Flickan och kråkan skrev 2011-12-20 20:32:31 följande:
Nej, vi har inte varit på återbesök ännu. Hoppas att det inte dröjer alltför länge. Det är rätt tydligt att det handlar om munmotorik för vår pojkes del också. Han försöker förstå hur han ska göra för att forma de bakre ljuden, men han kan bara inte. De senaste veckorna har han börjat få till ett ljud somligger aningens längr bak i munnen men en bra bit i från g och k ännu. Han dreglar fortfarande en hel del vilken också känns munmotoriskt. Vi har fått öva på en hel del vokalljud också som inte bara kommit lätt och automatiskt som det gjort för lillebror. Y uttalade han t.ex. länge som U..."ett, två, tre, fura"

.
Han har som sagt inte minsta problem med språket för övrigt. Han kan läsa kortare nybörjarböcker och är tidig med mycket "teoretiskt". När han var i din ålder din yngsta är så var han dock "sen" med allt. Sa inget, sen motoriskt etc. Jag var orolig för att han var så tyst. Vi har alltid tycket att han förstått bra och gjort det tidigt, men han var tyst. Som 1-åring hade han jollerljuden ma ma, ba ba och da da, men det användes oerhört sparsamt....bara någon enstaka gång, Det var ju inte så att han inte kommunicerade, men han kommunicerade mycket genom ögonkontakt (intensiv blick) och eh och öh....och så ett pekande finger. Han kommer nog aldrig att bli någon motorisk gigant, ligger liksom inte riktigt för honom, men han har ett jätteintresse för siffror, bokstäver, former.
Det har ju blivit bättre lite långsamt tycker jag. Han har inte alltid lika bråttom längre när han pratar, vilket gör hans tal tydligare. Hans meningar har även ökat i längd efterhand....förklarar och beskriver mer så att mottagaren inte måste förstå en massa underförstått.
Det låter som att båda mina barn är som din äldste en del.

Dottern har hela tiden varit väldigt duktig grovmotoriskt men som sagt supersen med talet. Har hänt massor sista halvåret men det är mycket kvar gällande uttalet och kommunikationen i allmänhet. Jag ser ofta hur hon anstränger sig för att formulera ord i munnen så jag antar att det blir lite munmotoriska övningar hon behöver, vi ska bli kallade till logopeden igen i februari, mars. Dreglar gör hon när hon har napp, vilket är alldeles för ofta för hennes uttals skull. Men det finns andra skäl som gör att vi inte kämpar om nappen just nu. K har hon märkligt nog kunnat hela tiden, var bland de första ljud som kom "ka" hette allt som slutade på ka. Men S, V, R och ibland N är ofta problem med. Hon ersätter bokstäver med varandra helt enkelt. Framför allt är nog också det stora problemet flera konsonanter i rad, springa blir pinga, två blir tå osv.
Lillebror är verkligen som din stora. Intensiv blick, finger och arm i luften och så öh, det är hans kommunikation trehunda gånger om dagen...

Sen start med både grovmotorik (har knappt ens börjat dra sig upp mot möbler vid 13,5 månad, han började med det för 1-2 månader sen men slutade igen) och inte i närheten av att komma igång med talet. Däremot utvecklas annat, stoppa saker i låda, dra ut lådor och sånt och han lärde sig krypa vid 12 månader och gör det som en raket nu. Så det händer ju saker men lite långsamt ibland för en otålig mamma som vill ha bevis för att han kommer ha det lättare än storasyster på en del grejor...