ägg! Men häromdagen såg jag en dokumentär om det... Och donatorn blev sövd (hjälp!) och det var en jäkla massa folk i rummet!

Det gör visserligen inget om det är flera läkare där inne, jag har inget emot det fast man är så utlämnad. Men den stackars kvinnan i dokumentären hade de spänt fast benen på med remmar och sen sövt.

Jag har läst att man får en lugnande tablett och sen en smärtstillande och så är man vaken. Hur går det till egentligen???

En fråga till: gör det ont?

Tacksam för svar, och framförallt uppmuntrande ord.  

• Svar på tråden Hur går äggplock till? Rädd!!
  • nirakanna2

Jag har gjort 4 äggplock. Jag fick smärtstillande innan. Låg i vanlig gynstol. Äggen tas ut med nål (som jag aldrig sett) Det varierade lite mellan olika läkare och gånger hur mycket det kändes. Första gången kändes bara ett stick (första äggstocken), inget på andra sidan. En gång "gömde" sig äggstocken så läkaren fick trycka utanpå magen, men det tror jag är ovanligt. Jag hade en nål i armen, så jag kunde få mer smärtstillande vid behov.
    Jag tror smärtupplevelse är väldigt relativ. Jag var så orolig att inte ha ägg nog, att aldrig få barn, att jag säkert var mer känslig än en person som donerar. Det är en fantastisk handling som du funderar på att göra och låt inte rädsla för ev smärta hindra dig. Inboxa gärna om du har mer frågor!

• nevermind

Nål i armen?? Alltså dropp?? Nej fy...

Nu låter jag väl väldigt egoistisk, förlåt... Skäms 

• Lena

Jag funderar också på hur det går till. Har snart satt alla barn jag vill till världen och tänkte sterilisera mig efter det. Att göra äggdonation en gång känns dock som en väldigt god ide.

• Hjärtefröjd

Jag har gjort två äggplock som inte alls gjort ont. Då tycker jag det känns mer att ta blodprov.

Vid våra ÄP har det varit en läkare och två sköterskor i rummet. Och min man.

Hur mycket smärtstillande man vill ha väljer man själv. Jag gick "all-in" och fick både lugnande, lokalbedövning och morgon i armen. Senaste gången fick jag även koksaltdropp för att slippa illamående.

Efter första ÄP kände jag ingenting i magen. Efter andra hade jag molvärk i magen några dagar.

Jag var livrädd inför vårt första ÄP... helt i onödan.

• nevermind

Det som gör det värt det är när man får besked att det blivit en bebis. Kommer grina om/när jag får besked om att det gett resultat.

Om det inte är alldeles för smärtsamt och jobbigt så är det absolut värt det. Men jag har en väldigt lång och krånglig resväg till Sthlm... Och jag måste antingen ta ur p-staven 2 år för tidigt och sen sätta i den igen (aj!) eller vänta till 2014.

• nevermind

När får man åka hem efter? Måste man stanna länge innan man vågar resa hem? Jag kommer förmodligen vara helt ensam där, och på resan hem.

• nevermind

Bara en timme? Skönt. Måste ju ta mig hem också, vilket tar typ 5 timmar...

• Hjärtefröjd

På vår klinik får man inte heller inte köra efteråt, det får man nog aldrig om man fått lugnande och/eller morfin.

• Hjärtefröjd
    Vincents mamma skrev 2012-01-28 19:24:11 följande:
    Ivf kliniken
    Vad fick du för smärtstillande när det gjorde ont?
  • sarap1978

Gällande smärta svarar jag NOLL. Lugnande o morfin o man blir verklihen ompysslad. Jag var kvar tot 3 timmar. Sov 1 timme. Åt frukost en halvtimme. Läste amelia resten. Var groggy o tog d lugnt. Njöt av egentiden o ompysslingen . Jag rekommenderar dig att kontakta kliniken o be att få prata m dom. Som.sagt. Inga förbindelser för det. Och det är värt det. Skön känsla att hjälpa. Orhört egohöjande

Svar på tråden Hur går äggplock till? Rädd!!