• Angelicas mamma

hon vill.. men inte jag!

Hejsan!

Såhär är det, min dotter vill så jätte gärna ha ett djur.

Hon är 4 år. Hon säger '' mamma, när du diskar har jag inget att göra, så snälllllla du kan jag få ett djur & klappa & gosa med? ''

Det gör så ont när hon säger att jag inte har tid med henne.

Därför har jag små bestämt mig för att skaffa ett djur. Defenitvt inte en jävla hund. Möjligtvis en katt. Men inget man behöver gå ut med, hon är för liten att gå ut med hunden själv. Och dessutom har jag inte tid som mamma & fulltid's jobbare.

Har ni några fina förslag på familjedjur? Barnvänliga såklart. Dela med er!!

• Svar på tråden hon vill.. men inte jag!
  • pluvdo

Ja, varför inte katt? Om ni har möjlighet att låta den gå ut, då. Annars tycker jag det är elakt.

De flesta andra djur kräver ju vård, som exempelvis hamster och kanin som kräver att man rengör buren och så. Katter är mer självgående och behöver bara kel och det kan ju din dotter erbjuda om du inte har tid.

• Angelicas mamma
    pluvdo skrev 2011-12-09 17:01:54 följande:
    Ja, varför inte katt? Om ni har möjlighet att låta den gå ut, då. Annars tycker jag det är elakt.

De flesta andra djur kräver ju vård, som exempelvis hamster och kanin som kräver att man rengör buren och så. Katter är mer självgående och behöver bara kel och det kan ju din dotter erbjuda om du inte har t
    Självklart att den får gå ut!
    Det är en av kraven när jag köper katten, om jag köper den. :p
    tack!
  • Nyfiken gul

alla djur kräver tid och uppmärksamhet och med en ibland hårdhänt 4-åring krävs det noga passning så man inte får otäcka sår och såna händelser.  Djuret är ju  ingen leksak som bekant är.

skaffa djuret för FAMILJENS skull och inte bara för hennes skull. Om tre veckor när hon tröttnat på djuret så är det fortfarande en del av familjen.

Tänk över det noga. och välj ett djur utifrån er vuxna helt enkelt.  Vad skulle ni själva kunna tänka er?

En katt kan leva i många många år - har ni tid och lust med det? 

En kanin , en guldhamster eller marsvin har begränsad livslängd - kanske det kan vara något att börja med?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Saheell

Skulle inte köpa ett djur för min dotter på fyra år vill ha ett. Jag skulle köpa ett djur för familjen. Att köpa ett djur för ett barn ska få lite underhållning känns galet. Ett djur är ingen leksak eller underhållningspryl. Vad händer när hon tröttnar? "Nej, mamma jag vill ha ett annat djur nu..." eller "katten river mig kan vi lämna bort den?" Alltså, ja. Ni vuxna är ju dom som antagligen kommer ta hand om djuret och ni måste också ge djuret den uppmärksamhet det kräver och den kärlek det behöver, inte bara en hårdhänt 4åring som sällskap.

• Angelicas mamma
    Saheell skrev 2011-12-09 17:09:49 följande:
    Skulle inte köpa ett djur för min dotter på fyra år vill ha ett. Jag skulle köpa ett djur för familjen. Att köpa ett djur för ett barn ska få lite underhållning känns galet. Ett djur är ingen leksak eller underhållningspryl. Vad händer när hon tröttnar? "Nej, mamma jag vill ha ett annat djur nu..." eller "katten river mig kan vi lämna bort den?" Alltså, ja. Ni vuxna är ju dom som antagligen kommer ta hand om djuret och ni måste också ge djuret den uppmärksamhet det kräver och den kärlek det behöver, inte bara en hårdhänt 4åring som sällskap.
    Jamen det är ju så solklart att jag också kommer ta hand om katten!
    Vi har haft marsvin förut.
    Värkar som jag var lite otydlig i trådet, förlåt mig
    Alla mina vänninor har djur, angelica blir  så avundsjuk.
    Men tror det blir ett djur i framtiden kanske.
    Hon kommer ändå glömma det snart, att hon ville ha en katt alltså.
  • fialotta28

Jag tycker inte heller att ni ska köpa ett djur av den anledningen. Det ni borde tänka över är hur mycket tid och lust ni har till att ta hand om ett djur. Även en katt måste ju skötas, städa kattlåda osv.

