• EruGoEller

Tvingas lyssna på hjärljuden före abort...

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/tvingas-hora-hjartljud-fore-abort/

Inte nog med att de tillämpar dödsstraff, de tycker sig även ha rätt att kränka kvinnor som vill genom gå en abort..

Sjukt samhälle som tycker att statens skall ha så mkt makt över liv och död....

Vad tycker ni rent etiskt?

Jag tycker att det är fruktansvärt mot de kvinnor som vill avsluta en oönskad graviditet. Orsakerna och besluten om abort är ofta mkt välgrundade och ingen skall behöva kränkas på detta sätt...

Vidrigt anser jag. (Har aldig genomgått en abort men träffat flera kvinnor som vill ha abort och jag förstår dem, även om jag nog inte skulle kunna genomgå en själv). 
  • Svar på tråden Tvingas lyssna på hjärljuden före abort...
  • Pallas

Satan, vad förbannad jag blir! Min etiska ståndpunkt: den här lagen suger fet bäverpung!

• YummyMami

Skulle nog vara bra för dem vilka har abort som preventivmedel. Men för övrigt så är det galet, när det finns kvinnor vilka vill inte göra abort, men känner sig tvungna av olika praktiska orsaker. 

Blogg, Kanske lite nyheter warja.bloggplatsen.se/
  • Pallas
    YummyMami skrev 2012-01-22 15:16:55 följande:
    Skulle nog vara bra för dem vilka har abort som preventivmedel. Men för övrigt så är det galet, när det finns kvinnor vilka vill inte göra abort, men känner sig tvungna av olika praktiska orsaker. 
    Det finns ingen som använder abort som preventivmedel. Det går per definition inte.
  • YummyMami
    Pallas skrev 2012-01-22 15:18:30 följande:
    Det finns ingen som använder abort som preventivmedel. Det går per definition inte.
    Det finns dem vilka tar abort efter abort för de vill inte bli föräldrar, men de skyddar sig inte heller med motiveringen, man kan göra abort. (de är inte många men de finns)

Och föresten.. Kvinnorna har rätt att avstå från att se bilderna eller höra på hjärtljuden, men är enligt lagen i så fall ändå tvungna att lyssna på beskrivningar av dem. 

Så nej, de blir inte tvingade till att lyssna till hjärtljuden.  
  • Pallas

YummiMami: "Preventiv" betyder "förebyggande", alltså kan abort inte användas som preventivmedel. Som regressivmedel, möjligen.

• YummyMami
    Pallas skrev 2012-01-22 15:46:49 följande:
    YummiMami: "Preventiv" betyder "förebyggande", alltså kan abort inte användas som preventivmedel. Som regressivmedel, möjligen.
    Ja kanske, detaljer detaljer, för att undvika få barn så¨gör folk abort, och de räknar inte embryon som liv så därav dödar de inte barn heller utan de använder aborten som ett medel för att slippa.. bla bla... barn..
  • Pallas
    YummyMami skrev 2012-01-22 15:49:14 följande:
    Ja kanske, detaljer detaljer [...]
    Viktig distinktion, faktiskt.
  • Delilia

Om man läser hela artikeln istället för endast rubriken så står det att kvinnan kan avböja att lyssna på hjärtljuden och får istället höra en beskrivning av det.
    Jag kan inte se vad det är som är så enormt stötande och hemskt med det. Om man vill att sjukvården ska utföra ett medicinskt ingrepp som egentligen inte är medicinskt "motiverat"  (och försök att inte missförstå den här meningen med flit så att ni gör en halmdocka..) så är det väl bra att man får så mycket info som möjligt. Att stoppa huvudet i sanden när man ska göra en abort är nog ingen bra idé.

