Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Ni med barn 12-14 månader som inte börjat tala alls ännu

Vår son är 13,5 månader, och går runt och säger "dää" hela dagarna. Ibland bara ett "dää", ibland flera på en gång; "dä-dä-dä-dä-dä". Och han pekar med sitt lilla finger samtidigt.
    "Dää" betyder "Vad är det?" "Titta där!" "Jag vill ha!" etc. lite beroende på hur han säger det.

Men det är det enda han säger förutom "pa" som betyder lampa.

Men han förstår desto mer. Så jag antar att han håller på att lagra orden tills han är redo att uttala dem!? Glad

• Natulcien
    Alexi skrev 2011-12-20 21:59:23 följande:
    Då är de nog i princip jämngamla våra, sonen är född 10 november. Han går inte alls ännu, känns jättekonstigt att han är så sen med det, storasyster gick ju när hon var tolv månader så man har ju henne som norm i vår familj. Vi har nog inte märkt vad öh betyder för olika saker ännu, bara att han vill något, oklart vad. Men det kommer ju antagligen.
    Ja, sonen är född 30 oktober, så ganska jämgamla. Glad
    Han går utmed möbler, men inte utan stöd. Han är ganska sen, motoriskt. Han kunde inte sätta sig upp från liggande förrän vid 11 månader. Och det var även runt den tiden som han började krypa. Innan dess satt han mest på rumpan och pillade. Men det är en väldigt nöjd och lugn kille, så han tar det väl i sin takt. Glad
  • Natulcien

Han "pratar" föresten en hel del, om man får räkna in "prat" utan ord. En gurglande, jollrande, bubblande variant i olika tonarter. Ibland pipigt i falsett och ibland lite djupare, morrande.

• Natulcien
    Kinne79 skrev 2011-12-21 14:54:10 följande:
    Min dotter är 13 månader och pratar väldigt mycket och varierande, men inget som är begripligt. Hon hade också en period med ma-ma och pa-pa, men det säger hon aldrig längre. Men jag tycker hon verkar förstå ganska bra. Är mitt första barn så har inte så mycket att jämföra med.

Dottern får inte titta på tv, så vet inte om det kanske bidrar till att hon inte snappat upp så mycket ord? Fast vi läser/sjunger ju mycket och jag pratar med henne hela dagarna så det borde nog inte spela någon roll.
    Pratar man mycket med barnet så lär det sig ju till slut. TV eller inte TV spelar ingen roll. När jag var bebis pratade jag redan vid 10 månader, och hade då aldrig sett på TV... Glad
Svar på tråden Ni med barn 12-14 månader som inte börjat tala alls ännu