• Lumo

Akvarie kanske? Men tänk på att även dessa måste skötas. Ju större akvarie desto mindre skötsel. Fiskar är roligare än man kan tro att titta på, men inget man kelar med...

En katt blir lätt ett problem vid semestrar, vem sköter den då? Annars är ju katter grymt självständiga. Ser knappt röken av våra katter då det är plusgrader ute (vår-höst), de kommer in o äter 10 min, sen drar de. På vintern däremot hänger de desto mer inne. Praktisk, men kanske inte så socialt som man kan tro...

• Saheell
    Angelicas mamma skrev 2011-12-09 17:15:14 följande:
    Jamen det är ju så solklart att jag också kommer ta hand om katten!
    Vi har haft marsvin förut.
    Värkar som jag var lite otydlig i trådet, förlåt mig
    Alla mina vänninor har djur, angelica blir  så avundsjuk.
    Men tror det blir ett djur i framtiden kanske.
    Hon kommer ändå glömma det snart, att hon ville ha en katt alltså.
    Ok, ja i TS lät det mest som ditt barn ville ha en katt och då får hon en katt. Men är djuret till hela familjen och vuxna tar hand om djuret så varför inte. Då är det ju inte "hennes" katt utan eran istället.
  • PumpkinQueen

Skaffa inget djur. Din 4-åring kan inte ta hand om något djur och du själv verkar vara ointresserad.

Barnet mår inte dåligt av att du som förälder sätter gränser. Du kan säga till barnet att ni kan skaffa ett djur när hon är äldre, men även då behöver du vara förberedd på att det troligtvis kommer att vara du som blir tvungen att köra hamstern till veterinären, eller städa marsvinsburen, eller kemtvätta mattan som katten bajsat på.

Katter kräver dessutom mer än man tror, så jag skulle absolut inte rekommendera att ni skaffar katt. Det kostar mycket pengar att ha katt, de ska vaccineras, id-märkas, kastreras och gärna försäkras, så att ni har råd att ta den till veterinären när den skadar sig (ni skulle ju ha den utomhus, om jag förstår dig rätt, då är skaderisken väldigt stor). Eller ska du förklara för din dotter att katten måste dö för mamma har inte råd att ta den till doktorn? Sen tillkommer mat och kattsand.

De djur jag tycker ni kan fundera på, när dottern är kanske 8-9 år eller så, är marsvin, kanin eller hamster (tänk dock på att hamstrar är nattaktiva djur). Eller också passar ni på att åka ut till nån fyra H-gård på helgen, så kan hon ju få klappa djur utan att ni behöver ha något där hemma.

• stingrocka

Tycker du skriver alltför många argument till att inte skaffa en katt!

1-Du vill egentligen inte.

2-Ska ett djur ta över en roll som du känner att du inte hinner med?

3-Du heltidsjobbar, ett djur behöver också tid och omtanke för att må bra. Ska inte vara inspärrat hela dagen,

"bara" för att det är en katt..

4- Ingen JÄVLA hund????

Tycker du ens om djur, om inte, då tycker jag definitivt du ska avstå, för du kommer föra över på din dotter, och djur behöver hem där någon tycker om dom, och inte bara ska agera "barnvakt"..

• canmamma

En råtta kanske? De är sociala, keliga, lätta att träna och tar inte mycket plats. Jag litar förstås på att det är du som vuxen som kommer att ta ansvar för djuret, vilken sort det än må vara. Men en trevlig liten råtta kan vara ett utmärkt sällskapsdjur. Kan du förhala införskaffandet något kanske? En sex-sju-åring skulle kännas mer mogen om hon skulle ta en viktig del av sällskapsbiten med djuret.

Ett annat förslag är om ni kanske kan vara hundvakter eller kvällsmattar. Har ni någon med hund eller katt i er närhet som skulle kunna tänka sig att dela lite. Många sitter ju i din situation att de försöker få vardagen att fungera med jobb, fritid och djur. Att ha en extrafamilj som hundvakt kan vara precis vad som behövs för att de ska kunna få ihop vardagen. Och ni kunde ha tillgång till en hund som ni inte hade allt ansvar för... Bara allt det mysiga.

Svar på tråden hon vill.. men inte jag!