• Sixxty
    Delilia skrev 2012-01-27 11:39:17 följande:
    Om man läser hela artikeln istället för endast rubriken så står det att kvinnan kan avböja att lyssna på hjärtljuden och får istället höra en beskrivning av det.
    Jag kan inte se vad det är som är så enormt stötande och hemskt med det. Om man vill att sjukvården ska utföra ett medicinskt ingrepp som egentligen inte är medicinskt "motiverat"  (och försök att inte missförstå den här meningen med flit så att ni gör en halmdocka..) så är det väl bra att man får så mycket info som möjligt. Att stoppa huvudet i sanden när man ska göra en abort är nog ingen bra idé.
    På vilket sätt är att höra eller få hjärtljuden från ett foster beskrivna för sig ett bra sätt att informera? Vad har kvinnan för nytta av den "informationen"?
  • Pallas
    Är det inte att idiotförklara kvinnor som väljer abort att påstå att de skulle behöva lyssna på hjärtljud, eller få dem beskrivna för sig, för att ta sitt "förnuft till fånga"? Din vinkel gör precis det - förutsätter att kvinnor väljer abort lite hipp som happ utan att ha övervägt det eller ens fattar vad det är.

Den viktiga frågan om den här lagen tycker jag är denna: vad vill man uppnå med den?
  • YummyMami
    Pallas skrev 2012-01-27 22:17:22 följande:
    Den viktiga frågan om den här lagen tycker jag är denna: vad vill man uppnå med den?
    Och du frågar det om en land där lagen säger att man får skjuta någon som kommer på ens tomt (man får även skjuta dem vilka ska driva in tex bilen efter att man inte har kunnat betala för sig), vissa sexpositioner är olagliga och en massa annat underligt vilket jag inte minns... Så ärligt, jag är INTE förvånad när det gäller Amerika och deras lagar. 
  • Dr Mupp
    Det finns bara en enda baktanke med lagen och det är att straffa kvinnor för att de är slampiga och blir med barn när de inte vill.
    En mupp, är en mupp, är en mupp.
  • Pallas
    Dr Mupp skrev 2012-01-27 22:46:32 följande:
    Det finns bara en enda baktanke med lagen och det är att straffa kvinnor för att de är slampiga och blir med barn när de inte vill.
    Det är min analys också.
  • tackförfisken

Detta var Texas.... säger allt!

• YummyMami

Andra underliga lagar från Texas

- Det är olagligt att ta mer än tre klunkar öl åt gången stående. 

- Stora bötersummor kan få betalas om man äger mer än sex dildos. 

- Det är olagligt att skjuta en buffel från den andra våningen på ett hotell. 

- Det är olagligt att mjölka en annan persons ko. 

- Det är mot lagen att kasta konfetti, gummi, dammvippor, piskor eller quirts (ridspö), och explosiva smällare av något slag. 

- Det är olagligt att damma en allmän byggnad med en dammvippa. 

- Landning av ett flygplan på stranden är olagligt. 

- Varje person som sitter på en trottoar kan få böta upp till $ 500.

- Det är olagligt att köra bil längs Broadway på förmiddagen på söndagar.

- Det är olagligt att sälja Limburger-ost på söndag. 

- Öl inte kan köpas efter midnatt på en söndag, men det kan köpas på måndagen. 

- Det är olagligt för barn att ha en ovanlig frisyr. 

- Det är mot lagen att prutta i en hiss. 

- Nötkreatur-tjuvarna kan hängas på plats.

- Du kan rida din häst i salongen men ingen får rida en häst och vagn genom torget och ägare av hästar får inte rida dem på natten utan bakljus. 

- Det är olagligt att sälja sitt eget öga. 

- Det är mot lagen att kasta sopor från ett flygplan. 

- Att köra en cykel för fort är ett brott mot lagen. 

Och ja, alla dessa lagar står i Texas lagbok. Så nu vet ni hur ni ska uppföra er om ni kommer till Texas. Eller...
    http://grannis.blogg.se/2010/december/det-finns-en-del-intressanta-lagar-i-texas.html

18. Du får inte sälja någons ögon i Texas, USA.

http://www.gorgos.se/2010/12/53-underliga-lagar-varlden-over/

Texas

Förbrytare måste ge sina offer 24 timmars förvarning, där de skall underrättas vilket brott de kommer att utsättas för.

http://jannyman.com/Tankar/konstiga_lagar.htm

hur ni inte ska uppföra er.
Svar på tråden Tvingas lyssna på hjärljuden före abort...