• Rocket Mania

Hur mycket får era barn (5-10 år) spela på dag? (data, PS, etc)

Vi har lite problem med att det blir så mycket bråk kring data/ps-spelande. Hittills har det funkat hyfsat utan tydliga riktlinjer men inte nu längre.

Hur mycket är normalt att barn på 6 resp 9 år får spela per dag? Efter ev läxor? Före maten?

Motivera gärna era svar och om ni haft problem med gråt och skrik och att allt rör sig om att spela men att ni fått bukt med det, hur gjorde ni?

Väldigt tacksam för många svar! 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket får era barn (5-10 år) spela på dag? (data, PS, etc)
  • Tygtiiger

Min son är snart 7. En dag i veckan får han spela xbox i flera timmar, men då tillsammans med en vuxen. Resten av veckan är det xbox-stopp, för det tog över vardag och lekar för mycket. Datorn får han sitta vid när han vill, eftersom det är självreglerande. Om det blir mer än ett par kvällar i veckan så sätter vi stopp.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Mrs Green

Hon är inte så jätteintresserad ännu (6,5 år nu) och vi har inget ds eller xbox eller så, men det blir en stund med iphonen på kvällen och kanske lite wii på helgen. Om man ser total tid med tv/dator/spel/film så brukar det väl bli någon timme på vardagar och kanske 3-4 timmar på helgen. Vi har inte satt någon gräns för det har inte varit något problem hittills, vi tar det när det kommer.

• bengke

4 och 7 år; de får spela hur mycket de vill för de är inte så intresserade. 

Ett par gånger i veckan ber stora tjejen att få spela Bolibompa.se, vi har inga TV-spel eller iphones etc. 

Eftersom det är så lite så har vi inga gränser alls kring det, tvärtom tycker jag det är rätt bra att hon sitter ner och får lite datorvana.

Lillkillen på fyra år har testat något Kalla kunskap spel men han är inte intresserad.

Jag tror vi har för tråkigt utbud hemma

• Nina 566

Sonen som snart är 7 år får spela 1-2 h per helg. Aldrig i veckorna.
    När han började spela så tjatade han varje dag och ville spela, men det blev för tjatigt så då bestämde vi att på helgen får man spela en stund, funkar kanon-

• Jumji

Prova med en eller ett par dagar då man får spela, kan hjälpa mot tjatet.

• Rocket Mania
    Jumji skrev 2012-01-28 14:25:22 följande:
    Prova med en eller ett par dagar då man får spela, kan hjälpa mot tjatet.
    Redan testat men det hjälpte inte tyvärr.

Vi har satt gränsen på 45 min vardag och 60 min helg nu. Hellre utöka tiden än dra ner på den kan jag tycka. Hoppas detta funkar bättre.

• smulan5

Min dotter blir snart 6 år och hon får spela fredag lördag söndag bara. Och blir det tjat i veckorna får hon inte spela på helgen heller.

• pigglet

De får spela en stund på helgmornarna. I övrigt inget alls- då blir det inget tjat om det heller.

• Loriyana

Hon är fem år och spelar inte alls.

• Ragnar

Min 6-åring får vara högst en timme i datorn 1-2 gånger i veckan. Det tycker vi räcker och sitter han mer än en timme i sträck får han huvudvärk och blir irriterad och tjurig. Så vi brukar ställa en väckarklocka på en timma och han slutar alltid när den ringer.

Svar på tråden Hur mycket får era barn (5-10 år) spela på dag? (data, PS, etc)