• Rocket Mania

Hur mycket får era barn (5-10 år) spela på dag? (data, PS, etc)

Vi har lite problem med att det blir så mycket bråk kring data/ps-spelande. Hittills har det funkat hyfsat utan tydliga riktlinjer men inte nu längre.

Hur mycket är normalt att barn på 6 resp 9 år får spela per dag? Efter ev läxor? Före maten?

Motivera gärna era svar och om ni haft problem med gråt och skrik och att allt rör sig om att spela men att ni fått bukt med det, hur gjorde ni?

Väldigt tacksam för många svar! 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket får era barn (5-10 år) spela på dag? (data, PS, etc)
  • MrsMia

Mina 4-åringar spelar kanske 1-2 timmar om dagen max, men då är det tv-tid som ryker. För övrigt är de ute och rör sig mycket varje dag, och spelar alltid med sin pappa.

• LinaLoj

Vi hade ett evigt tjat här hemma om spelandet. Herregud! Hål i huvudet fick liksom en helt ny dimension...
    Men så bestämde vi, sonen (6 år) och jag, att han fick spela i fyrtio minuter om dagen närhelst under dagen han ville. Vi ställer äggklockan så han vet när det är dags att spela färdigt sista banan och stänga av. Här funkar det utmärkt. 
    Skall även tilläggas att skulle det bli hoolabaloo ( blir ibland men inte ofta)  kring det så blir det inget spel på resten av veckan. Punkt. 

• Bonanza

Sonen på snart sju år får spela en timme om dagen. Spel på ipad eller bolibompa eller liknande. Inte tv-spel.
    Dottern på 4.5 har en speldag, då spelar hon kanske 2 timmar.

• Koffie

Vi har en 6 åring och en 8 åring. Den äldre får ibland sitta lite vid datorn - men det handlar om kanske 30 min per vecka, max.
    TV-tittande har vi desto mer av - det är nog ca 1 timme per dag i genomsnitt (varvid de tittar mer på helgen - dels på morgonen så vi får lite sovmorgon, och dels på kvällen som lite fredags/lördagsmys tillsammans med oss)

Annars är vi faktiskt rätt strikta med att det inte ska spelas dataspel osv, för vi tycker det är bättre att de leker/spelar aktivt.

• Marie30

Vi har en 6åring som skulle kunnna bo framför en skärm sedan ett par år tillbaka. Han blir tokig när han blir ombedd att sluta och allmänt konstig och seg i kroppen när han suttit en stund så vi har infört "skärmtid"  på ca 1 h/dag sedan nåt år tillbaka. Oftast efter middagen när pyamasen är på. Oftast dator men ibland vill han se på tv.

• bubbelmaja

Sonen 6.5 år får spela på onsdagar efter skolan någon timme. På lördagen får han spela mer, till och från under dagen beroende på vad vi gör i övrigt. På söndagen brukar han få spela en timme. 

• Gunnar Olofsson

JO MEN TJA JAG E GUNNAR JAG TYCKER 10 ÅRINGAR SKA SPELA EN KVART OM VECKAN OCH 15 ÅRINGAR 9 TIMMAR I VECKAN. SEN SKA DOM ANDRA INTE FÅ SPELA ETT SKIT

Sorry glömde stänga av Caps

@@@

• samyah

vi har nu börjar med det vara helgen

Hoppas det hjäper

Min son är jätte arg och slutar inte skrika och slås

• Bevisen
    Gladskit skrev 2012-02-01 16:21:25 följande:

Inte alls - vi har inget sånt hemma!

Synd. Alla andra barn kommer att ligga långt före dina barn, vad gäller datorer och annan modern teknologi.
  • buggi

Dotter i fyran spelar ipad någon timme på helgen, hon är ointresserad av det men använder sin telefon mycket till att göra stop-motionfilmer.

Sonen i förskoleklass spelar varje dag, han har fastnat för ett spel som heter Blokus som han spelar på min telefon någon halvtimme/dag - det spelar jag också. Sen spelar han gärna toca boca-spel på ipaden. Han använder ipaden mer till att titta på SVT-play.

PC spel är de inte intresserade av, och konstigt nog inte playstationet heller vilket jag själv gärna skulle spela med/mot dem.

• Mibi

Mina barn får spela/se film 20 min på morgonen samt 1h efter skolan/på kvällen.
    De är inne i en minecraft period :)

Vi resonerar som så att efter en hel aktiv dag på skola/förskola får de slappa vid datorn/TVn om de vill. Vid "dålig attityd" i samband med avstängning blir det spelförbud. (med dålig attityd menar jag inte en suck, utan värre saker som typ skrik o gnäll o slag)

Förstår inte vissa som tycker att spela på Ipad är bättre än PC/TV-spel?! Det är spelen i sig som man kanske bör se över och inte konsolen :)

• Rocket Mania
    Mibi skrev 2015-09-03 14:27:48 följande:
    Mina barn får spela/se film 20 min på morgonen samt 1h efter skolan/på kvällen.
    De är inne i en minecraft period :)

Vi resonerar som så att efter en hel aktiv dag på skola/förskola får de slappa vid datorn/TVn om de vill. Vid "dålig attityd" i samband med avstängning blir det spelförbud. (med dålig attityd menar jag inte en suck, utan värre saker som typ skrik o gnäll o slag)

Förstår inte vissa som tycker att spela på Ipad är bättre än PC/TV-spel?! Det är spelen i sig som man kanske bör se över och inte konsolen :)
    För ögonens skull undrar jag om inte telefoner och iPad faktiskt är värre. Det är en hel generation ipad/telefonanvändare som får äggformade ögon pga det statiska avståndet mellan öga och skärm. Så blir det ju inte riktigt med TV/data-spel där du sitter i exempelvis en soffa och spelar framför en TV-skärm. Där finns möjligheten att röra sig och ändra avståndet på ett annat sätt.
  • Mibi
    Rocket Mania skrev 2015-09-03 15:38:26 följande:
    För ögonens skull undrar jag om inte telefoner och iPad faktiskt är värre. Det är en hel generation ipad/telefonanvändare som får äggformade ögon pga det statiska avståndet mellan öga och skärm. Så blir det ju inte riktigt med TV/data-spel där du sitter i exempelvis en soffa och spelar framför en TV-skärm. Där finns möjligheten att röra sig och ändra avståndet på ett annat sätt.
    Absolut, du har en poäng i det.
  • Phillippa

Min dotter på sex år får spela på iPad på morgonen efter frukost och påklädning. Det brukar bli en kvart kvar ;).

På kvällen när hon tvättat sig och tagit på sig pyjamas får hon också spela. Det brukar dock inte bli så mycket tid kvar, kanske 15 minuter...

Hon har möjlighet att spela ca en timma men det brukar inte bli mer än 30 minuter pga att hon sölar bort tiden. Hon är oerhört långsam och gör andra saker istället. Om tvn är på blir hon paralyserad av den och kan varken äta eller ta på sig samtidigt. Därför har vi teknikfritt vid sådana tillfällen och använder det istället som en morot till att hon ska bli färdig.

• Leah Londy

Min dotter får spela 30 min varje dag!Hon är väldigt aktiv.Hon cyklar,leker,bakar o.s.v..Glad

Svar på tråden Hur mycket får era barn (5-10 år) spela på dag? (data, PS, etc)