Äntligen bestämt mig - jag ska lyckas amma tvåan. Era bästa råd behövs!
När jag fick ettan ville amningen aldrig fungera. En kombination av flera saker som gjorde det tror jag. Dåligt grepp och från min sida ingen koll på hur det skulle vara. Ingen vägledning av bm första timmarna och tidig hemgång efter förlossningen. Sedan rasade hon i vikt, blev trött och slö och orkade inte suga rätt. Råddes att ge ersättning med kopp och flaska och på den vägen var det. Hon delammades i åtta veckor, men blev flasklat och mjölken sinade när hon inte sög ordentligt. Gav upp tillslut och gick över helt på ersättning.
Till saken hör att när mjölken kom igång ordentligt på tredje dagen hade jag mängder. Bm kollade dock aldrig amningen utan såg bara vikten och ordinerade ersättning direkt och jag hade ingen koll och svalde allt hon sa.
Jag hade grym ångest och dåligt samvete över att ha misslyckats med amningen. Så mycket att jag sa att jag aldrig skulle amma nästa. Men nu kommer tvåan i maj och jag har ändrat mig. Jag SKA bara lyckas den här gången. Men hur? Vad är det viktigaste att tänka på den första tiden för att undvika det där viktraset och den onda spiralen? Hur gör man sen?